• 0

Balans stamrecht b.v.

Hi,

 

Ik heb de stamrecht faq gelezen maar kom er toch niet helemaal uit. Ik doe dit jaar voor het eerst de jaarrekening van mijn stamrecht bv. Nu krijg ik de balans niet kloppend. De oprenting en kostenopslag zijn goed verwerkt. De w/v rekening (incl. oprenting als kostenpost) lijkt ook goed te zijn. Maar nu heb ik toch een overschot van 770,= Wat doe ik daar mee? Dat kan toch niet via een achterdeurtje de w/v in als winst?

 

Koos

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, de w/v had ik al in de balans verwerkt. Vandaar dat hier de wenkbrauwen omhoog gingen.

Ik heb vanavond nogmaals de cijfers zitten doorspitten en ik krijg nu het vermoeden dat het met de overlopende passiva verkeerd is gegaan. Ik boek op 31 december de lening u/g opbrengsten, terwijl ik ze dan nog niet op de bank heb staan. Als ik ze in januari dan daadwerkelijk binnenkrijg, moeten ze natuurlijk weer van de o.p. af. Maar dat ik voor morgen. Eerst slapen :-)

 

Thanks,

Koos

Link naar reactie
  • 0

Hoi Koos

 

Overlopende passiva bij een lening u/g?

 

Daar gaat het wel verkeerd ja. Als de BV een lening u/g heeft staan, dan is er geld uitgeleend en heeft de BV dus een vordering. Daarop zal de BV rente moeten ontvangen. Als die rente op 31-12 nog niet binnen is, dan is er sprake van overlopende activa (nl. de te vorderen rente).

 

Die boek je in de W&V als rentebate over 2009 en op de balans als te ontvangen rente.

 

trusten voor nu. Laat morgen maar weten of het klopt

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik heb het verschil gevonden. De bv heeft in 2009 rente bijgeschreven gekregen (770,=) over een vordering uit 2007. Dat bedrag is precies wat er op de balans ontbrak. Als ik je uitleg goed begrijp staat dit in 2007 zowel op de balans (rente vordering is ook een vordering) als op de w/v rekening als rente baat. Maar wat doe ik dan in 2009 met het bijgeschreven bedrag?

 

Dank je wel en groeten,

Koos

 

Achtergrond: ik ben de boekhouding van de accountant aan het reconstrueren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.