Jump to content
Pieter Reitsma
Verberg

Payrolling of eenmanszaak

vraag

Allen, een vraag die me al een poosje bezig houdt.

Ik had al even geGoogled en kwam op het topic payrolling of BV op Higherlevel uit 2008 terecht.

Niet helemaal het antwoord zoals ik zocht.

 

Met een collega had ik vandaag een discussie bij de koffieautomaat.

Wat heeft meer voordelen: payrolling of eenmanszaak, ervan uitgaande dat je

geen aftrekposten hebt. Een kilometerdeclaratie dan wel als aftrekpost meegerekend.

 

Maar je heb gewoon een prive auto, geen plannen om te investeren.

En stel, je wilt dan die laptop als aftrekpost.

In de eenmanszaak is het fiscaal aftrekbaar, bij de payrolling niet. Bij payrolling moet

namelijk 100% checkbaar zijn of het voor die opdracht, ofwel zakelijk, word gebruikt.

 

Je hebt dan wel een fiscaal voordeel bij de eenmanszaak omtrent de laptop. Maar, daar staat

tegenover dat je meer kosten in je eenmanszaak hebt ten opzichte van payrolling.

 

Een voordeel van payrolling is dat over het algemeen ziekte is verzekerd.

Ziek zijn bij de eenmanszaak betekend geen inkomen. Natuurlijk kun je daartegen

verzekeren, maar bij payrolling is de wachttijd 2 dagen en bij een verzekering voor de

eenmanszaak word met zo'n korte wachttijd de premie erg hoog. En, je zit met payrolling

o.a. minder met mogelijke (beroeps)aansprakelijkheidspunten.

 

---- Payrolling ----

168 uur * 60 euro = 10080 euro

4% daarvan naar de payrolling = 403,20 euro

overgebleven bedrag = 9676,80 euro

kilometerdeclaratie ( 200 km x 21 dgn x 0,19 ) = 798 euro netto uitkering

bruto salaris = 8878,80 euro

netto salaris = 5029,07 euro ( volgens loonwijzer )

op de bankrekening = 5029,07 + 798 = 5827,07 euro

 

---- Eenmanszaak ----

168 uur * 60 euro = 10080 euro ex. btw

+ BTW = 1915,20 = 11995,20

minus kosten: AOV = 240 euro , beroepsaansprakelijkheidsverzekering = 100 euro

??

 

Wie kan met mij ( lees: voor mij ) de eenmanszaak berekening afmaken ?

Welke aspecten spelen nog mee en hebben invloed op de berekening ? ( reservering FOR, startersaftrek, etc. )

Ik denk dat dit in ieder geval een interessant topic is voor het archief ! ( hopen dat die door Google word opgepakt )

 

Alvast bedankt voor de moeite !


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Pieter

 

Als je kwalificeert als ondernemer dan heb je profijt van ze zelfstandigen- en startersaftrek (laatse max 3 keer) en de 12% MKB winstvrijstelling. Daar kan payrollen niet tegenop.

 

Bij 10K omzet per maand, kun je er rekening mee houden dat de eerste 15K winst vrijgesteld is van IB.

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Doel je op een specifiek pakket, of is dat een progje van de Belastingdient ?

Dit soort zaken laat ik altijd doen door mijn administratiekantoor ::)

 

Van de fiscus.

 

Je adminkantoor kan je dan ook snel inzicht geven, toch? ;)

 

Maar ik raad je aan het zelf te doen. Verhoogt je kennis.


r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Pieter, even een opmerking mbt payrolling. Ik werk(te) met payrolling maar had een heel andere factor dan je 4% namelijk de factor 1,75.

Bijvoorbeeld een bruto loon van euro 1000,- aan de medewerkers verloond via een payroller kwam op een nota van euro 1750,- excl. 19% BTW.

 

Ik kwam een advertentie tegen van een payroller met de factor 1,5 maar vermoed dat dat een heel uitgeklede marge is. In vergelijk met uitzendburo's kwam ik marges tegen varierend tussen de 1,9 en 2,8.

Als ik personeel op mijn eigen loonlijst zou zetten dan hou ik rekening met de factor 1,35 (=incl. pensioenvoorziening)

 

Bereken jij wel de juiste marge?

 

Met Deventer groet,

Rick

 


NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik volg niet helemaal wat je bedoelt. Zie : http://www.cardanpayroll.nl/?subID=329

Dergelijke partijen rekenen 5% van het factuurbedrag naar de klant ( soms wat minder als het

om hoge bedragen gaat ) als fee voor administratiekosten. Vervolgens wordt het bruto bedrag wat

overblijft, na het verrekenen van onkosten, omgezet naar een netto bedrag en uitgekeerd.

