• 0

Onderzoek naar interesse

Ik heb nu een mooi ondernemingsplan (dat denk ik). Men zegt helaas dat dit te hoog gegrepen is voor mij. Daar ben ik natuurlijk niet mee eens. Ik zie een groot potentie aan dit plan en de bedrijven hebben er volgens mijn onderzoek veel interesse in. Het enige probleem is dat ik dus geen groot bekend bedrijf ben en volgens kennissen van mij zullen ze mij niet vertrouwen omdat ik slechts een eenmanszaak ben. Het plan is te ambitieus (landelijk).

 

Voordat ik ermee aan de slag ga wil ik een aantal bedrijven (in die branche) schriftelijk benaderen om vriendelijk te vragen of zij mee willen doen als ik het project wil uitvoeren. Ik wil gewoon een openlijke brief schrijven waarin ik wil uitleggen dat ik steun nodig heb van een aantal potentiele klanten. Zij blijven geheel vrijblijvend. Als er voldoende interesse is zal ik ze dan benaderen.

 

Hoe pak ik dit aan zonder de zakelijkheid te verliezen? Hoe schrijf ik zo'n brief?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie is "men"?

Kan je verzoek om steun al meteen een voordeel hebben voor de mensen die je wil benaderen? (Dat ze er hoe dan ook iets mee opschieten?)

 

 

 

Ik wil een blad uitgeven. Het blad zal nieuws bevatten uit een bepaalde branche. De bedrijven in die branche hebben er baat bij omdat die branche nog geen blad heeft om erin te kunnen adverteren. Nu wil ik een maal per jaar zo'n blad uitgeven. Alleen ben ik te klein. Daarom wil ik een aantal bedrijven in die branche schrijven om te vragen of ze interesse hebben om in het blad te adverteren (kostprijs) ALS ik voldoende potentiele adverteerders kan vinden die interesse hebben. En volgend jaar kan ik dan (als ik me heb bewezen) advertentieprijzen met winst aanbieden ipv op kostprijs.

 

Een voordeel voor een adverteerder is dat ie voor lage kosten in een keer alle potentiele klanten bereikt. Meedoen/steun is vrijblijvend.

 

En ik weet dus niet hoe ik zo'n brief moet schrijven. Zakelijk of niet? Als wij of ik? Ik ben tenslotte een eenmanszaakje. Maar er was tot nu toe ook geen initiatief op dit gebied van een grotere uitgeverij. En ik heb al ervaring met het uitgeven van een landelijke krant voor de Turkse bevolking. Als ik voldoende bedrijven kan vinden die er in willen adverteren (mits ik voldoende deelnemers heb), dan kan ik bij bepaalde drukkerijen betalingsregelingen treffen zodat ik de kosten met inkomsten van de adverteerders kan betalen.

Link naar reactie
  • 0

 

Een voordeel voor een adverteerder is dat ie voor lage kosten in een keer alle potentiele klanten bereikt. Meedoen/steun is vrijblijvend.

 

 

Dit is een intrigerende zin. Hoe kun je garanderen dat je alle 'potentiële klanten' bereikt. Distributie is een van de lastigste vraagstukken in de uitgeverij. Misschien als het een B2B-blad is en je hele doelgroep naar een beurs komt, maar anders is zo'n bereik lastig te realiseren.

 

Verder is steun niet vrijblijvend, tenzij de ze gratis advertenties aanbiedt.

 

Er zijn legio voorbeelden van sponsored magazines en zgn magalogues (catalogus in magazine-format: 1x per jaar) die draaien op advertentie-inkomsten. In theorie is je aanpak dus haalbaar, zeker wanneer je een koopkrachtige doelgroep hebt die nog niet bediend wordt.

 

Denk ook aan varianten waarbij je blad de papieren versie is van een internetgids die voortdurend geactualiseerd wordt. Je kan je adverteerders een all-in prijs bieden voor advertentie en opname in de gids. Vraag lezers aan zich te registreren op die website, en biedt hen zoiets als een maandelijkse update of aanbiedingen. Of zijn je lezers niet connected?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is een intrigerende zin. Hoe kun je garanderen dat je alle 'potentiële klanten' bereikt. Distributie is een van de lastigste vraagstukken in de uitgeverij. Misschien als het een B2B-blad is en je hele doelgroep naar een beurs komt, maar anders is zo'n bereik lastig te realiseren.

