• 0

Globalisation onze kans?

Ik stel voor om eens een zeer aktueel onderwerp aan te snijden waar we niet dagelijks bij stil staan!

 

Hoe denken jullie entrepreneurs over de vergroting van de kansen concepten succesvol uit te werken nu we midden in de vorderende Globalisation zitten. Vergroot de internationale orrientatie innovativiteit of worden kansen door vrije handel (over landsgrenzen) door de dreiging van andere toetreders (concurrenten) kleiner!

 

Nederland staat hoog in de ranglijst van meest innovatief binnen Europa en heeft op het gebied van verstrekte octrooien ook wereldwijd een aanzienlijke positie.

 

Globalisation: Kans of Bedreiging voor entrepreneurs?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In eerste instantie even historisch/literatuur-technisch gezien: Entrepreneurs zijn bij uitstek de meest aangewezen personen die eenvoudig op wijzigingen in de markt in kunnen spelen en hier innovatief mee om kunnen gaan (o.a. Schumpeter). Volgens deze definitie zouden gewijzigde marktomstandigheden voor Entrepreneurs als geheel positief uit moeten vallen.

 

Nu praktisch gezien: Voor Entrepreneurs (in Nederland): Voor kleine ondernemers die niche- en/of lokale markten bedienen zal er altijd markt blijven. Dit zal wel enige, maar niet veel invloed hebben door de globalisering.

 

Voor innovatieve Entrepreneurs die grootschaliger willen opereren heeft dit voor en nadelen. Eenvoudiger exporteren van goederen en diensten is natuurlijk het belangrijkste voordeel (een juridische/administratieve ellende meer), maar dit geldt natuurlijk ook omgekeerd. Voor startende innovatieve Entrepreneurs was Nederland altijd een mooie "startmarkt" waar je redelijk afgeschermd je gang kon gaan. Mede door de kleine (nederlandssprekende) markt kwamen buitenlandse concurrenten niet snel naar Nederland, zodat je je product of dienst verder kon ontwikkelen voordat je de "grote-boze buitenwereld" in ging. In de praktijk zijn de meeste bedrijven in Nederland (die nog niet failliet zijn gegaan) echter ook niet buiten deze grenzen gekomen (Alleen Exact is nu nog een wereldspeler). Please correct me if I'm wrong.... Als je onder globalisering verstaat, dat we ook 1 taal gaan spreken (wat ik niet snel verwacht trouwens, mensen willen graag een eigen identiteit behouden) dan zullen Entrepreneurs in Nederland hier meer concurrentie van ondervinden.

 

Nederland is echter een hoog-ontwikkeld land met een goede kennis-economie en (ook al zijn ze er bij EZ en de overheid in het algemeen nog niet helemaal uit) toch wordt er door de Nederlandse overheid redelijk geinvesteerd in deze kennis-economie.

 

Ik zie dus zeker kansen voor innovatieve Entrepreneurs, alleen geef ik toe dat er wel meer concurrentie zal zijn. Voor de individuele starter is dit soms helaas niet zo leuk, voor de markt in zijn geheel lijkt me dit een goede ontwikkeling. Het kaf worden eerder gescheiden van het koren op deze manier!

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Als je onder globalisering verstaat, dat we ook 1 taal gaan spreken

Als we taal even op een andere manier definieren:

De taal van de markt zal door globalisering steeds meer op elkaar gaan lijken. Belangrijke dialecten (cultuurveschillen) zullen vervagen en dat is voor het vrije markt idee helemaal zo slecht nog niet. Ik citeer je even....inderdaad het kaf zal eerder van het koren worden gescheiden. Wat we de afgelopen jaren in de internetbranche hebben meegemaakt heeft teveel kans gehad. Dit was wel noodzakelijk om uiteindelijk survival of the fittest te bewerkstelligen maar het heeft te lang geduurd naar mijn mening. Een belangrijke oorzaak hiervan ligt in het feit dat het medium via welk de concepten werden ontworpen en uitgevoerd geheel nieuw was. Een ontdekkingsreis. Maar ook tijdens een ontdekkingsreis kun je niet teveel fouten maken, wil je een vervolg niet uitsluiten.

 

Globalisering zal denk ik de kansen van lokale kleine entrepreneurs niet bevorderen wat natuurlijk jammer is voor deze, vaak prettig enthousiaste mensen.

Ook denk ik dat er een reeel gevaar bestaat dat door het vervagen van landsgrenzen (letterlijk en figuurlijk) de kansen voor zeer grote bedrijven blijven toenemen en kartelvorming en vertikale integratie in de supply-chain een nieuwe betekenis krijgen. Monopolie posities lijken aantrekkelijk voor de ondernemer maar de markt heeft daar zeer onder te lijden! Het tot stand komen van relatief gezien te hoge prijzen en het moeilijk kunnen toetreden van potentiele concurrenten. Dit zijn maar enkele voorbeelden die voort kunnen vloeien uit de toenemende globalisering.

 

Mijn point is dan ook dat we (zeker entrepreneurs) erg sceptisch moeten blijven over dit in veel opzichten positieve fenomeen. Vooral het bewustzijn op dit gebied en het goed afwegen van de voor en nadelen is belangrijk! Wat gaat globalisering betekenen voor je jonge bedrijf, en vooral hoe kan ik mijn voordeel trekken uit deze niet te stoppen ontwikkeling.

 

Groet,

 

Kanban ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wist niet of ik hier een nieuw topic van moest maken, maar bedacht: dit kan ook een hulp zijn bij jullie vragen over globalisering?

 

Test je bedrijf met de Innovatiebarometer

 

De Innovatiebarometer is een instrument om de innovatie-intensiteit van jouw bedrijf te vergelijken met die van andere bedrijven. Aan de hand van jouw reactie op 13 vragen geeft de test een indicatie van de mate waarin je bedrijf er momenteel in slaagt om te vernieuwen op het gebied van producten, diensten en werkprocessen.

 

Naast de InnovatieBarometer biedt EIM de mogelijkheid om binnen uw bedrijf een diagnose te stellen met de InnovatieMonitor. Deze is ook te bereiken via zelfde link als hierboven staat.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.