• 0

In Loondienst en eigen onderneming en ziek geworden!!!

Hoi allemaal,

 

Hopelijk kan iemand mij met een vraag helpen, die niet eens door de belastingdienst beantwoord kan worden :-(

 

Ik ben in 2009 volledig in loondienst geweest, daarnaast heb ik eind mei een eigen onderneming opgestart. Helaas ben ik na paar maanden van het opstarten van mijn eigen onderneming ziek geworden.

 

Mijn vraag is dan heb ik recht op de Gedeeltelijk arbeidsongeschikt: (en verlaagd urencriterium)?.

 

Ik hoop echt dat jullie mij hierbij kunnen helpen ???

 

Als nog bedankt voor jullie tijd

 

Groet,

daniel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Maar wat ik eigen bedoelde is, heb ik recht op een verlaagd urencritirium ( arbeidsongeschikt) bij het invullen van de loonheffings voor ondernemers?

 

Want dat is dan 800 uur en daar kom ik wel overheen ( dus inprincipe ook recht op zelfstandigenaftrek), maar indien ik daar geen recht op heb, zou ik de 1224 uur moeten halen en dat heb ik niet helaas.

 

Ik hoor van jullie

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Maar wat ik eigen bedoelde is, heb ik recht op een verlaagd urencritirium ( arbeidsongeschikt) bij het invullen van de loonheffings voor ondernemers?

 

Want dat is dan 800 uur en daar kom ik wel overheen ( dus inprincipe ook recht op zelfstandigenaftrek), maar indien ik daar geen recht op heb, zou ik de 1224 uur moeten halen en dat heb ik niet helaas.

 

Ik hoor van jullie

 

Daniel,

 

1224 uur is 1224 uur, oftewel je haalt ze wel of je haalt ze niet.

Hier kan je geen escapes op inzetten, dus als je het niet haalt (om wat voor reden dan ook) zal je geen aanspraak kunnen maken op de zelfstandigenaftrek.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

 

ohh wel vreemd, want ik kom wel op verschillende sites onderstaande tegen:

 

Startersaftrek voor arbeidsongeschikte ondernemers

 

 

"Om de arbeidsparticipatie van gedeeltelijk arbeidsongeschikten te bevorderen mag de stap naar ondernemerschap niet fiscaal belemmerd worden. Door handicap of ziekte kunnen veel arbeidsongeschikten niet voldoen aan het gebruikelijke urencriterium van 1.225 uur dat geldt voor de starters- en zelfstandigenaftrek.

 

Wanneer je arbeidsongeschikt bent en daardoor een uitkering had en een onderneming wilt starten, kun je in de eerste drie jaren van je onderneming een beroep doen op deze regeling. Je moet daarvoor minimaal 800 uur werkzaam zijn als ondernemer en dat aannemelijk maken met een goede urenverantwoording."

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

ohh wel vreemd, want ik kom wel op verschillende sites onderstaande tegen:

 

Startersaftrek voor arbeidsongeschikte ondernemers

 

 

"Om de arbeidsparticipatie van gedeeltelijk arbeidsongeschikten te bevorderen mag de stap naar ondernemerschap niet fiscaal belemmerd worden. Door handicap of ziekte kunnen veel arbeidsongeschikten niet voldoen aan het gebruikelijke urencriterium van 1.225 uur dat geldt voor de starters- en zelfstandigenaftrek.

 

Wanneer je arbeidsongeschikt bent en daardoor een uitkering had en een onderneming wilt starten, kun je in de eerste drie jaren van je onderneming een beroep doen op deze regeling. Je moet daarvoor minimaal 800 uur werkzaam zijn als ondernemer en dat aannemelijk maken met een goede urenverantwoording."

 

 

 

Niet lullig bedoeld maar wat wil je dan precies weten als je deze info al heb?

 

 

Trouwens, je wordt toch niet automatisch arbeidsongeschikt door ziekte? Hier moet je toch een verklaring voor hebben of heb ik iets gemist?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben tijdens mijn loondienst ziek geworden, maar voor het ziek zijn heb ik wel een bedrijf opgestart.

