• 0

Mag Incassotekst op buitenzijde envelop worden geprint?

Ik heb een vordering op een klant (zijn BV) die weigert te betalen. Hiervoor ben ik jaren aan het rechten geweest en uiteindelijk heeft de rechter in hoger beroep het vonnis bekrachtigd. Met de BV wordt gewerkt, alleen als ik beslag leg op de bank dan is het saldo nul. Deze meneer houdt de rekening onder de nullijn en doet intussen gewoon zaken. Hier is geen vat op te krijgen.

 

Ik heb al geprobeerd om een steunvordering te vinden maar zelfs deze is niet te vinden. Nu is deze man gevoelig voor eventuele reputatieschade. Hij ziet zichzelf als een belangrijke figuur in het dorp waar hij woont en dat bracht mij tot het volgende. Ik heb gisteren een fax verstuurd met daarin een termijn waarbinnen hij betaling moet doen. (het gaat inmiddels toch om 80.000 EUR inc. rente + kosten). Als reactie ontving ik een telefoontje -dat het 'm allemaal niets deed- en ik moest me maar wenden tot zijn advocaat.

 

Ik wil alsnog de fax per aangetekende post aan hem verzenden en vroeg me af of het is toegestaan om de tekst zoals deze staat weergegeven (of andere duidelijke teksten) in mijn schrijven tevens ook op de buitenzijde (voorzijde) van de envelop mag worden uitgeprint. Ik dacht namelijk aan het contactmoment dat ie moet hebben met de postbode en dat leek me een aardige mogelijkheid om een op het ogenblik gewone sommatiebrief ietwat "specialer" te maken.

 

Is dit wettelijk toegstaan? Of kun je hier problemen meekrijgen.

 

Alvast bedankt.

Noel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De frustratie is zeer begrijpelijk na jaren procederen maar dit klinkt toch echt als een nutteloze actie.. ik ken weinig bedrijven waar de eigenaar de post aanpakt van de postbode.. de postbode dumpt het gewoon in de brievenbus.. er is echt geen overhandigingsmoment die tot (grote) schaamte kan leiden.

 

Maar er zijn natuurlijk wel juridische wegen. Er is zoiets wat bij mij bekend staat als "debiteurenbeslag". ik probeerde erop te googlen maar dat gaf niet echt resultaten die ik zocht. Dus de juridische term is waarschijnlijk anders.. maar ik weet wel dat het kan..

 

Wat ik bedoel hiermee is dat als er geen positief banksaldo is, dan laat je beslag leggen op de onbetaalde facturen die door die BV verstuurd zijn. Hierbij worden de klanten van het bedrijf geinformeerd dat zij niet naar zijn BV mogen betalen maar dat betaald moet worden naar een derdenrekening van en advocaat of deurwaarder. Dit is een redelijk zwaar middel volgens mij met tussenkomst van de rechter, en het moge duidelijk zijn dat dit niet echt fijn is voor je reputatie als zijn klanten een brief krijgen dat ze niet aan hem mogen betalen..

 

Kortom even kontact op nemen met je advocaat over de mogelijkheden van beslaglegging bij de klanten.. het is niet heel gebruikelijk maar wel effectief (ervan uitgaande dat de bv wel regelmatig factuen stuurt)

gezien de situatie die jij beschrijft waar hij mogelijk wel gevoelig is voor reputatieschade zou dit wel eens het juiste drukmiddel kunnen zijn..

 

 

Hoop dat een van de "huisjuristen" op HL iets meer over deze vorm van beslag kan vertellen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je commentaar.

 

In dit geval is het zo dat de onderneming als vestigingsadres het woonhuis heeft van de eigenaar. De actie werkt dan alleen indien er een handtekening retour moet gaan. Kijk ik wil deze aangetekende alsnog de deur uitdoen en vroeg me af of hij iets meer aan te kleden is. Ik weet dat de man het vervelend vindt als zelfs de postbode er weet van heeft. Vandaar de gedachte om op de buitenzijde een bepaalde tekst af te drukken.

 

Het betreft hier een notoire wanbetaler die van procederen en betwisten van vorderingen ook t.o.v. derden zijn hobby heeft gemaakt. Met behulp van een advocaat zorgt hij ervoor dat mensen (financieel) uitgeput raken en vervolgens maar met een gedeeltelijke betaling van de rekening maar genoegen nemen.

