• 0

Zijn bankmanagers, financiële adviseur bij de banken ondernemers/visionairs

Wanneer een ondernemingsplan door de banken worden beoordeelt, moeten zij klakkeloos de theoretische materie wat zij op de schoolbanken hebben geleerd hierbij toepassen? Dan is financieren van innovatieve ideeën/producten/diensten ver zoeken. Of is het toch bij die banken "gunnen", wie kent wie.

 

mijn vraag:

Een marktprognose van 1% van bijna 1miljoen potentieel doelgroep (toekomstige) klanten is niet haalbaar?

 

De bank: - stel voor dat je in plaats van 1% 10% omzet zou bereiken, hoe zou je dan willen financieren?

 

Zelf zeker...

 

Je wordt wanhopig met de onkundige beoordelaars van deze instituten. Blijft dan over de AI/VC. Maar die vragen natuurlijk een grotere plak van de totale cake.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Banken hebben dagelijks te maken met dezelfde gebakken lucht ventilatie, die jij hier nu post. Banken beoordelen op zekerheid en betrouwbaarheid en hebben daar vaste formules voor. Hoe hoger het gebakken lucht volume, hoe minder kans je hebt op een financiering door die bank.

Link naar reactie
  • 0

1. mijn ervaring is dat commercie en risico binnen banken gescheiden is waardoor een bank manager kijkt naar de winstgevendheid van een klant en het potentie van een klant/potentiele klant behoudens een acceptabel risico profiel. De krediet analisten pluizen het dossier nog even na voor de zekerheid en geven het uiteindelijke fiat voor financieren van een klant.

 

Als men (jaren)lange(re) relaties hebben met klanten of ook de private banking van een ondernemer doen is er enige ruimte voor afwijking, het blijft tenslotte altijd mensenwerk.

 

2. 1% van EUR 1 MM doelgroep vereist wat meer gegevens om de haalbaarheid te kunnen toetsen

3. legitieme vraag. Misschien 10 keer zoveel financiering nodig? financiering op basis van andere assets? Het blijft een goed idee om over meerdere groeiscenario's na te denken.

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
  • 0

Banken hebben dagelijks te maken met dezelfde gebakken lucht ventilatie, die jij hier nu post. Banken beoordelen op zekerheid en betrouwbaarheid en hebben daar vaste formules voor. Hoe hoger het gebakken lucht volume, hoe minder kans je hebt op een financiering door die bank.

 

Beste Odems, waar doel je op gebakken lucht?. Ik heb hier niet over een bakkerij in een winkelstraat of een stad. De kwantiteit van je doelgroep bepaal je zorgvuldig. Ik heb in de schoolbanken geleerd als je doelgroep 100 is dan neem je 80% ervan voor je omzetprognose. Als je 60 haalt dan boer je nog goed. Ik geloof de magische 1miljoen grens stoort jou. Dat had ik ook kunnen reduceren naar 100k en dan de 80% van. Maar mijn product is helaas voor bijna 1mil NL'ers en BE'ers geschikt. Bron CBS. Met een marketing budget 15k weet ik mijn doelgroep te bereiken via huidige media.

 

 

@tom.oor, ik begrijp dat banken risico analyses verrichten, als dat waterdicht zou zijn dan hadden banken die miljoenen per jaar niet hoeve af te schrijven. Ondernemen blijft mensen werk maar ook risico's nemen. Je vergelijkt duidelijke grenzen hier hoe Angelsaksische landen denken over ondernemen en risico nemen. Ik verzeker je als Google als starter in NL bij de bank zou hebben aangeklopt voor kapitaal, zou geen enkel manager van een bank de commercie kunnen vaten.

Link naar reactie
  • 0

Visionaire ondernemers bij banken... gevalletje speldje hooiberg lijkt me. Bankiers hebben een hekel aan risico, maar houden erg van rendement. En dat gaat helaas voor hen hand in hand. Ondernemers durven wel risico's te nemen en spelen ook met hun EIGEN geld. Bankiers niet... die spelen ook met jouw (spaar)geld.

 

Voor gunnen is niet veel ruimte meer. Procedures zijn aangescherpt en plannen worden puur op kwaliteit beoordeeld. Visionaire ondernemers vangen daarom vaker bot. Voordat de bankiers er in geloven, is het concurrentievoordeel al verdampt en het product al een commodity. Uiteraard drijf ik nu een beetje over, maar mijn ervaring is dat banken liever steady business financieren.

 

Verder zijn ondernemers vooral optimisten. Mensen die kansen spotten en deze realiseren. Banken zien zich zelf als realistischer. In ieder geval zijn ze wel voorzichtiger. Persoonlijk zie ik ze ook liever in een degelijke rol, da's beter voor het systeem als geheel.

 

Je wordt wanhopig met de onkundige beoordelaars van deze instituten. Blijft dan over de AI/VC. Maar die vragen natuurlijk een grotere plak van de totale cake.

 

Grappig... de onkundige beoordelaars denken in veel gevallen hetzelfde over ondernemers. Ik denk dat ieder vooral zijn rol speelt en dat we van elkaar ook niet anders moeten verwachten. Visionaire ondernemers zal je bij banken dus niet aantreffen. Bovendien is het kleine beetje ruimte die bankiers hiervoor hadden inmiddels ingeperkt. Voor meer gedurft kapitaal moet je dus niet bij de bank aankloppen, maar naar andere bronnen zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer een ondernemingsplan door de banken worden beoordeelt, moeten zij klakkeloos de theoretische materie wat zij op de schoolbanken hebben geleerd hierbij toepassen? Dan is financieren van innovatieve ideeën/producten/diensten ver zoeken. Of is het toch bij die banken "gunnen", wie kent wie.

 

mijn vraag:

Een marktprognose van 1% van bijna 1miljoen potentieel doelgroep (toekomstige) klanten is niet haalbaar?

 

De bank: - stel voor dat je in plaats van 1% 10% omzet zou bereiken, hoe zou je dan willen financieren?

 

Zelf zeker...

 

 

 

 

 

Voor een stuk zelf financieren lijkt me logisch. Als je een deel van de omzet aan weet te tonen door kontrakten krijg je wel financiering voor een groter deel. Met de centen die je dan verdient wordt de bank vrolijk. Bij juiste groeicijfers komt de rest ook wel. Het is toch niet jouw bedoeling om in een keer al je potentiele klanten te voorzien? Hoe is je continuiteit dan gegarandeerd?

Link naar reactie
  • 0

Omdat dit een consumenten product betreft is aantonen d.m.v. contracten uitgesloten. Eigen kapitaal kan ik niet meer dan 10% in steken.

Het is zeker niet de bedoeling om een keer de totale potentiële klanten te bedienen. Daarom neem ik 1% van deze. Als je Steve Blank zijn speech op de Stanford Universiteit volgt dan merkt hij ook op het plakje van het totale koekje zo realistisch mogelijk te houden. De continuïteit blijft natuurlijk ook een prognose, maar door product ontwikkeling, innoveren zoals voor andere medi(a)um beschikbaar maken van mijn product dan alleen de basis (papier) waarvoor gekozen is om te starten vernieuwend in de markt te zetten.

 

@StefanO, het is mij nu duidelijk waar ik niet moet wezen. Even door bijten een jaartje flink sparen (of hopen dat de curatoren mijn factuur bij een boef-BV innen) en dan met eigen kapitaal starten of Informal Investors vinden die meer risico's durven nemen en uiteraard zich in mijn plan en product kunnen vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.