 

Ik heb wel gewoon mijn salaris uitbetaald gekregen van werkgever en niet van een uitkering ofzo. maar door ziekte heb ik niet zoveel tijd kunnen insteken in mijn bedrijf. De vraag is kom je dan hiervoor in aanmerking?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De regeling waar daniel naar refereert geldt voor:

 

 

[*]zwangere ondernemers

[*]arbeidsongeschikten/-gehandicapten die al een uitkering ontvingen

 

Ik neem niet aan dat je aan het eerste criterium voldoet ;), dus als je net aan het tweede criterium voldoet heb ik het vermoeden dat jij niet voor de verminderde regeling in aanmerking komt.

 

De regeling is volgens mij bedoeld voor mensen die al arbeidsongeschikt zijn en een bedrijf willen starten, jij geeft aan al gestart te zijn en toen arbeidsongeschikt te zijn geworden, ik ben bang dat dat niet geld.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ben je ziek geworden, hoe lang ben je ziek geweest en hoeveel uur heb je in de onderneming gestoken?

 

Edit: laat maar zitten.. als je geen uitkering hebt gehad vanwege arbeidsongeschiktheid/ziektewet, kom je niet in aanmerking voor het verlaagde urencriterium

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ohh oke bedankt dan heb ik helaas pech en moet ik de ander 350 uren zien te bedenken van hoe en wat.

 

Wel vreemd dat ze daar geen rekening meehouden, dat je ziek bent en dat je natuurlijk het aantal uren nooit kan halen!!

 

Maar helaas pindakaas dan.

 

Ik wil alsnog iedereen heel erg bedanken voor de info, echt super!!!!

 

Link naar reactie
  • 0

Wel vreemd dat ze daar geen rekening meehouden, dat je ziek bent en dat je natuurlijk het aantal uren nooit kan halen!!

 

Daar bestaat een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor... ;)

 

En dit is héééééééél duur :'(

Link naar reactie
  • 0

Wel vreemd dat ze daar geen rekening meehouden, dat je ziek bent en dat je natuurlijk het aantal uren nooit kan halen!!

Als jij met ziekte vanaf mei 800 uur hebt weten te draaien, dan was je 1225 ook gelukt als je op 1 januari gestart zou zijn.

Ik ben in november begonnen, hebben ze ook geen rekening mee gehouden. ;)

 

(Ik had het urencriterum kunnen halen als ik 1 november gestart was en tot en met 31 december 20/7 gedraaid had)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat ik al in loondienst was en een vastcontract had, was de werkgever mij verplicht om 100% uit te betalen ( dat zijn de regels eenmaal), maar voor mijn bedrijfje was ik niet voor de arbeidongeschiktheid verzekerd ( was op dat moment niet nodig).

 

Maar ik kan wel bewijzen dat ik lange tijd ziek ben geweest, wordt daar rekening meegehouden bij de belastingdienst. Want in principe was ik gewoon arbeidsongeschikt ( alleen werd wel 100% betaald door de werkgever).

 

Dus kan ik wel onder de arbeidsongeschiktheidscritirium vallen of niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat ik al in loondienst was en een vastcontract had, was de werkgever mij verplicht om 100% uit te betalen ( dat zijn de regels eenmaal), maar voor mijn bedrijfje was ik niet voor de arbeidongeschiktheid verzekerd ( was op dat moment niet nodig).

 

Maar ik kan wel bewijzen dat ik lange tijd ziek ben geweest, wordt daar rekening meegehouden bij de belastingdienst. Want in principe was ik gewoon arbeidsongeschikt ( alleen werd wel 100% betaald door de werkgever).

 

Dus kan ik wel onder de arbeidsongeschiktheidscritirium vallen of niet?

 

 

 

Ik ben nog steeds bang van niet, je spreekt nu over: "lange tijd ziek ben geweest" mag ik daaruit concluderen dat je nu niet meer ziek bent.

 

De uitkering die je werkgever betaald is wat hij wettelijk verplicht is (wet poortwachter enzo), de uitkering waar je over moet beschikken om in aanmerking te komen voor de "regeling" zijn als volgt: WIA, WAO, WAZ, WAJONG

 

Je kan daar als werknemer pas aanspraak op maken na 104 weken (dan pas neemt UWV de loonbetaling van de werkgever over), ik ben bang dat je niet in aanmerking komt.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • -1

 

Ik heb net de belastingtelefoon gesproken en ik heb daar helaas geen recht op, omdat ik geen ziektewetuitkering genoot!!

 

Jammer hoor dan maar creatief uren :P bedenken zodat ik de 1224 kan halen :-(

 

Nogmaals bedankt voor jullie info en tips!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb net de belastingtelefoon gesproken en ik heb daar helaas geen recht op, omdat ik geen ziektewetuitkering genoot!!

