• 0

Eenmanszaak of een VOF

Hallo allemaal,

 

ik zocht op internet en kwam ik deze site tegen, en dit is mijn eerste bericht,

 

ik wil een taxibedrijf starten ik heb mijn vakbekwaam en VOG al,

omdat mijn vrouw niet werkt ben ik in het idee gekomen om een vof op te richten

op deze maneer krijgt zij ook gedeele uit de winst(loon) zij gaat administrative kant doen, dus minder winst betekend voor de ebelasting minder omzet belasting betalen, dit zou een voordeel zijn,

ik vraag me af of dit mogelijk is

dus zou geen problemen opleveren bij het aanvragen van de vergunning bij IVW en kvk en de belastingdienst?

 

alvast bedankt voor de reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor de reactie,

als er geen voordelen hebben dan ga ik toch eenmanszaak kiezen.

 

ik dacht dat de winst in 2 delen zou voordelen hebben,

zo en zo partner is ook veraantwoordelijk voor eventuele schulden.

 

nu komt de vraag dat ik ook loon ontvang en er naast wil ik eenmanszaak starten zou dit geen problemen opleveren met mijn houdige werkgever moet hij op de hoogte worden gebracht dat ik naast mijn werk bij hem ook eigen bedrijf heb ?

aangezien dat ik in een andere branche werkzaam ben zou dit geen concorentie binding hebben, denk ik.

 

en voor de belasting?

een werknemen die zelf ook eigen bedrijf heeft?

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is het netjes je werkgever in te lichten over het feit dat je er een eigen zaak bij gaat nemen, ook al is er geen concurrentiebeding. Ik zou ook je arbeidsvoorwaarden erop nazien of daar wat staat over nevenactiviteiten, werkgevers kunnen terughoudend hierin zijn omdat er kans bestaat dat je onder werktijd van de baas, tijd besteedt aan je eigen zaak... dat kunnen ze meestal niet waarderen... ;)

 

Voor de belastingdienst wordt je gewoon ondernemer en moet je naast de winst uit de onderneming ook je inkomen uit loondienst gewoon opgeven in de aangifte. Je kan dan overigens niet meer gezamenlijk met je vrouw aangifte doen.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

ik heb deze in de Personeelsgids gevonden:

 

ALGEMENE BEPALINGEN

Nevenfuncties/zelfstandige arbeid

Het is de werknemer niet toegestaan werkzaamheden of activiteiten te verrichten

tijdens de werktijden, onder wat voor een titel dan ook en al dan niet tegen betaling,

anders dan in het kader van het dienstverband. De werknemer mag geen nevenfunctie

en/of ambten vervullen onder wat voor een titel dan ook en al dan niet tegen betaling,

die in redelijkheid concurrerend geacht worden met de activiteiten van de werkgever of

de werkgever direct of indirect schade kunnen berokkenen. Het is de werknemer

evenmin toegestaan voor eigen rekening andere werkzaamheden voor derden, al dan

niet tegen vergoeding, te verrichten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van

de betreffende directe manager.

 

zou dit voldoende zijn om eigen bedrijf te starten zonder problemen met de huidige werkgever!

de afspraak staat geplant voor volgende week met de manager.

 

mvg,

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie drie voorwaarden staan:

 

- Niet tijdens de werktijden (die staan waarschijnlijk in een andere bepaling omschreven)

- Niet concurrerend/conflicterend met de werkgever

- Alleen met schriftelijke toestemming van de directe manager.

 

Als je je daaraan houdt, kan het dus. Let op dat onder de tweede ook activiteiten vallen die je werk indirect beïnvloeden. Een (extreem) voorbeeld, je bent buschauffeur en parkeert je volle bus tegen een rijdende intercity omdat je in slaap gevallen bent door de nachtelijke activiteiten voor je eigen onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.