• 0

vof met ouders opheffen

hallo ben er net nieuw op dit forum maar ik zit met een probleem waar ik de diverse site geen antwoord kan vinden

ik heb met mijn ouders en vrouw een vof .wij hebben het oude bedrijf verkocht en ik ga met mijn vrouw verder met een nieuw bedrijf in dezelfde tak.

Mijn probleem wij stoppen met de oude vof door problemen in de prive sfeer en het is beter om ieders onze eigen weg kunnen gaan mijn ouders willen wel opnieuw investeren in mijn nieuwe bedrijf

Nu zegt mijn boekhouder dat ik de oude vof moet behouden en mijn ouders op 1 % zetten zodat zij over het geld wat ze herinvesteren niet hoeven af te reken

Ik en mijn vrouw hebben daar problemen mee omdat die vof al bijna 25 jaar op het adres van mijn ouders zit en er diverse bankrekeningen en eventuele lijken en dingen die voor mijn tijd zijn gebeurd in zitten

wij willen het liefst een nieuwe vof starten op ons eigen adres en toch op een manier het geld van mijn ouders lenen zonder dat zij over dat deel moeten afrekenen

Is het mogelijk dat ik uit de oude vof stap een nieuwe opricht daar mijn kapitaal in stort en mijn ouders de oude vof behouden en als vof het geld aan mijn vof lenen

 

alvast bedankt voor de reaktie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afrekenen is alleen aan de orde als er stakingswinst is. Het totaal van

 

- stille reserves (werkelijke waarde activa > boekwaarde)

- fiscale (oudedags)reserves

- desinvesteringstbijtelling

- goodwill.

 

Als deze elementen niet aanwezig zijn, is er geen stakingswinst.

 

Daarnaast zijn er nog mogelijkheden om zonder afrekening van de stakingswinst de onderneming voort te zetten indien je 36 maanden mede-ondernemer en/of werknemer was voorafgaand aan de overdracht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hierbij kan nog aan toegevoegd worden dat de stakingswinst van de ouders (als ze kiezen voor de afrekenoptie) eventueel omgezet kan worden in een stamrecht bij jullie vof. Is dan meteen een stukje financiering van de nieuwe vof door de ouders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.