• 0

opdrachtgever wil/kan rekening niet betalen

Ik doe sinds dec2009 werkzaamheden voor een bedrijf. Een arbeidscontract/inleencontract/opdrachtcontarct hebbenze nooit willen tekenen. Er zijn een paar rekeningen betaald maar nu sinds Maart worden er geen rekeningen voor geleverde arbeid meer betaald.

Ik heb aanmaningen verstuurd via email, post en aangetekend. Echter men zegt men heeft geen geld, iets wat in begin maart al bekend was maar ze hebben me toch werkzaamheden laten verrichten welke ik gefaktureerd heb.

De BTW moest ik over het 1e kwartaal 2010 afdragen ondanks dat de rekeningen niet aan mij betaald zijn.

 

Wat kan ik nu doen (ik heb geen zakelijke rechtsbijstand verzekering), iemand die daar een advies over kan geven, zodat ik toch aan mijn geld kan komen want is arbeid verricht.

 

Ik heb een eenmanszaak, net begonnen dus dit soort praktijken kunnen voor mij fataal zijn.

 

groeten,

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik stel voor om een incassobureau te nemen die ook beschikken over gerechtsdeurwaarders. Op deze manier zal er naar mijn mening sneller overgegaan worden tot betaling.

 

Mocht het bedrijf echt niet kunnen betalen, geef ze dan de mogelijkheid om in termijnen te betalen.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor om een incassobureau te nemen die ook beschikken over gerechtsdeurwaarders. Op deze manier zal er naar mijn mening sneller overgegaan worden tot betaling.

 

Mocht het bedrijf echt niet kunnen betalen, geef ze dan de mogelijkheid om in termijnen te betalen.

 

Volgens de informatie die ik bij de vereniging van NL Gerechtsdeurwaarders heb opgezocht, mag een incasso helemaal niks met Gerechtsdeurwaarders van doen hebben. Het mag nog net in de standaardtekst van het Incassobedrijf staan dat betreffende ook kandidaat of Gerechtsdeurwaarder is, maar verder mag niet. Staat expliciet beschreven dat deze zaken niet in elkaar verwikkeld mogen raken. Ondernemers laten zich dus echt niet afschrikken door blabla over een Gerechtsdeurwaarder, terwijl het een incasso is.

Link naar reactie
  • 0

Ik stel voor om een incassobureau te nemen die ook beschikken over gerechtsdeurwaarders. Op deze manier zal er naar mijn mening sneller overgegaan worden tot betaling.

 

Mocht het bedrijf echt niet kunnen betalen, geef ze dan de mogelijkheid om in termijnen te betalen.

 

Volgens de informatie die ik bij de vereniging van NL Gerechtsdeurwaarders heb opgezocht, mag een incasso helemaal niks met Gerechtsdeurwaarders van doen hebben. Het mag nog net in de standaardtekst van het Incassobedrijf staan dat betreffende ook kandidaat of Gerechtsdeurwaarder is, maar verder mag niet. Staat expliciet beschreven dat deze zaken niet in elkaar verwikkeld mogen raken. Ondernemers laten zich dus echt niet afschrikken door blabla over een Gerechtsdeurwaarder, terwijl het een incasso is.

 

 

Klopt helemaal maar ik doelde op het feit dat het traject sneller kan verlopen voor schuldeiser.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Een gerechtsdeurwaarder kan inderdaad alleen aan de slag als er een gerechtelijk bevel is. Veel gerechtsdeurwaarders hebben dan ook een aparte incasso-afdelingen, zodat het desbetreffende bedrijf wel het gehele traject kan verzorgen. Bij een gerechtsdeurwaarder met een incasso-afdeling is de looptijd van een incassotraject daarom ook vaak korter. Maar dit komt doordat het incassotraject eerder overgaat in een gerechtelijke procedure (met medeweten van de schuldeiser).

Voor de TS: Zorg dat je alle communicatie (factuur, aanmaningen/herinneringen en eventuele bezwaren) in een dossier hebt zitten, inclusief de data. Zo kan een incassotraject aanzienlijk vergemakkelijkt worden.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel zo netjes om eerst nog even met de opdrachtgever in gesprek te gaan. Ik ben niet zo trots op het "werk" dat een incassobureau verricht en dat zijn vele ondernemers met mij. Probeer eerst in goed overleg tot een oplossing te komen en geef die klant een kans om met een betalingsschema te komen. Je kunt daarbij aangeven dat je anders nog maar één keuze hebt.

