• 0

Fair Trade = Eerlijke Handel

Fair trade zou je eigenlijk wel voor elke ondernemer kunnen gebruiken die eerlijk handelt

Maar het gaat mij om het volgende:

 

Ik heb me laten verleiden om enkele dorpen te bezoeken van 3e wereldlanden en heb de dorpelingen daar – op advies van mijn contactpersoon – mooie producten zien maken die door opkopers werden gekocht en worden doorverkocht voornamelijk naar US.

De prijs die de makers daar voor kregen waren laag te noemen ook in verhouding tot hun standaard.

 

Nu is het plan ontstaan om deze producten in West Europa te gaan verkopen.

 

Vergeet even “gat in de markt “of “Gouden handel “ want de meeste producten kunnen op het ogen blik niet in grotere aantallen gemaakt worden dan 5 – 10 per week en enkele kleinere eenvoudigere producten 50 – 100 per week als het moet* (* er meer uit het dorp meewerken).

Het aantal producten is wel redelijk groot – naar verhouding - want dat zouden er in het begin al een vijfhonderd tot duizend kunnen zijn.

 

Mijn vraag is nu : Kunnen wij deze producten als Fair Trade producten op de markt brengen ?

Ze hebben geen Max Havelaar of ander bekend Fair Trade merk als etiket.

 

Is het gebruiken van de woorden Fair Trade gewoon te gebruiken omdat het niet meer betekend dan eerlijke handel of kunnen wij toch ergens op onze vingers getikt worden ?

Bij het gebruiken van Fair Trade weten de meeste mensen wel wat er bedoeld wordt.

 

Het mooiste zou natuurlijk zijn als Fair Trade op een of andere manier gecontroleerd wordt en dan niet door de algemeen bekende labels - sommige heb ik mijn twijfels bij - maar door onafhankelijke instanties.

 

Kan iemand daar iets wijzer over maken ?

 

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je Fred,

 

Ja die site kennen we.

Daar worden de 8 doelstellingen en afspraken voor een betere wereld besproken.

Natuurlijk staan we daar ook achter het is alleen jammer dat we dan ook weer naar een label gedrukt wat we "kunnen kopen".

 

Die kosten willen we ons juist besparen om:

1: Ons eigen plan te trekken en ... 2 om de kosten die we willen/kunnen maken op onze manier ten uitvoer te brengen.

 

Op deze schaal zien we geen noodzaak om op een bekend label mee te liften.

 

Blijft nog de vraag mogen we ons initiatief en deze producten verkopen onder de naam "eerlijke handel " Fair Trade ?

Natuurlijk vragen die instanties ons om aan te sluiten... maar wat .. if not ??

 

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

 

Blijft nog de vraag mogen we ons initiatief en deze producten verkopen onder de naam "eerlijke handel " Fair Trade ?

Natuurlijk vragen die instanties ons om aan te sluiten... maar wat .. if not ??

 

 

Ik ben geen expert, maar het lijkt me toch zoiets als electronica verkopen onder de naam Philips. Dan krijg je toch ook een telefoontje van een advocaat uit Eindhoven, op zijn minst.

 

Als je echt een eigen label wilt, kies dan ook een eigen naam. Als je moet betalen om aan te sluiten bij een al bestaand label profiteer je ook van hun marketing en naamsbekendheid. Anders moet je die zelf opbouwen en dat kost ook geld, en tijd.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla:

Jij ziet het niet dus als alleen een bekende term.. maar ook als een label ?

Eigen naam/label wordt het toch wel maar Fair Trade is voor iedereen duidelijk. En dat is toch wat we gaan doen !

 

Natuurlijk begrijp ik je nieuwe naam suggestie.. maar waarom zou ik gaan concureren met de naam Fair Trade als we het zeflde doen ?

 

Fred,

Jij ziet " eerlijke handel " dus ook als een label.

En "profiteren" zie je verkeerd... been there , done that

 

Stel dat we bv de naam gebruiken die TwaBla voorstelt gebruiken.. mogen we dan uitgebreid in onze uitingen toch Fair Trade gebruiken ?

 

Zowiezo zullen we de producten op de Europese markt brengen.

Maar hoe maak je dan in 2 woorden duidelijk .

 

Zie het voor mij als een hobby.. maar om zoveel mogelijk te verkopen voor die dorpen moet het als ondernemer/ing gedaan worden.

 

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Woordmerken blijven we vanaf (fig) dus dat zal het probleem niet zijn.

 

Gaat mij er om dat we uitgebreid over Fair Trade kunnen praten/ ons kunnen uiten.

