• 0

Wat als TNT de bestelling kwijtmaakt

Kleine artikelen versturen wij via de brievenbuspost van TNT.

Zo bijlven de verzendkosten voor de klant laag.

 

Nu komt het soms, maar in mijn ogen te vaak, voor dat een klant na een tijdje aangeeft nog steeds zijn/haar bestelling niet te hebben ontvangen. Ik realiseer me dat TNT wel eens wat kwijtmaakt, maar het is ook een eenvoudige manier voor een klant om de bestelling gratis nogmaals te ontvangen.

 

Mijn vraag is hoe hiermee om te gaan.

Nu is het zo dat we klant altijd geloven en de bestelling dus opnieuw maken en versturen.

Er is immers geen bewijs aan beide kanten. Maar alle extra kosten zijn voor ons.

 

Hoe gaan andere webshop-winkeliers hiermee om?

Sturen jullie ook sowieso de bestelling gratis opnieuw?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kleine artikelen versturen wij via de brievenbuspost van TNT.

Zo bijlven de verzendkosten voor de klant laag.

 

Nu komt het soms, maar in mijn ogen te vaak, voor dat een klant na een tijdje aangeeft nog steeds zijn/haar bestelling niet te hebben ontvangen. Ik realiseer me dat TNT wel eens wat kwijtmaakt, maar het is ook een eenvoudige manier voor een klant om de bestelling gratis nogmaals te ontvangen.

 

Mijn vraag is hoe hiermee om te gaan.

Nu is het zo dat we klant altijd geloven en de bestelling dus opnieuw maken en versturen.

Er is immers geen bewijs aan beide kanten. Maar alle extra kosten zijn voor ons.

 

Hoe gaan andere webshop-winkeliers hiermee om?

Sturen jullie ook sowieso de bestelling gratis opnieuw?

 

Wat ik zelf persoonlijk zou doen is laten aangeven dat je wil dat er getekend word voor het pakket,dit geeft natuurlijk nog geen garantie dat een klant zegt daarna ja dat heb ik niet getekend...maar denk dat er wel minder risico is omdat in mijn ogen de groep die zou zeggen na het getekend te hebben vol blijft houden niks ontvangen te hebben kleiner dan de groep die zegt niks ontvangen te hebben als er niet getekend hoeft te worden.

 

Je kan volgens mij zelfs bij de tnt aangeven dat je wil dat het idnummer genoteerd word maar dat weet ik niet zeker

Link naar reactie
  • 0

Volgens de Nederlandse postwet is de verzender verantwoordelijk voor zendingen. TNT maakt daar handig misbruik van door geen aansprakelijkheid te accepteren.

Deze postwet gaat echter over de verantwoordelijkheid tussen verzender en afzender. Jij als afzender neemt een dienst af bij TNT en zij hebben die na te komen. Gebeurt dat niet dan is dat een zaak tussen TNT en jou als afzender. Probleem is natuurlijk dat jij moet bewijzen dat je iets verstuurd hebt en dat de handeling niet is nagekomen. Als er voor getekend moet worden is het bewijs er al vlug. Gewone postzendingen is dus lastiger.

 

Er zijn malafide webshops die postverzending aanbieden op risico van de klant. Als je geen risico wil moet je maar de duurdere pakketdienst afnemen zodat er een tack&trace nummer is. Dit is natuurlijk onzin aangezien de verzender verantwoordelijk is en niet de ontvanger (klant). Mij zegt dat genoeg over de mensen achter zo'n webshop.

 

De enige juiste manier is dus opnieuw verzenden als de klant claimt de zending niet gehad te hebben als je het via brievenbuspost hebt verstuurd.

 

Dat er klanten zijn die daar misbruik van maken kan je je natuurlijk van tevoren bedenken. Je kan je ook bedenken dat niet elke bezorger even betrouwbaar is. Gewone brievenbuspost wordt door TNT meestal niet eens meer door een "echte" postbode bezorgd maar een postbezorger. De meesten zij goed berouwbaar maar regelmatig blijken er rotte appels tussen te zitten. Ook bij TNT raakt dus nogal eens wat kwijt met name door diefstal. Ook hier heb je dan maar rekening mee te houden als je brievenbuspost wilt aanbieden. Raakt er teveel kwijt, dan wordt gratis verzenden vanzelf te duur.

 

De grote vraag is dus: Hoeveel verkopen ga je missen als je stopt met gratis verzenden?

