• 0

ZZP werd BV-Holding dat had niet mogen gebeuren, hoe kom ik ervan af.

Na vier jaar als ZZP'er gewerkt te hebben is ons aangeraden om de ZZP om te zetten in een werkmaatschappij holding constructie. Nu echter, 1 jaar verder heb ik als ondernemer al 5 maanden geen inkomsten meer gehad. Het salaris dat ik mijzelf toekende is stopgezet.

Nu dacht ik 'heel naief' dat ik alleen de notaris kosten en de accountants kosten kwijt was maar dat ik verder gewoon de BV's kon ontbinden en weer in loondienst kon gaan.

Dit is niet het geval, mijn lijfrente zit in de holding. Voor zover ik het nu begrijp heeft mijn toenmalige accountant iets gedaan waardoor de holding-werkmaatschappij contructie met een te kort aan financiele middelen toch opgericht kon worden. Op deze site heb ik gevonden dat er 18.000 euro per BV zou moeten zijn en dat de goodwill betaald zou moeten worden aan de eigenaar van de eenmanszaak. Dat geld was er niet, niet in geld en niet in goederen. Het is dus ook nooit betaald en zal ook nooit betaald worden.

Echter als ik de holding wil ontbinden heb ik begrepen dat de belastingdienst mij zal belasten voor lijfrente en deze zou bestaan uit de werkelijke lijfrente (gestort) + het bedrag aan goodwill dat nooit in de polis gestort is. Werkelijke waarde polis is 14.000 de goodwill is 75.000 ik zou dus belast worden over 89.000 Euro.

Door schade en schande wordt men wijs, maar misschien kan ik meeliften op de wijsheid van anderen.

Hoe kom ik met zo min mogelijk kleerscheuren van de holding af?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi Rainier,

 

Ik ga er vanuit dat je eenmanszaak is ingebracht in de BV. Blijkbaar had je accountant berekend dat je eenmanszaak een waarde had van € 107.000. Daarmee is het aandelenkapitaal à € 18k volgestort en een lijfrente bedongen van € 89k.

 

Aangezien je eenmanszaak is ingebracht als storting op aandelen. was het niet nodig dat je € 18k in contanten inbracht.

 

De BV ontbinden lijkt niet zo'n goed idee. Als je nu ontbindt, valt de lijfrente vrij in de BV en wordt deze bovendien belast als negatieve lijfrentepremie in de inkomstenbelasting. Dat is logisch, omdat je de lijfrente vorig jaar ook als premie hebt afgetrokken in je aangifte inkomstenbelasting. Bovendien ben je ook nog revisierente verschuldigd.

 

Je kunt de lijfrente ook afstorten bij een verzekeringsmaatschappij, maar ik neem aan dat je daarvoor de contanten niet hebt.

 

Voorlopig zou ik de BV gewoon voortzetten als stamrecht-BV. En wellicht kun je in de toekomst, als er weer betere tijden aanbreken, weer gaan werken voor je BV.

 

Wat ik me afvraag, is waarom vorig jaar bij de inbreng zo'n hoge goodwill van € 75k is bedongen. Aangezien de goodwill van een ZZP-er over het algemeen persoonlijke goodwill is en dus niet vrijelijk overdraagbaar, lijkt mij € 75k aan de hoge kant.

 

Wellicht heeft je accountant de goodwill "opgepimpt" om een extra afschrijvingspotentieel in de BV te krijgen, maar met de wijsheid van nu blijkt er geen sprake te zijn van goodwill, maar van gebakken lucht.

 

Is de aanslag van vorig jaar al definitief geregeld?

 

Ik zou in gesprek gaan met de fiscus en de goodwill proberen terug te draaien, met als argument dat de inbreng was gebaseerd op verkeerde aannames. Daarmee kan dan ook de lijfrente grotendeels vervallen.

 

Je moet dit niet op eigen houtje proberen te regelen. Laat je in ieder geval bijstaan door een fiscaal deskundige.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Rainier.

 

Aan Odeons reactie heb ik niet al te veel toe te voegen. Nog wel een vraag:

 

Is er nog uitzicht op vervolg van werk als onderneming voor de BV? Als je Odeons advies ter harte neemt en de BV in stand laat als lijfrente BV, dan zal de BV ook ooit weer voorzien moeten worden van inkomsten zodat de lijfrente op termijn wellicht alsnog uitgekeerd kan worden.

 

Is daar geen uitzicht op, dan resteert inderdaad alleen nog overleg met de fiscus om e.e.a. terug te draaien. Je zou kunnen stellen dat de 'accountant' jou slecht voorgelicht heeft en dat de goodwill persoonlijk is en dus nimmer onderdeel van de stakingswinst had mogen zijn (volgens vaste jurispridentie). Alsdan zou de fiscus de stakingswinst van de eenmanszaak kunnen verlagen en (deels) weg kunnen strepen tegen het terugdraaien van de lijfrentepremieaftrek in de IB. Daarmee voorkom je de ergste schade.

 

Wat bedoel je overigens met polis? Is er daadwerkelijk in dit traject bij een verzekeringsmaatschappij nog een lijfrenteverzekering gesloten? En zo ja, op wiens aangeven en met welke motivatie?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.