• 0

Licentie/Verkopen: wat is verstandig?

Hallo allemaal, Allereerst mijn excuus als ik dit bericht niet onder de juiste categorie heb gepost. Ik ben een vierdejaars student van de kunst academie in Breda en ik ben min of meer opzoek naar raad en advies. Ik studeer momenteel af met twee projecten waarvan één project een eigen project is. Ik ben van mening evenals mijn docenten dat het concept/idee/uitvoering voor dit eigen project interessant en handig is of kan zijn voor hedendaagse digitale media. Het gaat om een bepaalde toepassing voor 'social network' websites. Ik heb deze toepassing bedacht en ik ben het nu aan het ontwerpen/maken. Ik wil mijn idee/ontwerp graag werkelijkheid zien worden en er aan verdienen. Maar hoe doe ik dit? Ik heb van dit soort zaken (verkopen, licenties, auteursrechten, octrooien) weinig tot geen kaas gegeten en ik weet niet waar ik nu het best kan beginnen. Mijn vraag daarom is: wat is nu verstandig om te doen? Als er meer informatie nodig is dan geef ik dit graag. mvg, Niels Visser

 

(onderwerp aangepast voor duidelijkheid, EW)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
...en ik weet niet waar ik nu het best kan beginnen. Mijn vraag daarom is: wat is nu verstandig om te doen?

 

Ik kan je de zoekfunctie van harte aanbevelen. Highlevel is een ondernemersforum, en ondernemers ondernemen zelf iets, dus het zou al een stuk helpen als je laat zien dat je zelf al de nodige moeite hebt gedaan om informatie te vinden. Voor aanvullende vragen kun je dan weer hier terecht!

Link naar reactie
  • 0

Eerste wat je doet is marktonderzoek, om te kijken of er vraag naar je ding is en of het niet al bestaat en wat je concurrenten doen, 2e is een ondernemingsplan te schrijven, om te zien of en hoe je er geld mee kunt verdienen, 3e is de dienst te ontwikkelen, oftewel je met productontwikkeling bezig te houden.

 

Je maakt software. Daarbij, heb ik me laten vertellen, heeft het niet zoveel zin om je met octrooien bezig te houden.

 

Zoek op de vetgedrukte woorden hier en elders.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Iedereen bedankt voor de suggesties en adviezen. Ik zal het forum en elders even doorzoeken zodat ik verder kan. Punten zoals Marktonderzoek, ondernemingsplan en productontwikkeling zijn tijdens mijn studie weinig aanbod gekomen maar zijn voor mijn idee waarschijnlijk toch wel heel essentieel.

 

@ jeroen bakker

Je hebt zeker een punt. Ik was hier ook al bang voor. Ik heb dit met een docent gesproken en heb mij laten vertellen dat de academie enkel het recht heeft om mijn beelden te gebruiken ter promotie. Er waren meerdere studenten die hun ontwerpen hebben doorverkocht.

 

Nogmaals bedankt voor de reacties.

mvg,

Niels Visser

Link naar reactie
  • 0

Beste Niels,

 

Ik zou proberen het volgende te doen:

 

1. Ik zou als eerste proberen je erzelf van te verzekeren dat je eigenaar bent van het idee (zoals mijn voorganger vermeldt dat sommige ideeën toebehoren aan de universiteit).

2. Het idee uitwerken tot een vermarktbaar concept + zoveel mogelijk proberen te beschermen tegen kopieren/jatten van potentiele klanten

3. Selecteren prospects die zoveel mogelijk baat hebben bij het idee (Facebook, hyves ...). De markt lijkt mij vrij beperkt ... een quick and dirty analyse zal voldoende zijn.

4. Het idee waarderen of gewenste verdeelsleutel voor jezelf bepalen ... als je er geen ervaring mee hebt is de kans groot dat het idee veel waarde kan toevoegen voor een klant maar dat jezelf hiervan weinig bemachtigt.

5. Afspraken maken met prospects ... (commerciele ondersteuning meebrengen).

 

Succes.

 

A journey of a thousand miles begins with a single step, Lao Tze

Link naar reactie
  • 0

Als jouw concept nieuw is en interessant kan zijn voor bijvoorbeeld Facebook, dan lijkt het mij raadzaam om te overwegen een octrooiaanvraag in de VS in te dienen. Binnen het Amerikaanse octrooisysteem is het aanvragen van een octrooi voor een bedrijfsmodel en voor software in principe mogelijk.

Na indiening van een Amerikaanse octrooiaanvraag (aannemende dat jouw concept daar octrooieerbaar is) heb je iets meer in de melk te brokkelen in een gesprek met Facebook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.