Weeg de winst die dat oplevert af tegen de kosten die je hebt voor de extra verzendingen (inclusief goederen). Bekijk ook wat de kosten zijn om de gratis verzendingen alsnog per pakketpost te versturen en zelf deze kosten te dragen. Weeg dat af tegen de verliezen die je maakt door "kwijtgeraakte" zendingen.

Link naar reactie
  • 0
Dat er klanten zijn die daar misbruik van maken kan je je natuurlijk van tevoren bedenken. Je kan je ook bedenken dat niet elke bezorger even betrouwbaar is.

Er is ook nog een factor: derden en afwijkende busformaten. Vierde en vijfde factor: eigen fouten en sorteermachines die verpakkingen openscheuren. Zorg voor een goede verzendprocedure en stevige (starre) verpakkingen, waarvan de flap ook niet zomaar even geopend kan worden..

 

De grote vraag is dus: Hoeveel verkopen ga je missen als je stopt met gratis verzenden?

Het gaat hier om brievenbusstukken, niet om gratis verzending.

 

Frauderende klanten kun je gedeeltelijk tacklen door kortingsbonnen, wincodes of gratis nieuwe order versturen bonnen in te sluiten met een unieke actiecode gekoppeld aan de bestelling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat er klanten zijn die daar misbruik van maken kan je je natuurlijk van tevoren bedenken. Je kan je ook bedenken dat niet elke bezorger even betrouwbaar is.

Er is ook nog een factor: derden.

 

De grote vraag is dus: Hoeveel verkopen ga je missen als je stopt met gratis verzenden?

Het gaat hier om brievenbusstukken, niet om gratis verzending.

 

Frauderende klanten kun je gedeeltelijk tacklen door kortingsbonnen of gratis nieuwe order versturen bonnen in te sluiten met een unieke actiecode gekoppeld aan de bestelling.

 

Groet,

 

Highio

 

Daar heb je een mooie oplossing ja :) als een klant dan de unieke actiecode in probeert te wisselen van de 1e verzending weet je genoeg

 

 

Dan heb ik nog wel gelijk een vraag: hoe om te gaan met zending die bestaat uit een aantal colli in het pakket en de klant beweert dat er een bepaald product niet bijzit terwijl je zeker weet dit wel in de doos gedaan te hebben?

Link naar reactie
  • 0

Dat was de vraag niet. TS vraagt naar externe factoren. Orders picken of kledingstukken bedrukken door medewerker 1, verzenden door medewerker 2. Ik heb gehoord dat kartonnen en hot glue/melt verpakkingen minder verzendverlies opleveren, terwijl ze niet (veel) duurder zijn dan bijvoorbeel plastic bags/bubbeltjesenveloppen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
De grote vraag is dus: Hoeveel verkopen ga je missen als je stopt met gratis verzenden?

Het gaat hier om brievenbusstukken, niet om gratis verzending.

 

OEPS, my bad!

De vraag is dus: Hoeveel verkopen ga je missen als je stopt met brievenbuspost aan te bieden?

Link naar reactie
  • 0
Daar heb je een mooie oplossing ja als een klant dan de unieke actiecode in probeert te wisselen van de 1e verzending weet je genoeg

 

Je verleidt klanten ook tot een herhaalaankoop of vertel-of-bestel-voor-een-vriend-aankoop.

 

Je kunt ook het gebruik van een andere transporteur en afhaalpunten eens overwegen, afhankelijk van welk soort zendingen verloren gaat. Wat voor contract hebben jullie bij TNT? Hebben jullie het probleem al eens met enige dwang aan een account manager voorgelegd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Frauderende klanten kun je gedeeltelijk tacklen door kortingsbonnen, wincodes of gratis nieuwe order versturen bonnen in te sluiten met een unieke actiecode gekoppeld aan de bestelling.

 

Dit snap ik niet helemaal. Als ik een bestelling doe en mijn pakketje komt niet aan neem ik contact op met de verzender. Als ik wil frauderen bel of mail ik de verzender en zeg ik dat ik het pakketje niet ontvangen heb. Terwijl ik dat gewoon heb gekregen. Dan stuurt de verzender het nogmaals en heb ik twee pakketjes.

 

Vraag me dus af hoe je dat tackelt met een actiecode?

 

Bij ons bedrijf hebben we dit risico gewoon berekend. Er zijn per jaar zoveel gevallen waarbij een pakketje niet aankomt. Wij hebben berekend wat het kost om het nogmaals te verzenden en wat kost het om verzekerde verzending te doen met retour handtekening.