 

Het moet eigenlijk een gratis huis-aan-huis krant worden met een oplage van 5 miljoen exemplaren. Dus alle inwoners van Nederland zullen de krant in de brievenbus krijgen. Dit kan gedaan worden door een landelijk verspreidingsbureau zoals Interlanden Spreigroep. Ik garandeer dus dat de adverteerder in een keer alle inwoners van Nederland bereikt. Natuurlijk is garantie een groot woord, %100 bereik is moeilijk.

 

Verder is steun niet vrijblijvend, tenzij de ze gratis advertenties aanbiedt.

 

Ik bedoel eigenlijk dat als ik voldoende bedrijven heb die geinteresseerd zijn om te adverteren als er voldoende deelnemers zijn, ik hiermee naar leveranciers kan stappen zoals een drukkerij en verspreidingsbureau. Als ik afspraken kan maken met hun, kan ik dan weer naar de lijst van bedrijven die geinteresseerd waren. Nu met het grote verschil dat ik geen onbekende kleine eenmanszaak ben maar een bedrijf die al potentiele klantenlijst heeft en afspraken met leveranciers heeft gemaakt zwart op wit.

 

Er zijn legio voorbeelden van sponsored magazines en zgn magalogues (catalogus in magazine-format: 1x per jaar) die draaien op advertentie-inkomsten. In theorie is je aanpak dus haalbaar, zeker wanneer je een koopkrachtige doelgroep hebt die nog niet bediend wordt.

 

Denk ook aan varianten waarbij je blad de papieren versie is van een internetgids die voortdurend geactualiseerd wordt. Je kan je adverteerders een all-in prijs bieden voor advertentie en opname in de gids. Vraag lezers aan zich te registreren op die website, en biedt hen zoiets als een maandelijkse update of aanbiedingen. Of zijn je lezers niet connected?

 

Ik ben ook van plan om een internetversie op te zetten van de krant en hierover in de krant te adverteren.

 

In 1997 heb ik ook vele Turkse en Nederlandse bedrijven benaderd met het idee om een Turkstalig nieuwsblad uit te geven in Nederland met nieuws uit Nederland zelf, zodat vooral de 1e generatie Turken voorgelicht werden. Want ze keken alleen maar naar Turkse zenders via de schotelantenne en wisten niet wat er in Nederland gaande was. Ik vroeg de bedrijven of ze interesse hadden om te adverteren als ik voldoende adverteerders zou vinden. Daarna ging ik hiermee naar de drukkerij en maakte ik afspraken. Ik gaf de adverteerders 14 dagen betalingstijd terwijl ik van de drukkerij en verspreidingsbureau 45 dagen betalingstijd kreeg. Zo betaalde ik met de inkomsten van de adverteerders de druk- en verspreidingskosten. Met slechts 1.000 gulden eigen vermogen (studiefinanciering) had ik binnen 3 maanden een blad met een omzet van ca. 250.000 gulden per jaar.

 

Wat ik hier wil doen is weer ongeveer hetzelfde, maar dan landelijk en me richten op een bepaalde branche. Alleen weet ik dus niet hoe ik hen moet benaderen en wat ik in de brief moet zetten. Mijn Nederlands is niet perfect.

Link naar reactie
  • 0

Het moet een eenmalig blad worden. Als het kan 1 maal per jaar.

De Nationale Hypotheekkrant heeft ook een oplage van 5 miljoen en komt 1 maal per jaar uit. Zoiets, maar dan met meerdere adverteerders uit een bepaalde branche.

 

Ik snap niet waarom dat niet mogelijk is als ik voldoende adverteerders kan vinden na de mailing/bellen? ???

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met hetzelfde bezig. Ook ik wil een gratis magazine verspreiden op een hele specifiek locatie.

Wat je moet hebben is een dosis geld hebben om de eerste maanden door te komen want adverteerders zijn huiverig om in een nieuw blad te adverteren. Liever willen ze eerst de kat uit de boom kijken en wachten totdat je blad een gegarandeerd succes is.

Als je het blad in de markt zet moet je gelijk allerlei onderzoek laten doen waaruit blijkt dat je blad wordt gelezen in de gewenste doelgroep. Dat kun je weer aan potentiele adverteerders laten zien.

Voorlopig ligt de economie op zijn gat en is het heel moeilijk om met een nieuw magazine/krant geld uit de advertentiemarkt te halen.

Wat betreft die brief, gewoon eerst bellen en dan een afspraak maken. Heb je al een 0-nummer want je moet wel iets tastbaars hebben om te kunnen laten zien.

Link naar reactie
  • 0
Ik snap niet waarom dat niet mogelijk is als ik voldoende adverteerders kan vinden na de mailing/bellen?