 

Ik ben bereid om de stekker uit de BV te trekken. Maar ja als een steunvordering niet te krijgen is.......Je moet toch wat.

 

Ik weet dat voorheen zijn klanten o.a. De Bijenkorf , Kruidvat, Makro etc. zijn. Ik heb alleen geen idee of hij daar nog zaken mee doet.

Link naar reactie
  • 0

Ben je al die tijd zelf aan het stuntelen geweest met deze vordering? Misschien wordt het eens tijd om de vordering uit handen te geven. Wat betreft de tekst op de enveloppe: waarom niet? Als hij gewoon netjes had betaald, had jij uberhaupt niets hoeven sturen.. ::)

 

eventuele alternatieven voor de billboards zijn:

- televisiecampagne, of zoiets als kassa, radar

- groot uitmeten in de krant

- voor z'n deur met een megafoon gaan staan

;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Nee, het vonnis is betekend door een deurwaarder en intussen zijn er diverse beslagen gelegd op bankrekeningen, aandelen BV en een partij handel. In geen enkel geval resultaat. Er is een verhaalsrapport opgemaakt door de deurwaarder en tsja daar komt verder niets nieuws uit. Kortom de middelen zijn inmiddels opgedroogd.

 

Zoals gezegd zou ik best het faillissement willen aanvragen. Ik vroeg me af of je een gedeelte van mijn vordering kunt overdragen aan een ander, zodat je 2 schuldeisers krijgt? Het zal wel niet kunnen maar het was een moiie gelegenheid om alsnog de stekker uit de onderneming te trekken.

 

Groeten,

Noel

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een goede vraag voor een van de experts, ik brand m'n vingers hier maar niet aan.

Ik denk dat het wel kan, maar dan zadel je een ander op met een oninbare vordering (schijnbaar in ieder geval)

Het lijkt me toch dat hier iets aan te doen moet zijn. Ben benieuwd naar de reacties van de experts...

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Of je doet een flyeractie in de buurt...

 

Maar mijn eerste gedachte hierbij is dat het erg contraproductief zal werken.

 

Net zoals bijvoorbeeld de bombardementen door de nazi's van Engeland de Engelsen eerder vastberadener maakten dan dat het hun moraal verzwakte, om maar een zijstraat te noemen...

Link naar reactie
  • 0

In eerdere topics hier heb ik begrepen dat er voor een faillissementsaanvraag niet zoveel nodig is:

1 meerdere onbetaalde schulden: die van jou, zei je nou dat hij bij de bank rood stond? en wellicht blijkt uit zijn gedeponeerde jaarrekening dat hij nog meer crediteuren had op balansdatum

2 bij meerdere schuldeisers - zie 1

3 waarvan er tenminste 1 direct opeisbaar is (even denken - die van jou wellicht?)

 

Zoals ik het begrijp zou een faillissementsaanvraag dan niet zo'n probleem moeten zijn. Zoals ik uit weer een ander topic begrijp: 90 seconden, hamertje tik en de curator kan aan de slag.

 

Maar is niet mijn ding, dus ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb een vordering op een klant (zijn BV) die weigert te betalen. Hiervoor ben ik jaren aan het rechten geweest en uiteindelijk heeft de rechter in hoger beroep het vonnis bekrachtigd. Met de BV wordt gewerkt, alleen als ik beslag leg op de bank dan is het saldo nul. Deze meneer houdt de rekening onder de nullijn en doet intussen gewoon zaken. Hier is geen vat op te krijgen.

Maar weet je wel wie zijn klanten zijn? Want beslag leggen op een bankrekening bij iemand die weet dat er een vonnis is over het algemeen zinloos.

 

Wat wel heel goed werkt is zijn klanten aanschrijven en vragen opgave te doen, met daarbij een kopietje van het vonnis of arrest...

Link naar reactie
  • 0

Maar even terugkomend op je eigenlijke vraag ;) : Geen idee of het mag, wellicht dat 1 van de adviseurs hier nog wat degelijks over te zeggen hebben. (zie openingspost)

 

Ik kan je wel vertellen dat ik het zelf gedaan heb, (in het venster nog net groot genoeg zichtbaar : LAATSTE HERINNERING) en dit voelt niet goed. Ook een postbode weet en ziet alles, en kan na een aantal borrels op een verjaardag wat loslippiger worden.... en dat weet die man ook. En zéééker in een dorp waar hij reputatie schade kan lijden....

