• 0

Hoeveel eigen inleg financiering horeca zaak?

Goedemorgen,

 

Momenteel werk ik een aan plan voor een nieuw horeca concept. Om me heen hoor ik de meest tegenstrijdende verhalen omtrent de financiering voor het opstarten. Hoe staan de banken hier momenteel in?

 

Mijn benodigd kapitaal bedraagt €200.000

Hoeveel eigen vermogen zal ik moeten meebrengen?

 

Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Financiering van de horeca door banken is op dit moment erg lastig. Je moet er rekening mee houden dat de bank het volledige bedrag afgedekt wil zien (overwaarde etc).

 

Meen je dat serrieus? Ik dacht dat ik met 50k eigen inleg toch wel een goed eind op weg was!?

Link naar reactie
  • 0

Een bank loopt dan vlug gerekend drie keer zoveel risico en dat willen ze graag afgedekt zien...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je dacht toch niet dat de bank een ongedekt krediet verstrekt? er zal altijd voldoende onderpand voor een verstrekt krediet, dit zijn dus eventuele voorraden, openstaande debiteuren, inventaris e.d. van het bedrijf. maar ook eventueel de overwaarde van een eigen huis zijn.

 

Waar je in elk geval ook naar kan kijken is of de Borgstelling MKB kredieten voor jou uitkomst kan bieden als je zelf onvoldoende onderpand voor een krediet beschikbaar kan stellen..

 

en wat betreft de tegengestelde berichten over financiering door banken, het is zeker zo dat op dit moment minder makkelijk (om niet te zeggen moeizaam) kredieten worden verstrekt, maar een zeer belangrijke factor is nog altijd de kwaliteit van je ondernemingsplan, dus het omzetten van je idee en enthousiasme in een realistisch plan met een goede financiele onderbouwing.

Er zijn nog steeds veel ondernemers in spe die in hun enthousiasme over hun fantastische idee vergeten een goed ondernemingsplan te maken en dan hevig teleurgesteld zijn als de bank niet gelijk hun enthousiasme deelt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oftewel de hoeveelheid eigen inbreng is mede afhankelijk van wat je met het geld gaat doen. Als je met die 2 ton alleen maar fusten bier, kaas, worst en balonnen voor het openingsfeestje gaat kopen, dan zul je zelf heel veel in moeten leggen. Koop je er een pand mee dat een beetje gangbaar is en vermoedelijk niet al te veel in waarde zal gaan zakken en je hebt een gedegen plan waaruit goed onderbouwd blijkt wanneer de bank zijn geld terugheeft en waar welke risico's zitten, dan zal de bank wat guller zijn.

 

Kosten (denk ook aan salarissen, etc) gaat de bank niet financieren, investeringen en andere zaken die in keiharde cash om te zetten zijn wel (tot het bedrag van die keiharde cash waarin het bij een executieverkoop om te zetten is). En een MKB borgstelling staat daarbij uiteraard ook voor keiharde cash, dus dat is een hele goede tip.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)

Ondernemers in het MKB kunnen een borgstelling krijgen voor een gedeelte van een krediet. Daardoor kunnen zij bij de bank meer lenen dan zij op basis van hun onderpand zouden krijgen. De bank kan bij de overheid een beroep doen op de Borgstellingsregeling MKB-bedrijven. De overheid staat voor maximaal € 1,5 miljoen garant. Voor starters is dit € 200.000. In de meeste gevallen staat de overheid voor 45% van het krediet garant. Voor innovatieve bedrijven is dit 60%. Voor starters en bestaande MKB bedrijven is het garantiepercentage 80% (voor kredietbedragen tot € 250.000).

Voorwaarden

Voor een borgstelling gelden onder meer de volgende voorwaarden:

* Uw bedrijf kan de bank geen onderpand bieden.

* Uw bedrijf heeft een gunstig toekomstperspectief.

* Het krediet is niet bestemd voor een project of een belegging.

* U staat zelf voor 25% borg, wanneer u als eigenaar meer dan de helft van het ondernemingskapitaal bezit.

Let op: Banken krijgen tijdelijk de mogelijkheid om aflossingen met maximaal 2 jaar extra uit te stellen. De bank heeft hiervoor geen toestemming nodig van de overheid.

Aanvragen

Banken kunnen doorlopend een aanvraag indienen. Als ondernemer vraagt u een krediet aan bij een deelnemende bankinstelling.

 

In mijn voorgaande gesprekken met de bank kreeg ik steeds het antwoord dat ik wel moet voldoen aan de voorwaarden van de borgstelling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.