 

Zullen we ook gaan doen tegen de verdrukking van alle woordmerken of labels in...

 

Of er moet écht nog een steekhoudend argument komen.. van.. niet doen !!

 

Bedankt voor jullie reactie.

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Jij ziet het niet dus als alleen een bekende term.. maar ook als een label ?

 

Als het label/merk FairTrade er niet was geweest denk je dan dat het publiek ook maar enige mate had geweten wat er bedoeld werd met fairtrade?

 

De merknaam fairtrade is een synoniem geworden voor een bepaald soort product. Iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

 

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld zoiets als maggi. Je vraagt om de maggi terwijl er wellicht een heel ander merk op tafel staat. Denk je dat de andere producenten ' maggi' op het etiket mogen zetten?

 

Wat mij betreft afblijven dus en niet meeliften op de marketingsuccessen van een ander

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Misschien..

Negatieve energie,,

 

Mischien.. Kom op TwaBla met je profiel kan ik niets ..maar als je ons kan helpen gooi je idee en prijs in PM.

 

Negatieve energie: jammer dat je dat zo ziet, zo meteen stap ik in bed en slaap direct als een roos... onder onze mensen kan ik niks negatiefs voelen.

 

Graag hoor ik hoe jij dat voelt via dit forum.

Mag via dit forum of PM

 

groet,

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet snel een eigen product in de markt brengen met een label Fairtrade als het geen officieel toegekend label is. Je begeeft je op glad ijs en krijgt niet alleen de Fairtrade organisatie tegen je maar ook de kritische consument die de naam eerder de naam koppelt aan een een eerlijk zakendoen onder stricte criteria en voorwaarden. Greenwashing ligt hierbij op de loer.

De kans dat je iets goeds opzet wat groeit maar later niet overleefd door een kritische markt lijkt mij zonde.

 

Dat je sociaal ondernemerschap wil doen is prima maar zijn er geen andere wegen?. Verkoop bv erkende Fairtrade producten en zet daar je eigen producten naast onder eigen label met tekst en uitleg waar de inkoop vandaan komt en wat voor goeds er ook daadwerkelijk gebeurt door de aanschaf van de producten.

 

Noem het bv het CoreFund waar je ook verantwoording in aflegt dat de gelden goed besteed worden, zo win je het publiek en de kopers.

 

Succes,

Rick

 

 

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Interessante discussie.

 

Het is volgens mij duidelijk dat je niet zomaar "Fair Trade" als label mag gebruiken. Anders zou iedere louche ondernemer dat kunnen doen, zonder dat er ook werkelijk sprake is van eerlijke handel.

 

Maar je kan er misschien wel creatief mee omgaan.

 

Voorbeeldje: Baobab gebruikt in zijn uitingen tegenwoordig de term "Fair weg", als woordspeling van ver weg. Het is direct duidelijk wat ze bedoelen: Verre reizen op een Fair Trade manier.

 

Link naar reactie
  • 1

 

Mischien.. Kom op TwaBla met je profiel kan ik niets ..maar als je ons kan helpen gooi je idee en prijs in PM.

 

 

Je hebt al een paar gratis mening/tips gekregen. Fair Trade is slechts een label op een systeem. Je kan je daar bij aansluiten of niet. Je kan het daar mee eens zijn of niet. Je kan bezwaar maken tegen de monopolisering van de taal (best interessante kwestie) of niet. Maar uiteindelijk draagt een kruistocht tegen Fair Trade of gedoe rond het woordgebruik niet zoveel bij aan jouw doel. Dus hanteer je eigen criteria voor fair en eerlijk, werk volgens je eigen principes, zet je eigen systeem op en geef dat een eigen naam. Er zijn meer labels en meer kanalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar Kila Kitu Clothing, opgezet door een Canadese programmeur in Kenia, die lokaal gemaakte westernshirts direct verkoopt via een eigen webshop. Yep, ik snap dat individuele verpakking en verzending vanuit de bush niet eenvoudig is, maar daar is een mouw aan te passen. Zet een verzamelhuis op op een plek in de wereld waar verzending ietsje makkelijker is (misschien bestaan die al in de vorm van logistieke service providers), ontwikkel je eigen onderscheidende verzendmateriaal, koppel dat aan een webshop bv in coop met de makers, en presenteer het geheel als Out of Africa.

 

Beter nog, zet een shop op en logistieke service waar ook andere collectieven zich bij aan kunnen sluiten. En maak de hele aanvoerketen transparant, zodat ik als klant kan zien waar mijn aankoop vandaan komt en bij wie mijn geld belandt. Dan ga je een stap verder dan Fair Trade en krijg je Transparant Trade of Clear Trade. Noem de logistieke service Clearinghouse.

