• 0

Groothandel+detailhandel

Hallo,

Ik had een vraag ik wil namelijk iets opstarten, maar er zijn geen 'goede' groothandels in te vinden.

Met geen goede bedoel ik dat ze geen A-merken verkopen of een zeer gering aanbod daarvan.

Dus er is nog een optie ik start een groothandel met daaraan vast een detailhandel een b2b die slechts aan mezelf levert(b2b wil de producent liever niet denk ik anders waren ze er al).

Het probleem doet zich nu voor dat ik mijn kvk inschrijfformulier wil invullen en ik een keuze uit de 2 moet maken. Moet ik dus 2 bedrijven opstarten of is een van de twee voldoende? Of kan ik in de detailhandel ook bij de producent inkopen dit was voor mij niet echt duidelijk?

 

Groeten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je afname blijft toch hetzelfde, wanneer je alleen aan jezelf levert?

Het geeft inderdaad wat meer duidelijkheid wanneer je gewoon met de producent in contact treed. Misschien vinden zij het helemaal geen probleem om ook kleinere leveringen te doen.

 

Wanneer dit toch het geval is, zal je dus ook niet met een groothandel, die alleen aan je detailhandel levert, voldoende afzet hebben om de leveranciers ervan te overtuigen aan jou te verkopen.

Je zou er dan voor kunnen kiezen om wel een groothandel te beginnen, maar niet alleen aan je detailhandel te leveren, maar ook andere afnemers te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Maar het probleem doet zich voort dat het een best gesloten wereldje is. Groothandels mogen volgens mij niet eens bestaan of de producenten werken het erg tegen. Heb alles al afgezocht en het blijft zeer moeilijk, volgens mij moet je ook al enige tijd bestaan voordat je iets van hun mag afnemen.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je geen onderliggende handel hebt, dan kun je je ook wel de moeite besparen om je in te schrijven. Als je zo vaag blijft, dan kunnen we je hier ook niet verder helpen naar ik vrees. Ben je wel geschikt voor deze branche?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Omdat er geen duidelijkheid is over welke markt het gaat, is het moeilijk om een beeld te vormen.

Als ik het goed begrijp zijn er een aantal dingen wat de producent in handen heeft:

 

1) Ze willen geen groothandels

2) Je moet een aantal jaar bestaan, om van de producent af te mogen nemen

3) Je moet een bepaalde afzet behalen (Dit is een aanname)

 

Dit lijkt er sterk op dat de producenten een selectieve distributie toepassen.

 

Buiten dat, vraag ik me af wat je aan voorbereidingen hebt gedaan. Als ik het goed begrijp heb je nog geen leverancier(s) benaderd, maar ben je al wel bezig met de inschrijving bij KvK. Maar als je nog geen leverancier(s) benaderd hebt, lijkt het me erg moeilijk om een ondernemingsplan te schrijven... In welke volgorde werk je?

Link naar reactie
  • 0

Let wel even op met fabrikanten die rechstreeks leveren aan detailhandel. Je loopt natuurlijk het risico dat een klant rechtstreeks gaat en jou overslaat.

 

Bij veel fabrikanten hoef je als kleine startende ondernemer niet aan te kloppen als je hun product wil verkopen. Logisch want de afzet is in het begin maar zeer minimaal. Maar dat maakt starten natuurlijk wel erg lastig.

 

Ik snap alleen je constructie groothandel + detailhandel niet helemaal. Jij wil dan B2B en B2C gaan leveren? Dus zo'n constructie:

 

Fabrikant > Groothandel Tommie91 > Detaillisten

Groothandel Tommie 91> Detaillist Tommie 91 > Consumenten

 

Begrijp ik dat goed? Soort constructie als bijvoorbeeld Vikingdirect.

Link naar reactie
  • 0

Nee ik zat maar wat te bedenken wat wel mogelijk zou zijn maar dat is niet heb vandaag met wat bedrijven gesproken en zeggen met andere woorden: Wij willen jou pas als je groot bent. Dus moet ik met B- merken(niet perse in kwaliteit, meer qua naamsbekendheid) werken wat het moeilijker, maar ook uitdagend maakt.

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Omdat er geen duidelijkheid is over welke markt het gaat, is het moeilijk om een beeld te vormen.

Als ik het goed begrijp zijn er een aantal dingen wat de producent in handen heeft:

 

1) Ze willen geen groothandels

2) Je moet een aantal jaar bestaan, om van de producent af te mogen nemen

3) Je moet een bepaalde afzet behalen (Dit is een aanname)

 

Dit lijkt er sterk op dat de producenten een selectieve distributie toepassen.

 

Buiten dat, vraag ik me af wat je aan voorbereidingen hebt gedaan. Als ik het goed begrijp heb je nog geen leverancier(s) benaderd, maar ben je al wel bezig met de inschrijving bij KvK. Maar als je nog geen leverancier(s) benaderd hebt, lijkt het me erg moeilijk om een ondernemingsplan te schrijven... In welke volgorde werk je?

 

Ik ben nog bezig met mijn ondernemingsplan, maar was alvast aan het kijken wat er in het kvk inschrijfformulier staat. Heb vandaag leveranciers benaderd, maar die staan er niet voor open. Dus nu moet ik kijken naar de onbekende merken die toch de luxe uitstralen en kwalitatief goed zijn. Het gaat trouwens om cosmetica ik heb ook al de zoek optie gebruik op het forum dit heeft me wat verder geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Zolang je geen onderliggende handel hebt, dan kun je je ook wel de moeite besparen om je in te schrijven. Als je zo vaag blijft, dan kunnen we je hier ook niet verder helpen naar ik vrees. Ben je wel geschikt voor deze branche?

 

Groet,

 

Highio

 

Ik weet dat ik er geschikt voor ben, weet veel van de producten zelf. Maar wist niet dat de leveranciers er zo moeilijk over zouden doen aangezien ik nu bij Douglas werk (bijbaan) en daar alles vrij gemakkelijk geleverd kan worden. Je ziet als medewerker niet snel wat er op het hoofdkantoor gaande is, dus kon ik dit ook niet echt weten.

Link naar reactie
  • 0

Als je echt van plan bent iets op te zetten, lijkt het me erg slim om daar een ondernemingsplan voor te schrijven. Dat dwingt je over alle dingen goed na te denken. Dan is op dit moment nog niet echt gebeurt, volgens mij...

 

Zoals je kon lezen ben er mee bezig, het zit nog in de beginfase moet ik toegeven. Ik vind trouwens de ondernemingsplannen die je bij de ING krijgt als voorbeeld erg slecht het gaat veel over cijfers, maar niet echt over dit soort dingen. Ik zal eens kijken of ik hier een betere kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

[ Maar wist niet dat de leveranciers er zo moeilijk over zouden doen aangezien ik nu bij Douglas werk (bijbaan) en daar alles vrij gemakkelijk geleverd kan worden. Je ziet als medewerker niet snel wat er op het hoofdkantoor gaande is, dus kon ik dit ook niet echt weten.

heb je al contact gehad met de drogisterij groothandels?

zij kunnen voor de grote merken je ook niet echt helpen, maar wel met het assortiment er vlak onder.

Unipharma is vrij goed in retail ondersteuning, maar Faco heeft meer parfumerie in huis.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.