• 0

Afschrijven

Ik wil in januari een bedrijf starten. Nu is hier apparatuur voor nodig die ik al in mijn bezit heb. Voor de apparatuur heb ik 20000 euro betaald waarvan bijna 10000 in 2003. Mag ik die apparatuur zomaar in mijn toekomstige ondreneming gaan gebruiken? of moet ik hier nog administratieve handelingen voor verrichten

Kan ik dan ook BTW aftrekken? ???

 

 

Het doen ervan is het nut ervan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze apparatuur kun je inbrengen in je eigen bedrijf. Als je aannemelijk kunt maken dat deze apparatuur gekocht is ten behoeve van je bedrijf, dan is dat geen probleem. Als de apparatuur al een tijd in je bezit is kan het zijn dat je de goederen moet laten taxeren.

 

Je kunt dan BTW aftrekken en afschrijven binnen je onderneming. Het enige wat ik niet zeker weet is of je op deze investering (aangezien die gedaan is in een ander jaar dan waarover je de eerste keer als onderneming aangifte zult doen) ook kleinschaligheids investeringsaftrek kunt krijgen. Ik vermoed van niet.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt de btw vrijwel zeker niet aftrekken. Immers de factuur is niet op naam van het bedrijf, deze was er nog niet. Je brengt als niet btw plichtig persoon iets in een onderneming, hieruit volgt geen btw aftrek.

 

Met activa kort voor de werkelijke start kun je een btw gokje wagen.

 

Over prive inbreng bij de start kun je geen investeringsaftrek claimen.

 

Je mag natuurlijk wel over een inbreng afschrijven. Maar in het geval van activa uit prive ingebracht niet willekeurig, dus ook niet versneld.

 

Groet Raoul

 

Link naar reactie
  • 0

Als het aannemelijk is dat een product gekocht is met als doel het starten van een onderneming kun je de btw gewoon terugkrijgen. Heb je een product prive gebruikt, dan krijg je niks terug. Hangt dus af van wat de BD ervan denkt.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
  • 0

Ik zal het even wat nader toelichten:

 

De apparatuur die ik in 2002 en 2003 gekocht heb zijn allemaal bedoeld voor mijn toekomstige onderneming. Ze zij wel degelijk gebruikt. Ze het belangrijkste onderdeel in mijn leerproces (tbv de onderneming). Ik heb overigens nog 4000 zitten in scholing. Ik kan alles bewijzen aan de hand van gemaakte producten. Zou dat genoeg zijn de BD te overtuigen? :P

 

Het doen ervan is het nut ervan

Link naar reactie
  • 0

Vuistregel bij de omzetbelasting is dat de voorbelasting in mindering moet worden genomen in het tijdvak dat deze in rekening is gebracht. En een tijdvak voor de omzetbelasting is maximaal maar een jaar groot.

 

De wet omzetbelasting zegt verder uitdrukkelijk dat prive inbreng niet kan leiden tot aftrek van voorbelasting!!!!

 

Dus het is niet een kwestie van wat de belastingdienst er van denkt, er zijn regels.

 

Het beste is het vervelendste. Per wanneer is de onderneming ingeschreven bij de kamer van koophandel? Heb je al aangifte 2002 gedaan?

 

Je zou een aangifte 2002 moeten indienen met een kleine jaarrekening. De aanschaf en vordering btw als actief. Denk aan de kilometerkosten om de aanschaf te halen als last te nemen. Maar schrijf niet af over de aanschaf. Je neemt het namelijk later in gebruik en jouw stelling is dat het in de tussen tijd zijn waarde blijft behouden. En dien dan bij de aangifte IB een suppletie btw 2002 in. Indien je al een aangifte hebt gedaan doe je een aanvullende aangifte.

 

Dat is de enige weg met zekerheid.

 

Groet Raoul

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling:

 

Van de zaken waarvan je BTW niet mag aftrekken, kun je dus wel afschrijven over de waarde INCL BTW... dan is die 19% toch niet helemaal verloren ;-)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.