 

Laat je aub niet in met voorgestelde actie's en hou eer aan jezelf. De brief die je wilt verzenden gewoon printen met op buitenkant envelop :

 

"BELANGRIJK ! : Direct openen !

Laatste Betalingsherinnering !"

 

En aangetekend, handtekening ontvangst, versturen natuurlijk.

 

Maar ga ook even verder met bijvoorbeeld de tip van Steven, die is echt waardevol !

 

Succes, Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof er niet in dat er ineens betaald gaat worden als je al zoveel geprobeerd heeft.

Het klinkt mij eerder als iemand die het op papier allemaal weet te omzeilen en in de praktijk de mooie mijnheer uithangt.

Ik ben er geen voorstander van, maar bij dat soort lieden werkt een persoonlijk bezoek in privétijd vaak nog wel. Dat bezoek doe je uiteraard niet alleen ;)

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je in engeland hiervoor een leuke dienst...

Mensen in opvallende auto's en met zeer opvallende pakken (waarvan ondertussen iedereen weet dat ze voor incasso's komen) gaan de betreffende klant overal opzoeken en aanmanen.

 

Hierdoor kan iedereen zien dat diegene zijn rekeningen niet betaald.

Misschien wat voor in nederland...

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat ik alle legale en creatieve middelen in zou zetten om mijn geld alsnog te krijgen. Deze ondernemer houdt zich niet aan een uitspraak van de rechter en komt deze niet na.

 

Heb je alle juridische mogelijkheden laten bekijken ? Is er nog iets anders dan een bankrekening waar je beslag op kunt laten leggen ( hoe zit dat bij een BV ? )

 

Er zijn meerdere hele goede internetforums die gaan over "oplichtingszaken -oplichters en wanbetalers" Ook Tros Radar of "Dat is je goed Recht" of soort gelijke programma's kunnen hulp bieden. Het gaat immers niet om 300 euro maar om een aanzienlijk bedrag.

 

In een allerlaatste aangetekende brief ( met retour van ontvangstbevestiging ! ) kan er gemeld worden dat de publieke aandacht gezocht gaat worden als de uitspraak van de rechter niet wordt nagekomen.

 

Ieder legaal middel is toegestaan neem ik aan.

 

Is een ondernemer lid is van een geloofsgemeenschap / kerk dan zou daar ook iets mee gedaan kunnen worden, .......daar zijn mensen over het algemeen heel gevoelig voor, maar weet natuurlijk niet of dat van toepassing is.

 

Bovengenoemde zaken zijn ideeën, geen adviezen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als deze meneer zijn saldo onder de nullijn houdt, hoef je helemaal geen steunvordering te hebben. Pluraliteit van schuldeisers is hiermee summierlijk aangetoond. Meneer mag bewijzen dat het niet zo is.

 

Faillissement aanvragen dus. Kans is groot dat je na de betekening door de deurwaarder ineens toch je geld krijgt. Want een faillissement is natuurlijk zijn grootste nachtmerrie, ijdel als hij is.

 

Ik zeg: DOEN!

Link naar reactie
  • 0

Beste Allemaal,

 

Dank voor jullie berichten. Zojuist een prachtige sommatie gedicht en het tekstje van StevenK onder het adres toegevoegd ;D. Mocht dit niet leiden tot enig gewenst effect waarbij de termijn kort wordt gehouden, dan ga ik inderdaad over tot aanvraag faillissement -zoals Ruben aangaf- . De dood of de gladiolen zullen we maar zeggen!

 

Voor nu een viendelijke groet,

 

Noel

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je in engeland hiervoor een leuke dienst...

Mensen in opvallende auto's en met zeer opvallende pakken (waarvan ondertussen iedereen weet dat ze voor incasso's komen) gaan de betreffende klant overal opzoeken en aanmanen.

 

Hierdoor kan iedereen zien dat diegene zijn rekeningen niet betaald.

Misschien wat voor in nederland...

 

Geloof dat ze dat in spanje soms ook doen - althans, de hele boel bij elkaar schreuwen zodat alle buren in ieder geval kunnen meegenieten.

