• 0

Eenmanszaak en emigratie: postadres of niet

Beste leden,

 

Ik woon deels in Nederland en deels in Frankrijk. Ik heb een eenmanszaak in NL. Tot nu toe ben ik ingeschreven in Nl.

In NL hebben we nu ons huis verkocht met de bedoeling om in Frankrijk te gaan wonen. Mijn eenmanszaak wil ik graag in NL houden om daaruit activiteiten te verrichten. Nu heb ik tegengestelde berichten gehoord en gelezen over hoe dit is te realiseren. ??? De berichten zijn als volgt samen te vatten:

1. Alleen als je in NL woont kun je een NL-eenmanszaak hebben.

2. Als je maar een adres hebt in NL (postadres?) kun je de eenmanszaak voortzetten.

 

Weet iemand hoe het precies zit: kun je emigreren en een eenmanszaak in NL aanhouden?

 

Ik hoor graag een reactie!

 

 

Hartelijke groet,

 

Henk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie,

 

 

Ik werk eigenlijk voornamelijk op locatie of vanuit huis (een pc is voldoende als consultant). Ik heb inmiddels op de site van de belastingdienst gelezen over het begrip 'vaste inrichting' en zo te lezen val ik daar niet onder :'( Of zijn er mogelijkheden met een service-kantoor (wat je dan feitelijk niet gebruikt)?

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je eigenlijk je eenmanszaak in Nederland aanhouden?

 

Als je bang bent dat je fiscaal moet afrekenen: Volgens de EC zijn Nederlandse exitheffingen in strijd met het Europees Verdrag.

 

Indien je vanuit Frankrijk factureert, wordt de BTW verlegd naar je Nederlandse opdrachtgevers, wat hen (als ze BTW-ondernemer zijn) een liquiditeitsvoordeel oplevert.

 

Ik weet niet of winst uit onderneming in Frankrijk zwaarder wordt belast dan in Nederland.

 

Een nadeel is dat je bij verplaatsing van je onderneming naar Frankrijk de hypotheekrente op je Franse woning niet ten laste kunt brengen van Nederlandse winst.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat lijkt me het eenvoudigst: anders moet ik in Frankrijk een bedrijf oprichten (dat is minder simpel dan in Nederland) en mijn opdrachtgevers moeten ook maar met een Frans bedrijf in zee willen gaan... Ik denk dat de eenmanszaak nog 1 a 2 jaar overeind blijft en dat ik er dan helemaal mee stop, dus voor die tijd lijkt het niet de moeite...

 

 

Groet,

 

Henk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een zelfde plan. Ik had er nooit aan gedacht dat dit niet zou mogen. Zolang ik de belasting netjes betaal en de kvk en belastingdienst hun post naar een Nederlands adres kan sturen, heeft ze er niets mee te maken waar ik de dienst uitvoer lijkt mij... Als de Nederlandse overheid vindt dat dit niet mag, kun je er ook gewoon over liegen: je bent even op vakantie...

 

In jouw situatie zou ik ook gewoon een postadres aanhouden (en misschien niet bij de gemeente uitschrijven)

 

Diensten vallen alleen onder de omzetbelasting als ze in Nederland worden verricht. Voor de bepaling van de plaats van dienst gelden bijzondere regels. Deze regels zijn in alle lidstaten van de EU gelijk. De hoofdregel is dat diensten worden verricht op de plaats waar de dienstverrichter woont of is gevestigd.

Link naar reactie
  • 0

In het inschrijfformulier KVK staat:

Let op!

Van personen die naar het buitenland verhuizen of daar al wonen, dient echter wel een adreswijziging aan de Kamer van Koophandel te worden doorgegeven.

 

Wat volgens mij wil zeggen dat dit mag. Om het zeker te weten kun je het aan de kvk vragen.

 

Op dit formulier zie ik overigens niet staan dat de onderneming een (post)adres in Nederland moet hebben.

 

maar hoe kom je aan een adres?

Een postbus kost iets van 150 euro per jaar. Ik zou vrienden en familie zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat lijkt me het eenvoudigst: anders moet ik in Frankrijk een bedrijf oprichten (dat is minder simpel dan in Nederland) en mijn opdrachtgevers moeten ook maar met een Frans bedrijf in zee willen gaan... Ik denk dat de eenmanszaak nog 1 a 2 jaar overeind blijft en dat ik er dan helemaal mee stop, dus voor die tijd lijkt het niet de moeite...

 

Jouw opdrachtgevers gaan in zie met Henk F. Wat maakt het ze uit of Henk F in Nederland of Frankrijk woont?

 

Als je in Frankrijk gaat wonen en de eenmanszaak in Nederland aanhoudt, moet je zowel in Frankrijk (wereldinkomen) als in Nederland (broninkomen) aangifte doen. Is dat simpeler?