 

Daarbij is gebleken dat de kosten voor verzending met handtekening retour vele malen hoger zijn de dan waarde van de kwijtgeraakte pakketjes + verzendkosten. Ik zou dus gewoon bijhouden hoe vaak het voorkomt en op basis hiervan bepalen of je mensen moet laten tekenen voor brievenbuspakketjes.

Link naar reactie
  • 1
Dit snap ik niet helemaal.

 

Stel, je stuurt in een pakketje een unieke code mee. Die code kan de ontvanger gebruiken om een mooie korting o.i.d. te krijgen. Wanneer nu de klant klaagt een pakketje niet te hebben ontvangen, maar wél de code gebruikt om een mooie korting of actie op te strijken, dan weet je meteen met een fraudeur van doen te hebben. Het is niet 100% waterdicht, maar het zal vast regelmatig voorkomen dat die code alsnog wel gebruikt wordt.

 

Ik vind het een mooi idee!

Link naar reactie
  • 0

Kwestie van IP loggen, beroepsklagers en -oplichters pik je er ook zo op tekst uit. Daar zou een register voor moeten komen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het enige met die kortingsbonnen is natuurlijk wanneer er een brief/pakket gestolen word. Dan heeft de dief een kortingsbon en de klant een ban.

 

Ik zou de verzendingen goed bijhouden als ik jou was. Twee keer in X tijd bestelling niet aangekomen op hetzelfde adres? dan gaat er al een belletje rinkelen natuurlijk. En klanten die je 'slechts' één keer belazeren is gewoon risico.

 

Is alles dat je als reguliere post verstuurd ook laag qua bedrag? Anders zou je bijvoorbeeld alles boven de €50 aangetekend kunnen versturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit snap ik niet helemaal.

 

Stel, je stuurt in een pakketje een unieke code mee. Die code kan de ontvanger gebruiken om een mooie korting o.i.d. te krijgen. Wanneer nu de klant klaagt een pakketje niet te hebben ontvangen, maar wél de code gebruikt om een mooie korting of actie op te strijken, dan weet je meteen met een fraudeur van doen te hebben. Het is niet 100% waterdicht, maar het zal vast regelmatig voorkomen dat die code alsnog wel gebruikt wordt.

 

Ik vind het een mooi idee!

 

Zo had ik er nog niet over nagedacht. Het is ook weekend he! ;D Wel een goed idee inderdaad.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het enige met die kortingsbonnen is natuurlijk wanneer er een brief/pakket gestolen word. Dan heeft de dief een kortingsbon en de klant een ban.

 

Nee, de klant wordt gecompenseerd en de indiener van de bon heeft wat uit te leggen. De klant krijgt alleen een ban als je tweemaal treft op IP nummers. Korting op een gestolen bon hoef je ook niet uit te keren. Unieke actiecodes hebben veel mogelijkheden, ook als kwantitatieve informatie voor marketingacties.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het enige met die kortingsbonnen is natuurlijk wanneer er een brief/pakket gestolen word. Dan heeft de dief een kortingsbon en de klant een ban.

 

Nee, de klant wordt gecompenseerd en de indiener van de bon heeft wat uit te leggen. De klant krijgt alleen een ban als je tweemaal treft op IP nummers. Korting op een gestolen bon hoef je ook niet uit te keren. Unieke actiecodes hebben veel mogelijkheden, ook als kwantitatieve informatie voor marketingacties.

 

Groet,

 

Highio

 

Fair enough, good point ;)

Link naar reactie
  • 0

Qua kosten is het voor ons niet interessant om voortaan alles als pakket (dus met track & trace) te versturen, het is ook niet zo dat dit dagelijks voorkomt. Alleen de houding van TNT ergert me gewoon enorm, zij nemen totaal geen verantwoording voor hun fouten of personeel dat niet deugt.

 

Het meesturen van de kortingscodes is een goeie! Dit vergt wel wat logging, omdat de codes wel gekoppeld dienen te zijn aan die klant en die verzending, maar het is zeker iets om naar te kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een basispakket geeft geen recht op vergoeding bij vermissing, dus daar heb je niet zoveel aan. Track & Trace lijkt aardig, maar dat is het alleen in het geval dat het goed gaat, want je ontleent er verder totaal geen rechten aan. Vandaar ook mijn geste voor een andere transporteur, die gewoon harde garanties levert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een basispakket geeft geen recht op vergoeding bij vermissing, dus daar heb je niet zoveel aan. Track & Trace lijkt aardig, maar dat is het alleen in het geval dat het goed gaat, want je ontleent er verder totaal geen rechten aan. Vandaar ook mijn geste voor een andere transporteur, die gewoon harde garanties levert.

