• 0

BTW openbaarvervoerbewijs

Ik heb genoeg informatie kunnen vinden op dit forum over BTW en openbaarvervoerbewijzen.

Op de site van de belastingdienst staat omschreven welke vormen van vervoer onder het 6% tarief vallen. Toch valt mij iets op.

Indien een strippenkaart door bijvoorbeeld een tabakswinkelier wordt verkocht valt die handeling onder het tarief van 19%. Begrijpelijk omdat die handeling niet het vervoer zelf betreft.

 

Hoe zit het een en ander dan in elkaar wat de vooraftrek betreft ???

 

BTW kaartje bij de NS automaat 6%

BTW strippenkaart bij de buschauffeur 6%

En u bij de sigarenboer??????

 

Groet Harry

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Kyon

 

Hoe zie jij dat de sigarenboer daar 19% BTW op rekent? De prijs van een strippenkaart staat er immers op en is vast (incl. 6% BTW).

 

Als jij een kassabon meekrijgt waarop 19% BTW staat, dan doet de sigarenboer het inderdaad verkeerd. Mooi zonde voor hem, want hij draagt dan dus ten onrecht 19% BTW af aan de fiscus.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

gekopieerd van de site van de belastingdienst:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-153.html

 

De volgende vormen van personenvervoer vallen onder het 6%-tarief (tabel I, post b9):

 

het vervoer van personen als bedoeld in artikel 1, onderdelen h, i en j van de Wet personenvervoer 2000

 

Voorbeelden van diensten die onder het 19%-tarief vallen:

 

het beoefenen van de zeilsport op individuele basis of door een klein aantal personen, al dan niet onder leiding van een schipper. Denk aan een zeilschool.

het tegen betaling van een vergoeding gebruik laten maken van een tolweg

de enkele verhuur van een autobus

de dienst die bestaat uit de verkoop van buskaarten. Denk aan een tabakswinkelier die strippenkaarten verkoopt.

 

Groet Harry

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het ook met verbazing gelezen. Feit is dat de prijs van een strippenkaart vast staat. en volgens mij is het nog altijd zo dat alle producten in principe onder 1 tarief vallen en niet afhankelijk van het verkoopkanaal een ander percentage..

 

Ik vermoed dan ook dat het niet gaat om de strippenkaart zelf gaat, maar over de (mogelijke) vergoeding die de tabakswinkelier mogelijk ontvangt omdat hij strippenkaart verkoop punt is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het ook met verbazing gelezen. Feit is dat de prijs van een strippenkaart vast staat. en volgens mij is het nog altijd zo dat alle producten in principe onder 1 tarief vallen en niet afhankelijk van het verkoopkanaal een ander percentage..

 

Ik vermoed dan ook dat het niet gaat om de strippenkaart zelf gaat, maar over de (mogelijke) vergoeding die de tabakswinkelier mogelijk ontvangt omdat hij strippenkaart verkoop punt is.

 

Nu ik dit lees denk ik dat je gelijk hebt. Het zal gaan om de marge die er in zit voor tabakswinkelier.

Bedankt voor jullie reacties

Groet Harry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.