• 0

Belasting over review copies / promotie CD's

Ik ben ondernemer (op dit momental voor de OB en vermoedlijk aan het eind van het jaar ook voor de IB)

 

Ik heb een muzieksite die zich met name richt op Amerika en waar ik ook CD's op promoot/recenseer

Ik vraag hier geen kosten voor, maar wil natuurlijk wel graag de CD ontvangen om te kunnen beluisteren.

 

Het betreft hier CD's afkomstig van platenlabels, muziekpromoters en managers enz die meestal per stuk worden opgestuurd.

De meeste CD's komen uit Amerika en aangezien een zending niet over de waarde van 22 euro gaat hoef ik volgens de site van de belastingdienst in ieder geval geen douanerechten of omzetbelasting te betalen over de ontvangen CD.

Volgens de belastingtelefoon zou ik de ontvangen CD's echter wel bij mijn inkomsten op moeten tellen, maar ze konden geen waarde aangeven die ik per CD dien te berekenen.

 

De meeste CD's zijn zogenaamde review copies. Dit zijn copiën die speciaal zijn vervaardigd voor recencenten. Soms zit er geen doosje om heen, ze hebben vaak een eigen opdruk waarop staat dat ze alleen voor promotiedoeleiden zijn en niet mogen worden verkocht. Verder zijn ze vaak ook voorzien van een code waardoor de ontvanger is te achterhalen mocht hij ze toch willen verkopen.

Indien het een "normaal"exemplaar betreft die ook voor de handel wordt gebruikt, dan is er vaak een maatregel getroffen zoals het doorstrepen met stift van de streepjescode, of het doorboren van het doosje, maar soms ontvang ik ook een onbewerkte CD's.

 

Op de meeste CD's vanuit Amerika zit een grote sticker van de amerikaanse douane waarop staat vermeld dat het promotiemateriaal betreft of een gift en dat de waarde $0,- of $1,- bedraagt.

 

Wat moet ik hier nu verder mee doen. Moet ik de CD's opgeven als inkomsten en zo ja hoe moet ik de waarde dan inschatten.

Kan ik de Cd's waarbij het doosje is doorboord of de streepjescode is doorgestreept zien als monsters?

Moet ik onderscheid maken tussen de "bewerkte"en niet bewerkte CD's ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In zekere vorm verricht ik wel een tegenprestatie door de CD's op mijn site te plaatsen.

Dit kan onder het kopje "new releases" met een afbeelding van het hoesje en soms een klein stukje tekst, of in een recensie.

Volgens de belastingtelefoon (die me weer eens doorschakelde naar een zogenaamde expert) zou ik de CD's niet ontvangen als ik geen bedrijf had gehad en moeten ze dus worden gezien als inkomsten uit bedrijfsvoering (als ik de juiste woordkeus goed heb onthouden) Ze konden echter niets zeggen over de waarde die ik zie moeten toekennen.

 

Op de belasting/douane site kan ik onder monsters niets vinden over CD's al kan ik de doorboorde CD's volgens mij wel degelijk als monsters beschouwen. Blijf ik echter met al de andere CD's waaronder ook "normale" exemplaren.

Stel dat ik ze aan zou geven (hetgeen ik eigenlijk zou willen voorkomen indien mogelijk), dan is het de vraag of je de verkoopwaarde zou moeten rekenen of een ander bedrag (soms staat dus waarde $1,00 of $0,00 op de "douaneverklaring")

 

Ik vraag me af hoe al de andere muzieksites/bladen en radio zenders dit aanpakken ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.