• 0

Investeringsaftrek als pas wordt afgeschreven bij ingebruik name.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-10.html#P99_12836

 

Wie weet het antwoord:

ik ben in 2008 gestart met de bouw van een website; deze wordt dit jaar officieel gelanceerd. Website staat overigens al gewoon op internet maar heeft nog geen commerciele activiteit.

 

Hoe werkt het nu met die investeringsaftrek; heb al wat postings hier gelezen.

 

Ik ga pas afschrijven op het moment dat ik mijn site ga promoten en diensten ga verkopen.

Ik ga lineair afschrijven over 3 jaar omdat dat interessanter is.

 

Ik heb mijn aangifte over 2009 nog nie ingevuld.

En 2010 volgt natuurlijk pas volgend jaar.

 

heb ik nu over mijn aangifte over 2010 recht op dieinvesteringsafrek?

moet ik dat verdelen over 2010-11-12??

 

Ik heb ng geen definitieve aanslagen gehad vanaf 2007.

Of heb ik een kans gemist?

 

m.v.r.gr.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeringsaftrek kan gelden in het jaar dat je die investering volledig hebt betaald en als de kosten ervoor in aanmerking komen. Dus als je alle kosten in 2009 hebt betaald, kun je de aanvraag daarvoor in 2009 doen. Niet in 2010 dus.

Link naar reactie
  • 0

@ Odems,

 

oh, goed dat ik hier dus vandaag toevallig op stuit!!

Ik kan dat gelukkig nog toepassen in de aangfite van 2009

 

Als ik nog geen definitieve aanslag over 2008 heb gehad, kan ik dan nog een wijizing doorvoeren? Iemand enig idee?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik nog geen definitieve aanslag over 2008 heb gehad, kan ik dan nog een wijizing doorvoeren? Iemand enig idee?

 

Ja, dat kan, zolang de aanslag nog niet onherroepelijk vaststaat. Dat wil zeggen nadat de bezwaar- en beroepstermijn is verstreken, doorgaans 6 weken na de dagtekening van de aanslag.

 

En zelfs daarna kun je nog een verzoek om ambtshalve vermindering indienen.

Link naar reactie
  • 0

@odeon:

 

Het is toegestaan om af te schrijven vanaf het moment dat de activa in gebruik wordt genomen. Ik begrijp dus je reaktie niet helemaal. Mis ik iets?

Link naar reactie
  • 0

Je wilt in 3 jaar lineair afschrijven (33.33% per jaar). Fiscaal mag je maar 20% per jaar afschrijven, tenzij je gebruik kunt maken van willekeurige afschrijving. In 2009 en 2010 mag je tot 50% willekeurig afschrijven, maar over 2011 en 2012 is hierover nog niets bekend, dus vooralsnog moet je voor die jaren uitgaan van maximaal 20%.

 

Verder geldt de willekeurige afschrijving alleen voor verplichtingen aangegaan in 2009 en 2010, dus over de veprlichtingen aangegaan in 2008 kun je m.i. niet willekeurig afschrijven, tenzij je in aanmerking komt voor WASO.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Graag een toelichting op de willekeurige afschrijving voor startende ondernemers.

 

Wanneer iemand voldoet aan de eisen die gesteld worden om als startende ondernemer willekeurig te mogen afschrijven (WASO), in welke jaren mag hij dan willekeurig afschrijven?

 

a) alleen tijdens de jaren dat hij startersaftrek geniet (en het jaar ervoorafgaand) , dit zou betekenen dat je alleen mag versnellen

b) gedurende de gehele economische levensduur van het bedrijfsmiddel, dit zou betekenen dat je én mag versnellen én mag vertragen en dat je dus volledig vrij bent.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Starters mogen willekeurig afschrijven in de jaren dat ze voldoen aan de eisen voor de startersaftrek. In de jaren daarna niet meer. Bedrijfsmiddelen kunnen dus in de jaren waarin aan de voorwaarden voldaan is versneld afgeschreven worden (of vertraagd), wat gevolgen heeft voor de afschrijving in de jaren waarin hij/zij geen starter meer is.

 

Vaak is het niet lonend voor starters om willekeurig af te schrijven als hun inkomen na de WASO in de 1e schijf belast wordt, zonder dat de WASO leidt tot verlies.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Bedrijfsmiddelen kunnen dus in de jaren waarin aan de voorwaarden voldaan is versneld afgeschreven worden (of vertraagd), wat gevolgen heeft voor de afschrijving in de jaren waarin hij/zij geen starter meer is.

 

 

Volgens mij geldt de willekeurige afschrijving voor bedrijfsmiddelen aangeschaft in de startersperiode. Ofwel op die bedrijfsmiddelen kan ook willekeurig worden afgeschreven als men geen startende ondernemer meer is.

 

Misschien bedoelde je het ook zo, in dat geval ter verduidelijking.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bedrijfsmiddelen kunnen dus in de jaren waarin aan de voorwaarden voldaan is versneld afgeschreven worden (of vertraagd), wat gevolgen heeft voor de afschrijving in de jaren waarin hij/zij geen starter meer is.

 

 

Volgens mij geldt de willekeurige afschrijving voor bedrijfsmiddelen aangeschaft in de startersperiode. Ofwel op die bedrijfsmiddelen kan ook willekeurig worden afgeschreven als men geen startende ondernemer meer is.

 

Misschien bedoelde je het ook zo, in dat geval ter verduidelijking.

 

 

 

Daar heb je helemaal gelijk in!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.