 

Groet,

 

Highio

 

Misschien een beetje een oud topic, maar ik ben benieuwd of je nog steeds met de TNT verstuurd. Zo ja, hoe zit het tegenwoordig met niet aankomende brievenbuspakketjes?

 

Hier hebben we hetzelfde probleem dat er al een aantal pakketjes niet aangekomen zijn. De TNT zegt hier echter niets aan te kunnen doen en gaat hier wat mij betreft veel te laks mee om.

Link naar reactie
  • 0

Mijn persoonlijke werkwijze:

 

Mocht de eerste keer de verzending niet aangekomen zijn (circa 2% van de gevallen) dan verstuur ik de bestelling een tweede keer. Mocht deze ook niet aangekomen zijn (circa 1% van die 2%) dan geef ik het geld terug aan de klant en doe ik verder geen zaken meer met die persoon, dat adres of dat IP-adres.

 

Uiteindelijk komt dat nooit voor maar dat is ook afhankelijk van het soort product, ik kan me voorstellen dat in een gadget-winkel het percentage 'oplichters' groter is. Overigens zijn mijn orders altijd kleine bedragen waardoor ik ook geen groot risico loop om veel geld kwijt te raken.

Link naar reactie
  • 0

Hier hebben we hetzelfde probleem dat er al een aantal pakketjes niet aangekomen zijn. De TNT zegt hier echter niets aan te kunnen doen en gaat hier wat mij betreft veel te laks mee om.

 

Kan je helemaal niets aan doen.

TNT Post heeft in mijn geval al honderden euro's kwijt gemaakt maar zegt uiteraard nooit iets verkeerd gedaan te hebben ::)

 

Wel grappig, in het postkantoor zei een boze (ietwat naar alcohol ruikende) oude man ooit:

man: "Ze (TNT POST) zijn net viagra pillen"

ik: *proest* hoe dat zo?

man: Je kunt niet zonder maar toch ben je ze liever kwijt dan rijk!

 

Ergens had hij daar wel gelijk, liever stap je over op een andere postbezorgdienst maar je kunt (nog) niet om TNT Post heen.

Hopelijk is dit in de toekomst anders met Sandd en Selekt mail.

Link naar reactie
  • 0

Hier werken we volgens dezelfde methode al is het nog niet voorgekomen dat de 2e zending ook niet aankwam. Toch vind ik 2% niet aangekomen poststukken wel erg hoog.

 

Zitten ander HL'ers met dezelfde percentages en hoe gaan jullie er mee om?

Link naar reactie
  • 0

Hier werken we volgens dezelfde methode al is het nog niet voorgekomen dat de 2e zending ook niet aankwam. Toch vind ik 2% niet aangekomen poststukken wel erg hoog.

 

Zitten ander HL'ers met dezelfde percentages en hoe gaan jullie er mee om?

 

Het kan ook best 1% zijn hoor, in principe per 100 stuks gaan er één of twee verkeerd. Het is bij mij pas één keer voorgekomen dat een pakket de tweede maal ook niet aankwam.

Link naar reactie
  • 0

Ik haal dit weliswaar oude topic toch maar even omhoog omdat deze ook het meest lijkt op mijn situatie. Ik heb een webwinkel waain ik veel kleine dingen verkoop van 10 ct tot 1,00. Het gaat juist vaak mis bij deze kleine bestellingen die via brievenbuspost worden verstuurd. Ook ik krijg regelmatig emails van klanten dat hun bestelling nog steeds niet binnen is. Klagen bij tnt helpt inderdaad niet. Enige advies: aangetekent versturen. Maar deze bestellingen liggen vaak rond de 5 euro en daar gaat iemand echt geen 7,00 euro verzendkosten voor betalen dan.