Link naar reactie
  • 0

Als de Nederlandse overheid vindt dat dit niet mag, kun je er ook gewoon over liegen: je bent even op vakantie...

 

Aan liegen doen we niet op dit forum.

 

Diensten vallen alleen onder de omzetbelasting als ze in Nederland worden verricht. Voor de bepaling van de plaats van dienst gelden bijzondere regels. Deze regels zijn in alle lidstaten van de EU gelijk. De hoofdregel is dat diensten worden verricht op de plaats waar de dienstverrichter woont of is gevestigd.

 

 

Je moet je vakliteratuur eens bijhouden. Dit is verouderde informatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet je vakliteratuur eens bijhouden. Dit is verouderde informatie.

 

Bron

 

Welke bron heb jij?

 

Uitnodiging tot algemene discussie:

 

Aan welke voorwaarden moet iemand minimaal voldoen om zich in te schrijven bij de kvk in Nederland?

 

Ik denk:

 

[*] In het bezit zijn van een (Nederlands) paspoort / Nederlandse rijbewijs / Europese identiteitskaart / vreemdelingendocument.

[*] Het hebben van een postadres, in Nederland of het buitenland.

 

Ik vraag me af of je een verblijfsstatus in Nederland moet hebben. Zou je je als Nigeriaan tijdens je vakantie in Nederland in kunnen schrijven bij de Kamer van Koophandel?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn bron is de Wet op de Omzetbelasting en de BTW-richtlijn. De hoofdregel is per 1 januari 2010 veranderd. De hoofdregel is nu dat bij B2B-diensten (behoudens uitzonderingen) omzetbelasting wordt geheven in het land van de afnemer. Op dezelfde manier zoals al bij leveringen gebeurt. Dit is een voordeel als je vanuit het buitenland factureert naar een Nederlandse opdrachtgever (tenzij die opdrachtgever vrijgesteld is voor de omzetbelasting). Nadeel is dat je nu ook een ICP-opgave van intracommunautaire diensten moet doen (zoals bij leveringen nu al het geval is). Op dit forum is hierover al veel geschreven en je kunt de info ook terugvinden op de site van de Belastingdienst.

 

Wat de vestiging van de eenmanszaak betreft. Als TS in NL een fysiek kantooradres aanhoudt, zal de NL fiscus hier geen moeite mee hebben. TS kan ook elke maand naar NL komen, om vanuit Nederland te factureren. Als hij doet alsof hij in Nederland een eenmanszaak heeft, terwijl hij vanuit Frankrijk factureert kan er m.i. wel een probleem ontstaan. Een postadres alleen lijkt me niet voldoende.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik weet nu waar ik over na moet denken! Bedankt voor de reacties!

 

PS: ik heb begrepen dat de KvK andere maatstaven hanteert voor het inschrijfadres dan de belastingdienst. Voor de KvK is een adres in het buitenland bijvoorbeeld geen probleem... Je zou je m.i. dus niet op de KvK moeten richten maar op de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is het nog niet duidelijk ...

 

Als je inkomen uit Nederland hebt, betaal je soms IB in Nederland: Buitenlandse belastingplicht en keuzerecht

Als u niet in Nederland woont, kan het toch zijn dat u in Nederland aangifte inkomstenbelasting moet doen. Dit kan het geval zijn als u in Nederland werkt of als u inkomsten in of vanuit Nederland hebt. In de Nederlandse inkomstenbelastingwet staat omschreven om welke inkomsten het gaat en hoe de inkomstenbelasting wordt vastgesteld. Als u een of meer van deze inkomsten hebt, dan wordt u voor de Nederlandse belasting beschouwd als een 'buitenlands belastingplichtige'.

 

U hebt nog inkomen in Nederland

Als u niet in Nederland woont, maar wel inkomen uit Nederland hebt, moet worden beoordeeld of u verplicht verzekerd bent voor de Nederlandse volksverzekeringen. Of u wel of niet verplicht verzekerd bent, is afhankelijk van het inkomen dat u in Nederland hebt. In onder andere de volgende situaties bent u verplicht verzekerd voor alle volksverzekeringen:

 

[*]...

[*] U woont niet in Nederland, maar u verricht als zelfstandige uw werkzaamheden wel uitsluitend in Nederland.

 

 

Ik zie nergens dat ik in Nederland moet wonen om in Nederland een bedrijf te hebben?

 

 

Je hebt dan wel de rare situatie dat als je verzekerd blijft voor de volksverzekeringen, je ook in Nederland een zorgverzekering af moet sluiten, terwijl je niet in Nederland woont.

 

 

 

Toelichting Aangifte Omzetbelasting Ondernemers :::: Voor niet in Nederland gevestigde

startende ondernemers (PDF, nog niet gelezen)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.