Geimpregeneerd hout nog steeds kankerverwekkend?

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Voor een quick-and-dirty prototype wou ik ronde palen gebruiken. De snelste manier deze te krijgen is naar de bouwmarkt te gaan en daar geimpregneerd vuren (tuin)hout te kopen -- een minder snelle manier is naar een verderweg gelegen houthandel/groothandel te gaan die blanke ronde palen verkoopt.

 

Enige jaren geleden zaten in geimpregneerd hout nog kankerverwekkende stoffen. Sinds 30 juni 2004 mag dit niet meer aan consumenten worden verkocht -- maar zit nog wel in speeltoestellen.

 

Door de negatieve associatie die geimpregneerd hout heeft wil ik het zeker niet in mijn uiteindelijke product verwerken, maar wat zijn de gevaren nu echt?

 

Wat zit er nu in het geimpregneerde hout van de bouwmarkt, en zijn deze stoffen gevaarlijk? De Gamma verzaagt het hout niet omdat dat niet van de arbowet mag, en een medewerker van de Praxis vertelt me dat je je handen moet wassen nadat je het hout in de handen hebt gehad... Daar is vast een reden voor?

 

 

Link naar reactie

Dag XiaoDi,

 

Officieel is geimpregneerd tuinhout veilig genoeg om aan te likken... de discussie is echter nog niet gesloten. zie http://schoehuijs.com/contents/nl/geimpregneerd%20hout.pdf versus http://www.wolmanzouten.nl

 

Als je je proto alleen voor jezelf bouwt of wanneer je het schildert zou ik voor de palen van de bouwmarkt gaan. Wil je het blank houden en aan anderen laten zien zou ik idd de associatie vermijden en voor onbehandeld gaan. Elke toelichting als "de echte wordt natuurlijk niet van geimpregneerd hout" ontkracht je verhaal en werkt dus in je nadeel.

 

Ben wel benieuwd wat je gaan maken, hou ons op de hoogte svp

 

Mvrgr

Jos Buschgens

Link naar reactie

Schilderen klinkt wel als een mooie optie... dan kunnen ze aan je prototype in ieder geval niet zien dat er geimpregneerd hout in zit.

 

Voor je eigen gezondheid zou ik me er niet te druk over maken - handschoenen dragen en stof afzuigen lijkt me sowieso wel verstandig als je in hout gaat zagen, boren etc, of het nou behandeld is of niet.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.