 

Nu heb ik afgelopen week wel gelezen dat post.nl volgens OPTA verplicht is om 95% van hun poststukken de volgende dag te bezorgen en dat ze anders een boete kunnen krijgen. Naar alles wat ik ervan lees moet dat toch al aardig voor hun in de papieren gaan lopen dan, want dan komen ze haast nooit aan die 95%

 

 

En het ligt echt niet altijd alleen aan de klant, want ze maken er echt een zooitje van bij post.nl

 

Ik heb er al een dure Dymo labelwriter voor aangeschaft, en eenmaal kreeg een klant na 6 werkdagen haar brievenbusbestelling met een adressticker van post.nl er overheen dat exact gelijk was aan het adres wat ik er al had opgeplakt. Een andere keer had ik een envelop op donderdag opgestuurd aan een goede en terugkerende klant.

Klant mailde op zaterdag dat het er nog niet was en dat ze het eigenlijk dat weekend wel nodig was geweest. Pas op dinsdag werd het bij haar in de BRIEVENBUS bezorgd, met een sticker van post.nl er op van die afgelopen zaterdag dat "de bewoner niet thuis was geweest". Wat is dat voor onzin denk ik dan.

 

Ik heb besloten dat ik vanaf nu alle brievenbuspost ga filmen wanneer ik het in de bus doe. Met het adres en retouradres goed in beeld wanneer ik het in de bus stop. Die filmpjes ga ik op mijn eigen server zetten en wanneer ik de klant mail dat hun bestelling is verzonden dan zet ik er een link bij naar dat filmpje. Ik denk niet dat dit de veel te late leveringen of vermissingen oplost, maar dan heb ik in ieder geval bewijs dat ik het echt verstuurd heb. En ik hoop daarmee eventuele frauderende klanten de wind enigzins uit de zeilen te nemen. Tis triest maar ik weet het anders ook niet meer. En misschien is het een idee voor anderen.

 

Veel kleine bestellingen maken ook een grote, en het kost me zo onderhand echt veel geld.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

heeft allemaal geen enkel nut.

als iets kwijtraakt ben je hoe dan ook altijd de klos, of je het nu als brievenbus post verzonden hebt, als eenvoudig pakje, verzekerd of met handtekening.

TNT/Postnl draait altijd net zo lang totdat jij de schuldige bent.

 

B.v. een zending van honderden euro's die ik via parcelware had voorgemeld en bij bussinesspoint had afgeleverd.

Zending werd nooit ingescant dus ga ik navraag doen (is immers verzekerd) maar dan krijg je gewoon te horen dat je een leugenaar bent en pakje nooit op bussinesspoint hebt ingeleverd.

 

En brievenbus post is ook een zooitje, ik krijg hier op mijn adres 10 tot 20% van de post nooit binnen.

Daartegenover staat dat 10 tot 20% van mijn post uit poststukken bestaat voor andere bewoners uit de wijk, heb ik ook al vaak over geklaagd maar wordt ook maar niet opgelost.

 

of rembourszendingen die nooit uitbetaald worden en waarvoor ze geen onderzoek willen opstarten zonder dat je een getekende verklaring van je klant hebt dat hij bij ontvangst wel aan de postbode betaald heeft.

 

of voor 300 euro per half jaar aan onjuiste kosten op de facturen voor o.a. zogenaamd niet voorgemelde zendingen of onjuiste gewichten

 

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Link naar reactie
  • 0

Dat valt wel mee. Het zijn immers filmpjes van een paar seconden die ik via mijn camera op mijn eigen server kan zetten, en dat is in mijn geval in 5 minuten gedaan of het er nu 1 of 10 zijn. En ik stuur toch altijd al een email wanneer de bestelling is verzonden en dan is de link meesturen maar een kleine moeite. Al had ik het zelf liever achter de hand gehad voor alleen als er problemen waren maar helaas staan er geen datums op de postbussen, dus om te bewijzen dat je het echt die dag hebt verstuurd moet je het dan ook wel meteen meezenden, want wie zegt anders dat je het niet pas na de klacht hebt gestuurd en gefilmd...

 

Daarbij heeft het ook te maken met een eigen stukje gemoedsrust voor wanneer de klant mij niet lijkt te geloven dat ik het echt heb opgestuurd, want het laatste wat ik wil dat is onbetrouwbaar overkomen.

Zo kan ik in ieder geval bewijzen dat ik niet lieg, en dat het dus niet aan mij ligt als het veel te laat, of niet is aangekomen.

 

Overigens heeft mijn webshop een huiselijk karakter met veel terugkerende klanten met wie ik ook vaak persoonlijk contact heb, dus ik ben niet zo bang dat dit bij voorbaat al wantrouwend over zal komen. De meesten zullen dit wel begrijpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.