Link naar reactie
  • 0

Een incassobureau is inderdaad niet direct een gewenst middel om een debiteur te dwingen tot betaling. Maar wanneer je dit middel in moet schakelen is er al wel een dusdanig verstoorde verhouding met je voormalige klant, dat je jezelf af moet vragen of je nog wel zaken met dat bedrijf/die persoon wilt doen.

 

Maar, zoals Odems zegt: Het is beter om eerst zelf met de debiteur in gesprek te gaan. Een betalingsregeling kan veel opluchting geven voor beide partijen, zonder dat er een incassobureau tussen moet zitten!

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie waar je in zit. Ik ben ook net begonnen met een evenementenorganisatie en wat je zegt dit kun je er niet bij hebben.

 

Heeft een incassobureau wel zin als er geen contract of offerte is ondertekend? Er wordt aangegeven dat de klant niks heeft ondertekend...

 

S6!

Met vriendelijke groet,

Robin Breggeman

Link naar reactie
  • 0

Er zijn incassobureau die overal zin in lijken te hebben. Ze spammen zelfs met ongevraagde mail en via de fax. Ik heb er ooit een meegemaakt die me een onterechte brief stuurden. Ik belde op en toen bleek dat de persoon, namens wie de brief was verzonden, niet meer bij dat incassobedrijf werkte.......

Link naar reactie
  • 0

Als je hard kan maken dat er diensten geleverd zijn heeft dit wel degelijk zin.

 

TS geeft aan dat klant wel wilt betalen maar dit niet kan. Het feit dat er diensten geleverd zijn wordt dus niet betwist. Het is wel raadzaam voor TS om door te gaan met het sturen van betalingsherrineringen.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Het is raadzaam voor de TS om eerst te proberen zijn geld te krijgen, zonder inschakeling van aasgieren/meelifters. Pas als de klant geen enkele kant met hem uit wil, dan kan hij nog kijken of hij het uit handen geeft. Hij moet niet vergeten dat een incassobureau, al dan niet via de rechter, precies hetzelfde doet en dus uiteindelijk ook op een betalingsregeling afstuurt. Alleen is de klant dan verloren, omdat er door de incasseur kosten op worden gezet.

Link naar reactie
  • 0

Het is raadzaam voor de TS om eerst te proberen zijn geld te krijgen, zonder inschakeling van aasgieren/meelifters. Pas als de klant geen enkele kant met hem uit wil, dan kan hij nog kijken of hij het uit handen geeft. Hij moet niet vergeten dat een incassobureau, al dan niet via de rechter, precies hetzelfde doet en dus uiteindelijk ook op een betalingsregeling afstuurt. Alleen is de klant dan verloren, omdat er door de incasseur kosten op worden gezet.

 

Ik vind het een redelijk bezwaarlijk hoe u denkt over incassobureaus en hoe u, in dit geval, mij te kijk zet. Ik probeer, net als u, gewoon een handje te helpen.

 

TS geeft aan meerdere malen contact te hebben gezocht. Opdrachtgever heeft geen aanleiding gegeven om tot een eventuele oplossing te komen. TS zal hierdoor waarschijnlijk opdrachgever niet meer als klant willen hebben. Dus als opdrachtgever niet over de brug komt mogen de "aasgieren/meelifters" pas het vuile werk opknappen?

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk wel ja. Het gebruik van een icassobureau is een doodlopende weg, waarin niet kan worden gekeerd.

Ik zet overigens niks te kijk. Ik ben gewend mijn zaakjes zelf te regelen en pas in de ene, hele kleine mogelijkheid dat dat niet zou kunnen, schakel ik een derde in.

Link naar reactie
  • 1

Ik hoop niet dat je Odems z'n gedachtegang wil beperken? ;)

 

Een incassobureau is er toch juist voor om erachter aan te gaan, wanneer de opdrachtgever niet over de brug komt? Volgens mij hebben ze daar hun specialiteit van gemaakt!

