• 0

[boekhouden] Openstaande omzetbelasting 2008 betaald in 2010

Hallo,

 

Ik heb een boekhoudkundige vraag. Op dit forum en op de site van de Belastingdienst kon ik geen antwoord vinden, dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

 

Ik ben in 2008 voor mezelf begonnen en in dat jaar heb ik de kleinondernemersregeling verkeerd toegepast. Dat jaar is afgesloten en aangegeven bij de belastingdienst. Dit jaar krijg ik een naheffing van de Belastingdienst dat ik teveel omzetbelasting heb terugontvangen. Dit heb ik alsnog betaald, maar nu weet ik niet hoe ik dit in mijn boekhouding moet verwerken. Mijn boekhouding is zeer beperkt en ik werk in Excel (mijn boekhoudkundige kennis is matig, maar voldoende voor mijn normale administratie).

 

Zelf dacht ik aan de naheffing als boekingsstuk op datum van de naheffing en het bedrag crediteren aan rekening Af te dragen BTW. Alleen heb ik dan geen tegenrekening om het bedrag tegen te boeken. Mag dit of kan ik dit op een andere manier boeken.

 

Alvast hartelijk bedankt!

 

Vriendelijke groet,

Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je omzetbelasting over 2008 alsnog moet betalen dan zijn dat feitelijk kosten gworden. je kunt de btw die je alsnog betaald dus gewoon in de kosten boeken in 2010 (en dat verlaagd dus de fiscale winst in 2010). Het hoort in ieder geval niet op de rekening af te dragen BTW want dat is een balansrekening en dan blijft dit bedrag daar eeuwig op staan en dat is niet de bedoeling.

 

zodra je de btw betaald hebt boek je via de bank de naheffing als kosten. omdat je met excel werkt weet ik niet of je ook moet kostensoorten werkt. maar je zou de rekening algemene kosten of de rekeningen bijzondere uitgaven kunnen gebruiken. en anders gewoon in je overzicht van kosten zetten.

 

Als journaalpost zou het er als volgt uit zien

 

Algemene kosten

aan Bank

Link naar reactie
  • 0

Anne, ik zou de boete apart boeken. Deze is namelijk niet fiscaal aftrekbaar, in de aangifte inkomstenbelasting moet de boete geboekt worden als niet aftrekbare bedragen. Succes Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Anne, ik zou de boete apart boeken. Deze is namelijk niet fiscaal aftrekbaar, in de aangifte inkomstenbelasting moet de boete geboekt worden als niet aftrekbare bedragen. Succes Rob

 

Boete? Ik zie wel wat staan over een naheffing, maar niks over een boete.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anne,

 

Omdat je het bedrag via de KOR hebt ontvangen, heb je de KOR ook als 'opbrengsten' moeten verantwoorden in je onderneming in 2008. Je kan nu ook het terug te betalen bedrag boeken als negatieve KOR (dus als kosten). Zodoende weet je later altijd wat het geweest is.

 

Mocht er rente in rekening zijn gebracht door de belastingdienst (je geeft aan dat er geen boete is opgelegd), dan kan je dat apart opnemen in je resultaten rekening.

 

Eventueel kan je, als er een fiscaal voordeel is,ook de aangifte van 2008 weer opentrekken omdat je winst uit onderneming lager blijkt uit te vallen dan je hebt aangegeven. Alleen moet het terug te betalen bedrag dan wel van redelijke omvang zijn en moet je ook goed kijken of er voordeel is en wat de gevolgen zijn als je niet doet, maar in 2010 de kosten opneemt (als bijvoorbeeld je te verwachten winst in 2010 aanzienlijk hoger ligt dan de werkelijke winst in 2008).

 

Groeten

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je het boekjaar 2009 nog niet hebt afgesloten (daarmee bedoel ik dat je de IB aangifte nog niet hebt gedaan', dan

kan je er ook voor kiezen om de naheffing nog ten laste van 2009 te brengen.

 

Je boekt dan per eind 2009

Algemene kosten (of negatieve KOR)

aan) Af te dragen omzetbelasting

 

In 2010 boek je bij de betaling

Af te dragen omzetbelasting

Aan) Bank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.