• 0

Vennoot wil pas weg als een schuld is afgelost: wij willen hem nu al weg hebben

We hebben een vof met 3 personen. Maar nu wil 1 persoon uit de vof stappen. Op zich geen probleem.

Maar hij wil pas gaan als de schuld bij de concurent waar hij heen gaat is afgelost.

Wij gaan hier niet mee akkoord en willen dat hij zo snel mogelijk vertrekt.

Er is geen vof overeenkomst ( helaas ).

Nu is het geval dat de percentage zo zijn verdeeld dat wij ( de overgebleven personen binnen de vof) meer percentage hebben dan hem.

Hebben we dan wettelijk gezien meer te zeggen?

Hoe komen we snel van hem af?

Heeft iemand antwoordt op mijn vragen?

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is hier wat voor geleverd? Is het geleverde eigendom van de VoF? Is hier sprake van een opzetje om jullie te duperen? In principe is de vertrekkende vennoot mede aansprakelijk voor de schuld (voor zijn deel in de VoF)

 

De vertrekkende partner kan volgens mij pas wat eisen als hij vertrokken is, anders is er sprake van belangenverstrengeling. Anderzijds, als een leveranciers iets levert en het gaat volgens de regels, dan moet de factuur gewoon betaald worden. Tenzij het geleverde niet conform afspraak was, moet je gewoon betalen. Dat mag je niet tegenhouden omdat je partner vertrekt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Er is inderdaad geleverd. Maar er worden pas facturen uitgeschreven als we de goederen betaald hebben. Ook niet normaal, wel? En wij zijn ook bereid om alles te betalen. Zijn we ook al mee bezig. Ook als de uitstappende compagnon weg is.

Maar ze moeten niet verwachten dat dat allemaal in 1 keer kan. Hun weten dat ook goed.

Ik heb ook het idee dat de opstappende compagnon dat zelf heeft bedacht : ik mag hier pas weg als de schuld betaald is.

Ik had ook het idee dat het hier om belangenverstrengeling gaat.

Heb je misschien advies hoe verder te handelen?

Link naar reactie
  • 0

Was het allemaal maar zo makkelijk.

Hij is zelf zo dom dat hij er volgens mij niks van snapt.

We vinden het niet erg dat hij naar de concurrent gaat, maar dan moet hij wel meteen vertrekken.

hoe krijg ik hem uit de vof gezet???????

Link naar reactie
  • 0

Er zijn hier meerdere aspecten.

 

1) Het leveranciers aspect. Je leverancier dient natuurlijk voor betaling een factuur in te dienen. Geen factuur geen betaling.

 

2) Het persoonlijke aspect. Gesprekje met je partner in de VOF; waarom ga je bij ons weg en waarom denk je dat zomaar te kunnen doen?

 

3) De vraag hoe is de leverantie door de partij tot stand gekomen. Als dit voor jou/jullie onzuiver is en er ligt geen factuur, betwisten;

 

4) Financieel aspect: Hoe is de situatie van het bedrijf. Als de partner weg gaat en de klanten meeneemt (wat natuurlijk reeel is) en jullie hebben daarvoor jullie buffer verbrandt door de facturen te betalen zijn jullie de sjaak en niet de vertrekkende partner.

 

5) Loon. Ontvangt de partner nog loon en komt hij nog dagelijks naar kantoor? Zo ja over in gesprek gaan.

 

6) Wanprestatie. Als je het gevoel hebt dat je genaaid wordt kan je je partner uit het bedrijf zetten op basis van wanprestatie.

 

7) Meerderheidsbelang. Als jij en jouw partner meer aandelen hebben als de vertrekkende partner dan kan je deze volgens mij mits goed beargumenteerd uit de VOF zetten. Zoek eens op "VOF uitkopen" en je krijgt voldoende resultaten, ook op dit forum.

 

8) De vraag waarom een VOF. ik bedoel het kan allemaal wel lekker zuur worden natuurlijk. Je kan beter een BV of CV+LTD nemen mijns inziens. Wat als het nou eens om 100.000 euro aan facturen ging zonder jouw medeweten en de betreffende partner van de aardbodem verdween. Dan komen ze bij jou het huis leeghalen. Denk daar eens over na.

 

Daarnaast, koppel dingen los van elkaar en behandel ze ook als losse onderwerpen.

 

Veel sterkte ermee. Voor de meeste mensen betekent dit einde bedrijf dus ik hoop niet dat het voor jullie zo is.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Was het allemaal maar zo makkelijk.

Hij is zelf zo dom dat hij er volgens mij niks van snapt.

We vinden het niet erg dat hij naar de concurrent gaat, maar dan moet hij wel meteen vertrekken.

hoe krijg ik hem uit de vof gezet???????

Zonder vennootschapscontract kan elk der vennoten opzeggen. Dus jullie zeggen op en beginnen een nieuwe VOF. De oude wordt vereffend (elk der vennoten deelt dus in vermogen, waarvan de schulden onderdeel uitmaken).

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen expert in deze, maar volgens bij kan je je vennoot gewoon uit de VoF zetten.

 

Stap 1: Schrijf een brief dat jullie je de mede-vennoot uit de vennootschap zetten wegens belangenverstrengeling en dat de maatregel per direct ingaat. Merk daarbij op dat de vennoot voor zijn aandeel in de vennootschap verantwoordelijk is voor een eventuele schuld of recht heeft op zijn aandeel in een eventuele winst.

Stap 2: Eis een factuur van de leverancier.

Stap 3: maak de rekening op van de VoF en reken af met de vertrokken vennoot.

 

Tip 1: Als de vertrekkende vennoot je schade berokkend heeft of een schuld heeft aan de vennootschap, claim dat dan in de brief.

Tip 2: als mensen zo dom zijn, begin er dan geen bedrijf mee.

 

Na het schrijven van de brief ligt de bal bij de vertrekkende vennoot. Hij moet het "ontslag" aanvechten of ongedaan zien te maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.