Begrijp je wat ik bedoel ?


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Pieter,

 

Je payrollberekening klopt niet, je vergeet de werkgeverslasten.

 

Zoals Cardan het stelt zou het er ongeveer zo uitzien (bij 4% fee):

 

10080 ex BTW facturabel aan opdrachtgever

403.20 4% fee payrollonderneming

-------- -/-

9282    Loon incl. reiskosten en werkgeverslasten

798 reiskosten

-------- -/-

8484 loon incl. werkgeverslasten

2199.56 werkgeverslasten (35%) (afhankelijk van sector, buschauffeur zit al op 66%)

-------- -/-

6284.44 brutoloon ex reiskosten

 

Snelle check op loonwijzer: nettoloon

3783.78 ex reiskosten

798 reiskosten

----------- +

4581.78 op de bankrekening

 

Vwb eenmanszaak: Je boekhouder zou je hiermee moeten kunnen helpen. Maar lijkt mij dat je er op euro’s in een eenmanszaak uiteindelijk beter van wordt. Risico’s liggen dan wel weer anders, maar ach.

 

Geluk!

 

Ferry

 


Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Waar heb je die hoge werkgeverslasten (35%) vandaan ?

 

Als ik hiernaar ga Googlen, kom ik bijvoorbeeld hier uit:

http://www.wetenwaarjeaantoebent.nl/ExpertKennisContent/SocialeZekerheidActueelWerkgeverslasten2010.htm

 

Zij stellen:

De wettelijke werkgeverspremies bedragen per 1 januari 2010:

· Awf (Algemeen Werkloosheidsfonds) 4,20%

· Sfn (Sectorfondsen, gemiddelde premie) 1,06%

· Sfn (Verplichte bijdrage kinderopvang) 0,34%

· Aof (Arbeidsongeschiktheidsfonds) 5,70%

· Aok (Arbeidsongeschiktheidskas) 0,07%

· Whk (Werkhervattingskas) 0,59%

· Zvw (Inkomensafhankelijke bijdrage) 7,05%

Afhankelijk van het loon liggen de wettelijke werkgeverslasten dus tussen de 14,8% en 16,9%.

 

Waar komt het verschil vandaan ?

 

 


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Hoi Pieter,

 

Zie bijlage. Ter indicatie hoe de bijkomende lasten zijn opgebouwd. 1x voorbeeld met pensioenopbouw en 1x zonder pensioen opbouw. Er is rekening gehouden met loonheffingskorting.

Zo zie je maar dat die 35% nog wel eens karig kan zijn. Voor onze werknemers zitten we gem. tussen 1.57- 1.66. Maar zoals gezegd da's afhankelijk van de sector.

Geluk!

 

Ferry

ReitsmaLHPensioen.docx


Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Pieter,

 

ik neem aan dat er naast sociale lasten ook nog loonheffingen betaald (ingehouden) dient te worden. daar heeft Ferry al rekening mee gehouden in zijn berekening.

 

Even snel de berekening van ferry door mijn systeem getrokken en de volgende uitkomst is dan mijn antwoord:

 

bruto incl wg lasten 8484 -> 7006 bruto -> 4130 netto (inhoudingen op de werknemer 2876) tel daar de reiskosten bij op en je hebt totaal netto per maand via payroll.

 

Aanvulling voor ferry: in de regel is het zo dat payroll gewoon pensioenplichtig is als je ouder bent dan 21 en tenminste 2 maanden arbeid hebt verricht, het percentage is een leeftijdsgebonden staffel en de werkgever / werknemer verdeling is maximaal 2/3 - 1/3.

 

succes.

erik

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

ik neem aan dat er naast sociale lasten ook nog loonheffingen betaald (ingehouden) dient te worden.

 

Als ik kijk naar de berekening van Loonwijzer, zie ik daar een rubriek "Loonheffing" voorbij komen.

Ik meende dat dat de loonheffing is die ingehouden word door de werkgever.

Klaarblijkelijk is er dan nog een andere soort loonheffing ?

 

Bedankt voor alle antwoorden tot dusver !

 

Ik heb mijn payrolling sheets er eens bijgepakt, en ga er vragen over stellen.

Misschien kom ik er later nog even op terug.

 

----

 

Ik dacht dat mijn openingpost op zich wel duidelijk was, maar ik zal nog even iets op de context ingaan.

 

De afgelopen anderhalf jaar heb ik via mijn eenmanszaak gefactureerd bij 2 klanten.

