• 0

De weg een beetje kwijt BV/STAK

All,

 

Heb wat uren zitten rondzwerven op dit forum en heb nog niet echt gevonden wat ik zoek. Wellicht kan iemand mij helpen met het volgende.

 

Ben druk bezig met de oprichting van een onderneming. Aan een van de medewerkers wil ik een x% van de aandelen 'geven' (dit percentage is >5%). Nu kan ik aandelen uitdelen via een STAK constructie, echter loop dan tegen het volgende op:

- Voor de werknemer is het doel het mee profiteren van de groei van de onderneming (winstdeling) plus het gevoel veel nauwer betrokken te zijn bij de onderneming. Wat logisch is.

 

Waar laat de medewerker zijn aandelen? Of te wel, gaan deze op de privé naam. Is het wijsheid om hier een onderneming tussen te zetten? Het laatste geeft mijn inziens weer een nadeel dat als dit bijv. een BV is, dat de medewerker loon uit de onderneming moet halen en deze is in loondienst bij mijn bv.

 

Nu zat ik eens te kijken of hij misschien een LTD ofzo kan oprichten (weet niet of daar een salaris/fee plicht is). Is dat een constructie?

 

Doel: aandelen aan de medewerker (met of zonder stemrecht) via een STAK. Medewerker blijft in loondienst en wel waarde voor hem opbouwen maar pas belasting betalen als hij het eruit haalt.

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

 

Groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Jochem

 

Het is lastig om dit te beantwoorden voor je omdat de cijfers daarop van grote invloed zijn.

 

Ten eerste heb je een STAK alleen nodig als je hem in dit verband geen stemrecht wilt toekennen. Anders zou je kunnen volstaan met verletterde aandelen waarin het stemrecht per letteraandeel verschillend is.

 

Als hij <5% van de aandelen krijgt, valt zijn deelneming in de BV privé in box 3. Uitkeringen van dividend blijven dan onbelast voor hem. Wel betaalt hij jaarlijks 1,2% over de waarde van zijn aandelen via box 3 van zijn IB aangifte.

 

Krijgt hij meer dan 5% (liever meer dan 7% i.v.m. het marginale verlies dat ontstaat bij de keuze 4,9 of 5%), dan wordt de casus geheel anders.

 

Dan wordt hij DGA, heeft hij de plicht om een gebruikelijk loon op te nemen en zijn dividenden belast in box 2. Tenzij hij er zelf een LTD of BV tussen zet, waardoor het een holdingstructuur wordt en er zaken bij komen kijken als een managementovereenkomst, interim dividend, etc.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Jochem,

 

Helemaal eens met Joost.

 

Ik vraag me trouwens af waarom je uberhaubt kijkt naar de STAK-constructie. Het opzetten van de constructie zal duurder zijn dan de overdracht van een X-percentage van de aandelen.

 

Certificaathouders hebben geen stemrecht maar wel vergaderrecht, dus je moet ze sowieso horen in een vergadering van aandeelhouders. Het nemen van besluiten 'buiten vergadering', dus zonder je te houden aan oproeptermijnen e.d., is bij een gecertificeerde onderneming niet toegestaan.

Als jouw medewerker aandelen krijgt kun je samen wel besluiten 'buiten vergadering' nemen (met 100% van de stemmen).

 

Vraag gerust een verder.

 

Gr.

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.