 

Overigens is publiciteit zoeken via tv programma's of iets dergelijks ook niet zo'n gek idee. Als hij ondanks een vonnis toch vertikt te betalen, is de kans aanzienlijk dat je niet de enige gedupeerde bent. Mensen maken vaak een gewoonte van zoiets, en als je meerdere slachtoffers vindt gaat het aanvragen van failissement ook gemakkelijker mocht het via publiciteit niet werken.

Link naar reactie
  • 2

Aan allen,

 

Een kleine update inzake de incasso-actie:

 

inmiddels is er heftig verkeer tussen mij en de non betalende klant. Ondanks herhaaldelijk verzoeken van hem om mij ter adresse van zijn advocaat te wenden ben ik blijven volharden aan zijn privé-adres. Het tekstje van Schuldeiser aan wanbetaler vind hij erg vervelend vermoed ik ;D. In de correspondentie heb ik aangegeven dat ik zijn klanten ga aanschrijven met daarin het verzoek een opgaaf te doen met daarbij een afschrift van het vonnis etc. etc.. Dit heeft geleid tot een schrijven van zijn advocaat die mij verantwoordelijk houd voor eventuele reputatie-schade voor zijn cliënt en claims in het vooruitzicht stelt. Afijn, de wereld op zijn kop.

 

Ik heb inmiddels een allerlaatste termijn gesteld van 14 dagen met daarin de mededeling dat de stekker eruit gaat. Op basis van alleen maar de Rekening Courant bij zijn bank geef ik mijzelf eigenlijk geen kans bij de rechter, maar goed de dreiging is er.

 

Tot zover.

Link naar reactie
  • 0

Aan allen,

 

Een kleine update inzake de incasso-actie:

 

inmiddels is er heftig verkeer tussen mij en de non betalende klant. Ondanks herhaaldelijk verzoeken van hem om mij ter adresse van zijn advocaat te wenden ben ik blijven volharden aan zijn privé-adres. Het tekstje van Schuldeiser aan wanbetaler vind hij erg vervelend vermoed ik ;D. In de correspondentie heb ik aangegeven dat ik zijn klanten ga aanschrijven met daarin het verzoek een opgaaf te doen met daarbij een afschrift van het vonnis etc. etc.. Dit heeft geleid tot een schrijven van zijn advocaat die mij verantwoordelijk houd voor eventuele reputatie-schade voor zijn cliënt en claims in het vooruitzicht stelt. Afijn, de wereld op zijn kop.

 

Ik heb inmiddels een allerlaatste termijn gesteld van 14 dagen met daarin de mededeling dat de stekker eruit gaat. Op basis van alleen maar de Rekening Courant bij zijn bank geef ik mijzelf eigenlijk geen kans bij de rechter, maar goed de dreiging is er.

 

Tot zover.

 

Reputatieschade? Laat me niet lachen! Dat is toch zijn verdiende loon?

Link naar reactie
  • 0

Tsja dat derdenbeslag is op zich wel te realiseren, alleen heb ik daar in het nabije verleden geen vruchten van kunnen plukken. Ik leg beslag en hij lacht zich kapot omdat ik weer eens mis grijp.

 

Het liefste investeer ik in de aanvraag van zijn faillissement(BV). Probleem hier is weer dat er geen enkele andere steunvordering te vinden is. Vandaag toevalig de uitslag gekregen via een deurwaarder mbt een onderzoek op verhaalsmogelijkheden.

 

Wel loopt er nog een andere procedure tegen hem(BV) sinds 2004, zij hebben ook verlof gehad van de rechter destijds om voor deze zakelijke vordering tevens conservatoir beslag te leggen op zijn privé-woning. Maar ja, deze vordering wordt door hem in de procedure betwist en die kan ik dus niet als steunvordering gebruiken. Deze is niet opeisbaar.

 

Ik snap eigenlijk niet dat wanneer een steunvordering ontbreekt, maar je wel beschikt over een executoriale titel en jouw wanbetaler totaal niet reageert of initiatieven ontplooit tot het doen van betalen, en je alles hebt gedaan om steunvorderingen te vinden, een kantonrechter gewoon een faillissement niet mag uitspreken. Hier is toch gewoon sprake van "opgehouden hebben te betalen" . ik moet alle moeite doen om aan te tonen dat mijnheer opgehouden is te betalen, terwijl ik geen andere schuldeiser kan vinden. Het blijft krankzinnig.

 

Maar goed, we zetten gewoon even door... :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.