Mijn 3de klant, waar ik op dit moment zit, wil geen zaken doen met een eenmanszaak vanwege VAR perikelen.

Zij zijn namelijk op dit moment in een onderzoek betrokken van de Belastingdienst.

Voor deze opdracht ( IBM en ABN Amro ... staat goed op de CV ! ) ben ik akkoord gegaan met payrolling.

 

Om even naar de toekomst te kijken: ga ik door met payrolling of met de eenmanszaak.

Wat zijn nou daadwerkelijk de voor- en nadelen ; valide argumenten ?

Kijkend in de eerste paar jaar ( fiscale voordelen in de EMZ ) en daarna.

Wat voor kosten heb ik nou daadwerkelijk zakelijk ?

Dan zit ik aan de volgende zaken te denken ....

 

1) de payrolling is een all-in-1 concept .... geen kosten ( in geld, maar ook in tijd ! ),

zoals je bij een eenmanszaak wel hebt; administratie (laten) bijhouden, verzekeringen, etc. etc.

 

2) ik wil geen contractuele verplichtingen, zoals lease auto etc.

met een financieel controller heb ik eens een berekening gemaakt, in mijn geval is een prive auto goedkoper dan zakelijk

een youngtimer in de eenmanszaak is dan een optie, maar een auto prive (km.decl) kan naast EMZ ook bij payrolling

 

3) een motor van de zaak ... in de EMZ mogelijk, maar je kunt ook de kosten 1-op-1 verrekenen bij payrolling ( geen bijtelling )

 

4) reis- en verblijfkosten (hotel) zijn bij payrolling ook bruto te verrekenen

 

5) pensioen wil ik via banksparen doen, kan prima bij eenmanszaak en payrolling ( EMZ heeft dan weer FOR voordelen )

 

6) ziekte ; te verzekeren in de EMZ, maar de premie loopt wel fors op bij korte wachttijden

nadat er geld verdiend is in de EMZ kun je natuurlijk ook reserveren voor eventuele ziekte

bij payrolling is de wachttijd 2 dagen, daarna 70% van de uren uitbetaald

 

7) AOV ; in de EMZ een forse premie ( als je uitgebreid verzekert ), en bij payrolling word betaald voor sociale voorzieningen

 

8.) beroepsaansprakelijkheid ; een vrij forse post in de EMZ als je goed verzekert ; ik heb de "goedkopere" aanbiedingen

laten uitzoeken, maar daar worden erg veel punten in de voorwaarden uitgesloten

bij payrolling ben je werknemer, en ligt dit risico bij de payrolling partij en is daarvoor verzekert

 

Een voordeel van de EMZ ten opzichte van payrolling lijkt het me flexibeler om een motor te kopen.

Een grotere aanbetaling, of de motor later kopen en uit verdiensten financieren.

 

Zaken als een laptop, een testomgeving ( 1 of meerdere zware werkstations ) kun je wel via de

EMZ aanschaffen als zakelijk aankoop, maar een payrolling partij gaat daar niet mee akkoord.

Er kan namelijk een discussie ontstaan of je die laptop en testomgeving ook prive gebruikt.

 

Een overweging die meespeelt is de VAR. Ik heb nu 2 klanten in 1,5 jaar. De kans is vrij groot dat ik

soms langer dan een jaar bij een klant blijf zitten. Stel, dat de Bdienst er in de toekomst wel over struikelt ?

Moet ik er dan voor zorgen dat ik bij meerdere klanten klusjes doe per jaar ?

Eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. Ik werk 40 uur per week bij een klant, verdien goed, en vind het wel prima.

Eventuele klusjes die ik nog wil doen zou ik ook via " VAR resultaatgenieter " ( IB47 ) kunnen doen.

 

Natuurlijk zoek ik ook mogelijkheden om zo slim mogelijk met fiscale zaken (voordelen) om te gaan.

Maar ik ben nieuwsgierig in welke verhouding ik moet kijken. Stel, de eenmanszaak levert mij per maand

200 of 300 euro meer op dan payrolling, maar de risico's zijn groter (VAR,ziekte,etc.).

In wat voor orde van grootte moet ik denken; een paar honderd euro op jaarbasis of een paar duizend(en).

Daarnaast, wat misschien ook een optie is, is de grote opdrachten via de payrolling te doen, en eens

een aantal dagen per maand vrij te nemen - waardoor het belastbaar inkomen vanuit payrolling zakt - en

via een "simpel" eenmanszaakje wat klusjes te doen met minimale risico's en maximaal fiscaal voordeel.

 

Dat is zo'n beetje wat er nu door mijn hoofd heen speelt. Voel vrij te reageren ;)


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 191 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept