• 0

Vraag over aanschaffen Lease auto (Eenmanszaak)

Beste mensen,

 

Stel ik heb een eenmanszaak en mijn omzet is jaarlijks € 100.000,- voor belastingoverdracht etc. Netto houdt ik ongeveer jaarlijks € 50.000,- . Nu wil ik graag een lease auto aanschaffen van circa aanschafwaarde € 50.000,-, lease prijs per maand incl tankpas is ongeveer € 1300,- Overigens zal ik in deze auto ook prive rijden (dus bijtelling van 25%)

 

Ik wil graag weten of ik hier verstandig aan doe. Ik rij nu in een prive auto met cataloguswaarde € 24.000,-

 

Ben ik met de lease auto beter uit of is het verschil enorm wat ik jaarlijks kwijt ben??? Ook kijkend naar onderhoud, tanken, belasting en verzekeringskosten?

 

WIE KAN MIJ AUB HIERMEE HELPEN?

 

Dank je wel.

 

Groeten!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is niet helemaal uit je verhaal op te maken. Wel als je stelt dat je werkelijke autokosten (gesteld) even hoog zijn als het bedrag van de 25% bijtelling. (12.500,--)

Dan kun je eenvoudig twee rekensommetjes maken en het resultaat met elkaar vergelijken. Die nieuwe auto kost je dan grofweg 6.250,-- per jaar (privé) en dat kun je vergelijken met je huidige situatie.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nu een privéauto van 24000.

 

Je mag 75% van de BTW van de autokosten in de voorbelasting brengen. In de nieuwe situatie mag je alle BTW inbrengen.

 

Ik moet maar weer een paar dingen "stellen", zoals de onderhoudskosten. Die zijn waarschijnlijk aan je huidige auto hoger dan aan een nieuwe auto. Ik vergelijk dus verder alleen puur het privé-gedeelte.

 

Oude situatie kosten privé;

- Afschrijving 4800

- Brandstof 5000

- Parkeergelden 500

- Onderhoud 1500

- Verzekering 750

- Wegenbelasting 600

 

Totaal: 13.150

 

- Afschrijving (zakelijk)

- Brandstof (zakelijk)

- BTW-deel privé (12% van 19% van (nieuwwaarde)25%) (zakelijk)

- Parkeergelden (zakelijk)

- Onderhoud (zakelijk)

- Verzekering (zakelijk)

- Wegenbelasting (zakelijk)

- Bijtelling 25% 12.500 inkomensverhoging in 50% tarrief is netto 6.250

 

Je bent dur privé gezien goedkoper uit met je auto op de zaak. Maar je hebt zakelijk wat meer kosten, waardoor je ook je winst drukt en misschien in een lager tarief kunt vallen.

Link naar reactie
  • 0

Ow wacht even. Je wilt een lease-auto nemen. Dan vervallen de posten over afschrijving en onderhoud, want die worden door de leasemaatschappij betaald. Dan heb je dus minder zakelijke kosten maar moet je naast de andere kosten ook nog het totale leasebedrag optellen en kom je waarschijnlijk veel hoger uit. Ik denk dat je dan niet zo gunstig meer uitkomt. Je kunt beter een gewone financiering nemen voor die auto.

Link naar reactie
  • 0

Wil je daadwerkelijk een auto leasen bij een leasemaatschappij, of een auto op naam van de zaak kopen (en die ook privé rijden)? Fiscaal zit daar niet zo heel veel verschil tussen, maar bij een leaseauto weet je (de meeste) kosten vooraf, bij een eigen (zakelijke) auto niet (net als je huidige situatie). Eigenlijk heb je 4 mogelijkheden, want enerzijds heb je het onderscheid eigen auto/lease en anderzijds heb je het onderscheid privé/zakelijk.

 

1 ding blijft gelijk: een auto van 24k zal goedkoper blijven dan een van 50k. Maar dat is uiteraard weer een hele andere afweging.

 

Fiscaal moet je in ieder geval rekening houden met zowel de IB als de btw. Er zijn wel rekenprogrammatjes waarmee je kan berekenen welke keuze voordelig zou zijn, maar uiteindelijk is dat alleen achteraf echt te beoordelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.