 

Jammer hoor dan maar creatief uren :P bedenken zodat ik de 1224 kan halen :-(

 

Nogmaals bedankt voor jullie info en tips!

 

Dan zal je ook creatief je eigen moeten uitbetalen en daar weer belasting overheen betalen :P

Link naar reactie
  • 1

Goed, je bent dus doorbetaald bij ziekte. Dan heeft je werkgever mogelijk geclaimd op zijn verzekering. Het punt is dan wel dat je over al die tijd loon hebt ontvangen. Vind je het werkelijk nodig dat je extra aftrek krijgt terwijl je gewoon bent doorbetaald?

 

Hoezo graaicultuur. We denken tegenwoordig echt overal recht op te hebben en als we iets niet krijgen is het meteen niet eerlijk. Sinds wanneer zijn we allemaal weer kleuter? Toen ik 4 was, vond ik het ook niet eerlijk als m'n broer Lego kreeg op z'n verjaardag en ik nog 8 maanden moest wachten tot mijn verjaardag. Kan ik er wat aan doen dat ik niet op dezelfde dag geboren ben? ::)

 

Sorry, moest even

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • -1

 

De grootste probleem vind ik dat ze het zo complex mogelijk hebben gemaakt, zodat er duizenden mensen hierdoor mis grijpen, terwijl ze wel gewoon recht op hebben. En de uitleg die de belastingdienst geeft op hun website, maakt het alleen maar moeilijker..

 

pfff wat een gedoe zeg, gelukkig ben ik over 1 jaar naar belgie verhuisd, eindelijk dan geen complexe vraagstukken

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium moeilijk? Vind ik toch echt wel meevallen. Ik geloof ook echt niet dat hier veel ondernemers misgrijpen.

 

20 uur per week red je wel toch? ;D Ik zit op 80 en dan werk ik nog wel voor een organisatie...

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb eind augustus officieel mijn bedrijf geregistreerd, maar ervoor was ik echt weekenden en nachten druk bezig met het bouwen van een website, contacten zoeken, onderzoek etc...

 

soms echt tot diep in de nacht tot de volgende ochtend :-(

 

teld dit allemaal mee?

Link naar reactie
  • 0

 

De grootste probleem vind ik dat ze het zo complex mogelijk hebben gemaakt, zodat er duizenden mensen hierdoor mis grijpen, terwijl ze wel gewoon recht op hebben. En de uitleg die de belastingdienst geeft op hun website, maakt het alleen maar moeilijker..

 

pfff wat een gedoe zeg, gelukkig ben ik over 1 jaar naar belgie verhuisd, eindelijk dan geen complexe vraagstukken

 

En daar heb je de volgende discussie.

 

Ze hebben het niet complex gemaakt, er zijn gewoon regels op gesteld om mensen die (soms hun hele leven) arbeidsongeschikt zijn, een steun in de rug om een eigen bedrijf te beginnen, hier is niets complex aan. Deze regels geven precies aan waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen, voldoe je daar niet aan dan is het jammer.

 

Omdat jij vindt dat je nu iets mis loopt waar jij het idee van hebt daar recht op te hebben wil nog niet zeggen dat je daarom tekort wordt gedaan.

 

En om dan de regels naar je eigen hand te gaan zetten ja......... ::)

 

Zoals marije reeds aangaf je hebt al loon ontvangen, en 800!!! uur kunnen werken in 8 maanden dit is 100 uur per maand gemiddeld (dat is een deeltijd percentage van 57.69%) terwijl je ook nog eens 100% loon hebt gekregen.

 

Ik mag aannemen dat je snapt dat ondernemersrisico gewoon bij het vak ondernemen hoort. je hebt de kans om 100% risicovrij te ondernemen, en nog ben je niet tevreden. jammer.

 

groet

erik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb eind augustus officieel mijn bedrijf geregistreerd, maar ervoor was ik echt weekenden en nachten druk bezig met het bouwen van een website, contacten zoeken, onderzoek etc...

 

soms echt tot diep in de nacht tot de volgende ochtend :-(

 

teld dit allemaal mee?

En je werkgever heeft je gewoon doorbetaald? Dus voor je werk was je ziek, maar je kon wel weekenden en nachten doorhalen... Heel bijzonder ziektebeeld. Hebben ze daar ook een naam voor?

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.