• 0

Gebruik gemaakt van een dienst in het buitenland, wat te doen met omzetbelasting

Beste lezers,

 

Afgelopen kwartaal heb ik gebruik gemaakt van 99designs.com en heb hier een logo laten ontwerpen.

 

Nu moet ik voor dit kwartaal omzet belasting aangeven. Van 99designs heb ik geen factuur maar kan ik wel kosten overzicht uitdraaien en heb ik bewijs van betaling via paypal. Wat is nu de correcte manier om dit te verwerken in de boekhouding.

 

Het gaat om een bedrag van ca. 270 EUR zonder BTW. Hoe dit het beste aan te pakken?

 

Alvast bedankt

 

Bob

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij geeft de inkoop aan als omzet naar jou verlegd en trekt de BTW daarop weer af als voorbelasting.

 

hmmm, dus boeken als "inkopen 0%" is vast verkeerd.

Wat betekent nu eigenlijk "omzet naar mij verlegd"? Hiermee wordt toch hopelijk mijn omzet niet verhoogd? Het zijn immers kosten! En welk BTW percentage moet ik dan eigenlijk gebruiken als voorbelasting? Het Nederlandse BTW percentage?

 

Thanks

 

Link naar reactie
  • 0

Verlegd wil zeggen dat de leverancier de BTW afdracht naar jouw verlegt,

 

Dus ja, je geeft het in wezen aan als omzet en moet dan NL BTW afdragen (19%), maar tegelijk trek je diezelfde BTW weer af als voorbelasting.

 

groet

Joost

 

Bedankt voor je reactie mij is het duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg, Joost.

 

Het eerste wat nu in mij opkomt is: "Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel moeilijker".

Ik moet dus in mijn administratie een kostenpost gaan inboeken als een inkomstenpost (omzet). Pffffffffffffffff, wie heeft dit in godsnaam bedacht. Dat gaat vast en zeker tot onduidelijkheid en fouten leiden.

 

Ik neem aan dat ik ergens in mijn boekhoudpakket (Reeleezee) een truuk moet uithalen om te voorkomen dat deze "verlegde omzet" als echte omzet wordt geteld?

 

 

Link naar reactie
  • 0

even zoeken in Reeleezee. Ik kan me niet voorstellen dat daarin geen grootboek zit voor inkopen met BTW verlegd naar jou.

 

groet

joost

 

In Reeleezee heb ik bij het aanmaken van een boekingsbon zojuist bij de BTW specificatie gevonden: "BTW: 0% NL, BTW Verlegd (hoog)". Die vermelding 0% is vast een bug, want in de aangifte Omzetbelasting wordt er ineens toch 19% gerekend voor deze boekingsbon. Het staat op de aangifte bij "2a. Leveringen / diensten waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd".

 

Ik heb er nog steeds een heel onprettig gevoel. Ik heb niks geleverd. Ik heb ingekocht!

 

Link naar reactie
  • 0

Verlegd wil zeggen dat de leverancier de BTW afdracht naar jouw verlegt,

 

Dus ja, je geeft het in wezen aan als omzet en moet dan NL BTW afdragen (19%), maar tegelijk trek je diezelfde BTW weer af als voorbelasting.

 

groet

Joost

 

Ik vermoed dat hier bedoeld wordt dat de inkoop hier als invoer buiten europa geadministreerd wordt, dus als een kostenpost.

Niet als omzet.

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.