• 0

Zakenreis samen met vriendin

Ik lees al een tijdje mee hier op dit forum, maar zit nu zelf met een kwestie rondom een zakenreis die ik wil maken naar Hong Kong.

 

Met enkele locale handelspartners uit Hong Kong heb ik afgesproken om elkaar daar te ontmoeten en zaken te bespreken.

Nu heeft een handelpartner gevraagd of ik mijn vrouw (ik ben nog niet getrouwd, maargoed :)) ook meeneem.

Ik vraag me af of ik de kosten die ik maak voor de reis en verblijf voor mijn vriendin ook als zakelijke kosten mag opvoeren of is dit iets wat prive gefinancierd moet worden volgens de regels van de belastingdienst?

 

Ik ben zelf als DGA in dienst bij mijn bedrijf, mijn vriendin is geen werknemer van het bedrijf.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als een soort moral support inderdaad... ik heb het nooit geprobeerd, maar ergens zie ik niet in waarom het meenemen van een adviseur, coach, klankbord-persoon oid een probleem zou zijn, of dat nou je vrouw is of niet.

 

Met je partner heb je normaal gesproken een persoonlijke relatie, niet een zakelijke. Als die zakelijke relatie er wel is zouden de kosten van partner wel als bedrijfskosten kunnen worden aangemerkt. Maar ik kan me voorstellen dat de fiscus scherp kijkt naar 'privé vermomd als zakelijk'. En terecht.

 

In het geval van topic starter hangt het er denk ik van af of dit een éénmalig akkefietje is of dat vriendin zakelijk gezien meer doet voor de onderneming.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Japer eens, en zie hier zeker het zakelijk nut van in.

 

Met name omdat het vanuit Hongkong is gevraagd, en niet je eigen initiatief is. In hoeverre beschadigt het de relatie als ze niet mee zou gaan. Ik zou de andere partij niet graag willen teleurstellen...

 

(Toen mijn man en ik naar Hewlett Packard in Shanghai gingen, werd het echt enorm gewaardeerd dat ik er ook bij was, vandaar mijn opmerking).

 

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me toch verdedigbaar, naar de fiscus toe, dat je je aanpast aan de (zakelijke) gewoonten van het land dat je bezoekt en de zaken partners die je ontmoet.....

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

De fiscus is er redelijk allergisch voor. Er is best wel wat jurisprudentie over wat wel kan en wat niet, maar is wel afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het geval.

 

Een heel oud voorbeeld: Hof 's-Gravenhage 22 september 1967, nr. 48/1967. Plastisch chirurg die een congres bezocht met zijn vrouw mocht zijn kosten wel, maar haar kosten niet aftrekken, ondanks dat haar aanwezigheid ertoe bijgedroeg "het nuttig rendement van het congresbezoek zo hoog mogelijk te doen zijn".

 

Het nut moet "meer dan bijkomstig" zijn en dat is natuurlijk niet te meten. En dan komt het dus op overtuigingskracht aan, waarbij je blauwe ogen niet voldoende zijn. Getuigen, schriftelijke bewijzen en in dit geval wellicht verklaringen van experts willen daarbij wel eens helpen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heeft een handelpartner gevraagd of ik mijn vrouw (ik ben nog niet getrouwd, maargoed :)) ook meeneem.

 

 

We veronderstellen dat de lokale cultuur extra waarde hecht aan de aanwezigheid van mevrouw Marronl, maar die vraag kan ook anders gelezen worden. "Komt dat veeleisende kreng ook weer mee, en moet ik mijn vrouw wederom een hele avond blootstellen aan dinerhumor over apenhersens en hondenniertjes? Als je nou in je eentje komt, gaan we lekker een paar wiskies halen in de nieuwe karaokebar en daarna foute liedjes zingen met de bediening."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een retourtje Hong Kong voor minder dan 600 euro kopen, je bent geen visum nodig, en de prijs voor een single is niet veel minder dan voor een double.

 

Als je meer dan een paar dagen blijft zou ik het gewoon doen, ongeacht of je het kan aftrekken.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een retourtje Hong Kong voor minder dan 600 euro kopen, je bent geen visum nodig, en de prijs voor een single is niet veel minder dan voor een double.

 

Als je meer dan een paar dagen blijft zou ik het gewoon doen, ongeacht of je het kan aftrekken.

 

Als je wat langer onderneemt, dan leer je nog wel dat je twee a drie euro's moet omzetten om er eentje privé uit te kunnen geven......

Link naar reactie
  • 0
Is er dan misschien nog de mogelijkheid van een tijdelijk dienstverband of een .... urencontract voor je vriendin voor dit soort zakelijke werkzaamheden? Kun je daar misschien nog iets mee?

 

Dit is niet aan te raden. Gezien de privé relatie en een tijdelijke dienstverband zal de BD snel het standpunt innemen dat deze AO alleen tot stand is gekomen om de privé kosten zakelijk te kunnen opnemen. Daarmee kom je in een lastige positie terecht wat waarschijnlijk veel meer tijd en geld gaat kosten dan het gewoon zelf privé te betalen.

 

Aan de andere kant wat kan het kwaad als je het wel doed, tenminste bij een goed onderbouwd verhaal.

Je zal het in het ergste geval moeten terugbetalen. Ik verwacht geen boete, maar ik ben dan ook geen accountant.

 

Ik ben ook geen accountant maar verwacht wel een boete van de belastingdienst. Door het opvoeren van puur privé kosten als zakelijk kosten ben je bewust bezig de kosten te hoog op te voeren. De BD zal waarschijnlijk dan wel een boete van 10 tot 25% kunnen opleggen. En waar is dan je voordeel gebleven?

 

Het enige argument dat je m.i.zou kunnen gebruiken, is dat het noodzakelijk was om vanwege de ondernemerscultuur in het buitenland was. Echter, worden er daar geen zaken gedaan met alleenstaande? Ik verwacht dus niet dat het geaccepteerd gaat worden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.