Ehhm. 5 miljoen HAH bladen laten maken en verspreiden kost nogalwat zeg.. Dat HAH bladen van hypotheken, auto's en onroerend goed succesvol zijn, komt omdat het gros van de bevolking een huis, hypotheek en een auto heeft en dat de winst op die zaken erg hoog zijn. Als je branche in die lijn ligt geef ik je een kleine kans.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met hetzelfde bezig. Ook ik wil een gratis magazine verspreiden op een hele specifiek locatie.

Wat je moet hebben is een dosis geld hebben om de eerste maanden door te komen want adverteerders zijn huiverig om in een nieuw blad te adverteren. Liever willen ze eerst de kat uit de boom kijken en wachten totdat je blad een gegarandeerd succes is.

Als je het blad in de markt zet moet je gelijk allerlei onderzoek laten doen waaruit blijkt dat je blad wordt gelezen in de gewenste doelgroep. Dat kun je weer aan potentiele adverteerders laten zien.

Voorlopig ligt de economie op zijn gat en is het heel moeilijk om met een nieuw magazine/krant geld uit de advertentiemarkt te halen.

Wat betreft die brief, gewoon eerst bellen en dan een afspraak maken. Heb je al een 0-nummer want je moet wel iets tastbaars hebben om te kunnen laten zien.

 

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk een regelmatig verschijnende magazine. Dat is inderdaad moeilijk om op te zetten. Vooral in de huidige economische klimaat. Maar wat ik wil is slechts eenmalig een landelijk blad uitgeven. Indien mogelijk 1 maal per jaar. En wat ik moet proberen is de potentiele adverteerders te overtuigen van de haalbaarheid door dus voldoende geinteresseerde partijen te vinden. Het is me met de Turkstalig blad gelukt, en als ik openlijk en eerlijk hiermee aan de slag ga denk ik ook dat dit mogelijk is. Alleen weet ik niet precies hoe ik dit moet aanpakken.

 

Maar toch bedankt voor de reakties.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom dat niet mogelijk is als ik voldoende adverteerders kan vinden na de mailing/bellen?

Ehhm. 5 miljoen HAH bladen laten maken en verspreiden kost nogalwat zeg.. Dat HAH bladen van hypotheken, auto's en onroerend goed succesvol zijn, komt omdat het gros van de bevolking een huis, hypotheek en een auto heeft en dat de winst op die zaken erg hoog zijn. Als je branche in die lijn ligt geef ik je een kleine kans.

 

Het is een redelijke goedlopende branche. Ook tijdens de huidige economische situatie. Ik heb al onderzoek gedaan naar de kosten en bij 20 a 25 adverteerders heb ik break-even. Dus minimaal 20 adverteerders vinden van de ca. 700 bedrijven in deze branche.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom dat niet mogelijk is als ik voldoende adverteerders kan vinden na de mailing/bellen? ???

 

Tuurlijk. Als je het geld hebt dan is het zelfs heel simpel. En misschien heb je wel een superidee dat zichzelf verkoopt. Dat zal dan aan landelijke adverteerders moeten zijn, met grote budgetten. Daar staan echter mediabureaus en reclamebureaus voor de deur, die niet enthousiast zijn voor eenmalige projecten. Via de zijdeur kun je wellicht alsnog binnenkomen, en dan hopen dat ze nog een restbudgetje hebben. Maar je hebt eerder een krant van de grond getild, dus waarom zou dat niet nog eens lukken? Bestaat dat bedrijf nog? Waarom gebruik je die onderneming niet als basis...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niet geschoten is altijd mis. Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen.

Het gaat om aardig grote bedragen. Je kunt dan denk ik het beste een BV hiervoor oprichten. Of een factoreringsbedrijf inschakelen. Want als er iets mis gaat met bijvoorbeeld niet betalende adverteerders zit je niet meteen in grote problemen.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik geen enkele kennis van deze branche heb wens ik je allereerst veel succes! Ik vind het weer eens erg leuk om een ondernemer te zien die enthousiast is en achter zijn idee/plan staat!

 

Maar de andere personen die hierop reageren hebben wel gelijk. Let goed op wat de mogelijkheden en risico's zijn. Maar zoals je zelf al aangeeft heb je hier volgens mij al goed onderzoek naar gedaan.

 

Wat ik alleen nog niet begrijp. Je hebt iets vereglijkbaars toch al een keer gedaan? Deze kennis/ervaring kun je toch gebruiken om op dezelfde manier de adverteerders te benaderen? Hoe heb je het de vorige keer aangepakt? Kun je de verkoopcijfers/gegevens van deze krant ook niet gebruiken om de nieuwe sponsoren te overtuigen?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.