 

Je kan ook je debiteurenbeheer afgeven aan een incassobureau. Dus de kijk die bepaalde mensen hebben op een incassobureau klopt niet. Dat er vervelende "aasgieren" tussen zitten klopt helemaal. Maar waar is dat, vandaag de dag, niet het geval? Dan is dus elke tussenpersoon een "aasgier"?

 

Maar goed. Ik hoop dat het voor TS goed komt.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Het inschakelen van een incassobureau is erg vervelend voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer, ik heb het tot nu toe bij twee relaties gedaan.

Daartoe schakel ik een incassobureau in wat ook een ingebrekestelling doet, de factuur wordt dan met 15 euro verhoogd en de opdrachtgever mag mij dan nog betalen.

Bij het uitblijven van betaling worden de brieven, sms 'en en e-mails harder van toon en het incassobureau toont geen spoor van medelijden.

Wil men betalen maar kan men het niet dan volstaat een telefoontje naar het incassobureau en kan een regeling worden getroffen.

Bij beide relaties waren de reactie's uiteenlopend, de ene belde meteen naar het incassobureau om te melden dat hij meerdere schulden had, de andere liet niets van zich horen.

Met de ene werd een betalingsregelingsregeling getroffen, de andere werd steeds harder aangepakt tot een laatste brief waarin de komst van een deurwaarder werd aangekondigd, toen werd er op het nippertje nog betaald.

 

Mijn mening is dat inschakeling van een incassobureau het laatste redmiddel mag zijn, maar schuw het het niet, het gaat om je geld.

 

Zoek wel met zorg een incassobureau uit, probeer de relatie met je klant te behouden.

Zorg voor voldoende bewijsmateriaal.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik was even een weekje weg, sorry. Mijn opdrachtgever wil een gesprek aangaan, een van de vele, ik ga er maar mee accoord misschien dat dat helpt om en betaling te forceren. Ik begrijp dat een incasso bureau ook vol valkuilen zit.

Ik heb echter niet veel vertrouwen in het gesprek, ik neem wel iemand mee als getuige

 

Achim

Achim van der Graaff

Founder and Owner http://www.gffairfreightsolutions.nl

Link naar reactie
  • 0

Verstandig, om een getuige mee te nemen.

 

Misschien ook handig om een memorecorder mee te nemen op één of andere slimme manier.

 

Desnoods een laptop met printer om de afspraken direct uit te typen en te laten ondertekenen ;D

 

Trouwens, een memorecorder mag toch niet als bewijs gebruikt worden als de opdrachtgever niet weet dat hij opgenomen is?

Link naar reactie
  • 0

Het telt in de rechtbank niet als bewijs, maar je mag het wel opnemen. Wil je het zo doen dat het gerechtelijk klopt is een memorecorder geen goed middel, gezien het feit dat er niets te controleren is.

 

Voordat je in gesprek gaat moet je even bij jezelf te raden gaan. Wat wil je dat de uitkomst van het gesprek is.

Denk hierbij aan betalingsregelingen, wil je nog doorgaan met de klant etc etc.

Door dit te doen zal je niet snel overvallen worden met regelingen die je bij nader inzien niet wilt. Als je dit voor jezelf al helder hebt, ga je zekerder het gesprek in en kom je altijd als overwinnaar uit het gesprek.

Link naar reactie
  • 0

Ik haal ruim 4 jaren bakzeil bij mijn opdrachtgever. Vonnissen toegewezen, Gerechtsdeurwaarders ingeschakeld (van een kalle kip kunnen zei toch niet plukken), curatoren momenteel bezig. Lijkt dat dit ook tot nihil zal resulteren. De opdrachtgever werkt gewoon niet mee. Hij gaat lekker door met zijn ander BV. Proceskosten inmiddels 25k opgelopen. Als deze gast de zaak wilt uitrekken kan dat 10jaren in Nederland.. Ga geen geld verspillen aan incasso-bureau's. Elk oen kan in NL een incassobureau starten en een aantal keren brieven schrijven. Ik verzeker je dat zij geen enkel middelhebben om je geld te incasseren dan pen en papier. Een hardnekkige dubieuze debiteur weet dat heel goed. Mijn advies is paardenmiddel gebruiken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.