• 0

15% aandeelhouder, management BV?

Beste HL'ers,

 

Door een relatie van mij ben ik gevraagd om 15% aandeelhouder te worden van een onderneming, die ik commercieel moet gaan leiden. Op dit moment is de omzet nihil. Op de achtergrond is alles geregeld.

 

Het voorstel is dat ik een management BV opricht. Wat zijn voor mij de concequenties, welke kosten aan verzekeringen e.d. komen erbij kijken en wat is uiteindelijk een reeële managament fee? Is het bijvoorbeeld gebruikelijk om zakelijke KM los van de management fee te declareren?

Naast deze standaard management fee komt er ook een variabele fee vanuit de onderneming. Kan ik dit ook in mijn loon verwerken of kan ik dit aan het eind van het jaar uit mijn eigen BV halen als winst?

 

Groet,

Arthur (nitwit DGA in spe)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reële managementfee is uiteraard afhankelijk van wat je precies gaat doen en hoeveel het oplevert. Denk er wel aan dat je met 15% dikke kans hebt dat je verplicht verzekerd bent voor de werknemersverzekeringen (en er dus ook premies moeten worden afgedragen, meestal door de werkmij).

 

In de managementfee kun je alle denkbare vergoedingen als component opnemen, winstafhankelijk of niet, als je maar bedenkt dat omzet = omzet. Hoe je het ook noemt. De werkelijke kosten zijn aftrekbaar, waaronder bijvoorbeeld ook wordt verstaan de 19ct/km onbelaste reiskostenvergoeding die de werkgever aan de werknemer (lees: jij) mag geven als deze een eigen vervoermiddel gebruikt. Let er bij de hoogte van de managementfee ook op dat pensioenlasten etc. in de berekening meeneemt, want daar zul je zelf in moeten voorzien (in eigen beheer bij de holding of extern bij een bank/verzekeraar).

 

Je eigen salaris bij de holding kun je ook winstafhankelijk maken, maar let wel op het gebruikelijk loon. maar niet winstafhankelijk en de eventuele winst kun je ook als dividend uitkeren. Mogelijkheden te over.

 

Wel zaak om dit goed te regelen, door de verschillen voor de LB en de werknemersverzekeringen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg. Ik vergaar steeds meer informatie.

 

De structuur is nu ook bekent. Ik krijg (koop voor 1 cent) 19% van de aandelen.

En krijg een managementfee, maar doordat ik een minderheidsbelang heb komen er bovenop de fee de werknemersverzekeringen.

In het eerste jaar is er een vaste fee, daarna word 2/3 vast en een ander deel variabel.

Dit kan oplopen tot 3 keer de standaard fee ongeveer.

 

Doe ik hier dus wijs aan of kan ik eigenlijk net zo goed in loon dienst gaan bij de bv?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.