• 0

huwelijkse voorwaarden met een eenmanszaak

Hallo,

 

Ik ben nieuw hier op het forum en stel voor het eerst een vraag.

Ik ben een vrouw van 48, en heb 2 winkels.

Ben getrouwd en heb 3 kinderen.

Door de mindere tijden van afgelopen jaar en de nasleep ervan, gaat het niet zo goed in de winkels.

Nu ben ik getrouwd in gemeenschap van goederen en vraag me af wat er gebeurd als ik failliet ga?

Is het slim om het om te laten zetten in huwelijkse voorwaarden, of ben ik daar te laat mee?

 

groetjes sjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sjan. Kun je je energie niet beter eerst in een gezonde bedrijfsvoering steken? Opnieuw trouwen lijkt me ook zo'n gedoe...

Ik heb geen idee of je het ook weer kunt als je het niet meteen de eerste keer hebt geregeld. Wat ik er vroeger van gehoord heb is dat je eerst moet scheiden om daarna dus op HV te kunnen hertrouwen. Maar ja.... tijden veranderen en dat weten de jongelingen hier beter dan ik. ;)

Link naar reactie
  • 0

Omzetting van GVG in HV in het zicht van faillissement. Ik vraag me af of hier geen haken en ogen aan zitten.

 

Denk ook aan de fiscale aspecten. Indien een partner ten gevolge van de omzetting verrijkt en de andere dus verarmt, is er sprake van een schenking van de verarmde aan de verrijkte partner. Hierover kan schenkbelasting verschuldigd zijn.

 

Laat je in ieder geval goed voorlichten door een notaris.

Link naar reactie
  • 0

Omzetten van een huwelijk in gemeenschap van goederen naar een huwelijk op huwelijkse voorwaarden in het zicht van een faillissement is geen goed idee. De curator zal direct stellen dat deze omzetting een poging is de schuldeisers te benadelen ( ofwel paulianeus handelen ). Als het faillissement binnen een jaar na de omzetting van het huwelijk wordt uitgesproken zal de curator onverwijld deze rechtshandeling terugdraaien. Dat houdt in dat alle moeite voor niets is geweest en de kosten bespaard hadden kunnen worden. En als slagroom op de cake ben je nog strafbaar ook (4 jaar zakjes plakken).

 

Zou het niet een ietsepietsie beter idee zijn om te zien of je problemen aangepakt kunnen worden? Dit soort 'slimmigheden' zijn allang uitgevonden, uitgeprobeerd en uitgesloten door de wetgever. Het zal je verbazen hoeveel 'hopeloze zaken' toch nog voor een faillissement behoed kunnen worden.

 

Sterkte in de strijd!

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met een aantal leden dat je beter kunt kijken of de bedrijfsvoering op peil te brengen is. Althans op een zodanig niveau te brengen (denk aan saneren, betalingsregelingen treffen etc.) om uiteindelijk de zaak voorlopig in rustig vaarwater te krijgen. Hier zul je ongetwijfeld al mee bezig zijn.

 

Afhankelijk in wat voor stadium je zit - wellicht dat een mogelijk faillissement verder weg ligt of misschien zelfs afgewend kan worden- is het op zich niet verkeert te bekijken hoe je eventueel in de toekomst toch bepaalde zaken kunt veiligstellen. Vaak zie je dat er in de directe omgeving gelden zijn geleend en dat er sprake is van bijvoorbeeld overwaarde op de eigen woning om maar iets te noemen. Je zou hier kunnen denken aan vestiging van hypotheek op de woning maar ook aan het stellen van onderpand tot meerdere zekerheid van een lening die is verstrekt. Let wel: dit soort zekerheidstellingen (denk ook aan je winkelvoorraad) ga je natuurlijk alleen maar aan met vertrouwelingen. Het is een goedkope doch effectieve manier om bij"andere derden" de kans te verkleinen aan je eigendommen te knabbelen.

 

Hierbij zij nogmaals opgemerkt dat de kans dat dergelijke transacties teruggedraaid kunnen worden door een curator (pauliana -Ruben van der Oord) indien deze hem als zeer onwaarschijnlijk voorkomen en dus als benadeling van andere schuldeseisers worden gezien.

 

Dit is geen sluitend advies natuurlijk gezien het feit dat ik andere omstandigheden niet ken. Het is alleen een voorzetje om met de stand van zaken nu in parallellen te denken en de tijd zal leren of je daar de vruchten van kunt plukken.

 

Veel succes gewenst!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.