 

African Artisans is zo gek nog niet... ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het toch wel moet kunnen. Stel dat je zoiets op je verpakking zet:

 

"This product was acquired through fair trade".

 

Het lijkt me heel sterk dat de merkhouder van Fair Trade daar ook maar iets tegen kan doen, daar het een doodnormale, grammaticaal correcte zin is. Uiteraard zegt het ook niet zoveel - behalve dat je het product niet gestolen hebt of op een andere oneerlijke wijze (oplichting oid) hebt verkregen.

 

Ik zou er niet zomaar "Fair Trade" op zetten. De kans lijkt me dan groot dat 'Fair Trade' daartegen zal proberen op te treden, en je bijvoorbeeld hun merkregistrate moet gaan aanvechten - veel te veel werk. Overigens denk ik persoonlijk wel dat de registratie feitelijk onterecht is, maar daarmee ben je praktisch niets geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Wikipedia geeft weer eens een hele mooie introductie op dit onderwerp.

 

Bij een nieuw initiatief zie ik mogelijkheden voor een verregaande eerlijke beloning voor Afrikaanse productiekrachten inclusief een marge- of winstdeling in het resultaat op de verkoopmarkt. Want wees nu eerlijk, fair trade is gewoon vette handel voor organisaties hier.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In de eerste post geef ik al aan dat ik bij sommige labels/organisaties mijn twijfels heb.

Nu is dit niet omdat wij er uitgebreid onderzoek naar gedaan hebben maar dit wel gedaan is door TV programma’s zoals “keuringsdienst van waarde” en “Uur van de Wolf “. ( Ga geen voorbeelden noemen want dan wordt deze post te lang )

 

En over hoeveel schijven het gaat na het Fair Trade gekocht te hebben.. en welke marges .. valt inderdaad nog genoeg van af te romen. Aan de andere kant.. beter iets dan niets natuurlijk. !

 

De manier zoals TwaBla het omschrijft:

Beter nog, zet een shop op en logistieke service waar ook andere collectieven zich bij aan kunnen sluiten. En maak de hele aanvoerketen transparant, zodat ik als klant kan zien waar mijn aankoop vandaan komt en bij wie mijn geld belandt. Dan ga je een stap verder dan Fair Trade en krijg je Transparant Trade of Clear Trade.

 

Is natuurlijk een ideale omschrijving maar om de gieren tegen te houden blijf ik toch voorstander van onafhankelijke controle en dan niet door gesubsidieerde controleurs maar bijvoorbeeld door (oud)ondernemers die het als hobby en/of MVO zien.

 

Erg verrast ben ik door de reacties die ik kreeg , een enkele via PM en een groot deel in mijn zakelijke mailbox en zelfs info@.... Daar blijkt dus wel uit dat het onder de HL leden/lezers wel leeft !

 

Nu net lees ik nog een PM die ik vandaag heb gehad van een van de overkoepelende organisaties. Vervolg zal uitwijzen of het gaat om me in te schrijven als partner ( € ) of dat het echte interesse is.

 

Bedankt allemaal.

 

Groet,

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet alle ophef over het label fair trade. Dit bestaat namelijk niet. Fair trade is een term vertaalt in het nederlands als eerlijke handel. Dit is een manier van ondernemen dat goed beschreven staat op de site van de world fair trade organisation www.wfto.com. Er bestaat geen keurmerk voor handenarbeid, omdat dit te moeilijk is om te controleren. Het zijn namelijk zeer diverse producten. In tegenstelling tot agrarische producten, die wel een keurmerk hebben zoals max havelaar. Zij worden gecontroleerd door bijv. de fair trade labeling organisation.

Op dit moment kun je je aansluiten en laten controleren door de World fair trade organisation en als je zou willen leveren aan de wereldwinkels dan is daarvoor de vereniging van wereldwinkels. Dit is kostbaar en kan pas gedaan worden als je meer dan 2 jaar boekhouding hebt. Kleine projecten hebben hier niet veel aan.

 

Over de site www.fairtrade.nl dit is de site van Fair Trade Original. Dit is een importeur van fair trade artikelen en leverancier voor de wereldwinkels. Zij zijn zo slim geweest om fair trade in hun naam te gebruiken. Zij hebben geen alleenrecht voor deze term. Dit zou een beetje jammer zijn voor de andere 16 leveranciers van de wereldwinkel die de term niet in hun naam hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 313 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.