• 0

Schade aan auto van derde als gevolg van aanrijding met zakelijk auto

All,

 

Mijn auto is voor de IB zakelijk en voor de BTW prive (lees: het is een ex prive auto die is ingebracht in de (eenmans)zaak). Kortom ik betaal 25% bijtelling over de nieuwwaarde van deze auto maar ik kan slechts een deel van de btw over de aan deze auto gerelateerde kosten verrekenen met de te betalen BTW.

 

Nu is het zo dat ik met deze auto (heel zachtjes) tegen de classic car #fail van mijn buurman ben aangereden. (Die weliswaar fout geparkeerd stond maar ja wel geparkeerd...dus mijn schuld).

 

Na samen met de buurman deze schade bekeken te hebben hebben we besloten dat hij het kon laten maken en mij de factuur zou aanleveren. De reparatie kost 80 euro ex btw. Inmiddels heb ik dat van mijn zakelijk rekening betaald en wil ik de bon opnemen in de boekhouding. Gezien de lage kosten wil ik het niet aan de verzekering opgeven in verband met No claim.

 

3 vragen:

 

1) In mijn ogen zijn dit zakelijke kosten (kosten gerelateert aan het zakelijke voertuig).

2) Volgens mij kan ik nu 75% van de BTW verrekenen met te betalen BTW en 25% hiervan optellen als zakelijk kosten optellen bij het ex BTW bedrag als kosten.

3) Deze factuur is uiteraard niet op naam van mijn eenmanszaak maar op de prive naam van mijn buurman (maakt dit uit)

 

 

Kloppen mijn veronderstellingen?

 

Thanks

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.