• 0

Hallo,

Ik heb het forum afgestruind naar mogelijke antwoorden op mijn vragen, maar kom niet iets tegen wat precies aansluit op mijn situatie.

Die ziet er als volgt uit:

Met 2 vrienden (programmeurs) ga ik software producten ontwikkelen/verkopen voor de mobiele markt.

Ieder heeft zijn eigen taak hierin, echter zal ik wanneer we live gaan het meeste werk verrichten (fulltime) en doe ik de investeringen (€8000)

De programmeurs zijn vooral in de opstartfase erg belangrijk en houden daarnaast hun studie/werk aan.

Naar verwachtingen zullen zij na de release gemiddeld 15 uur in de week aan het project besteden. Voor het werk waar zij dan niet aan toekomen zal een externe kracht worden ingehuurd.

Oorspronkelijk was het idee om een VOF van te maken en alle winst door drieën verdelen, maar ik heb nu mijn twijfels. Ik ga voor de volle 100% voor dit project en zij er parttime bij betrokken blijven. Dus dan is deze verdeling niet eerlijk. Daarom vroeg ik mij af is het nu niet beter om een eenmanszaak van te maken?

Overigens zullen zij altijd tussen de 10-15% vd winst krijgen als dank omdat zij nu eenmaal belangeloos hieraan meewerken bij de opstartfase. Zonder hun kan ik het niet.

Daarnaast wil ik zodra het goed gaat lopen er een BV van maken.

Ook handig om te weten: wij zullen ook veel gebruik maken van country managers in tal van landen die op commissie basis voor ons zullen gaan werken.

Wat raden jullie mij aan om te doen?

En wat is belastingtechnisch het meest voordelig – ook voor de andere 2 die hiernaast nog een baan hebben of studie financiering ontvangen?

Hopelijk kunnen jullie mij iets wijzer maken omtrent deze kwestie.

Dank!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Marc

Zoals Jeroen aangeeft is de VOF in de startfase nog wel de beste optie. Bijzonder punt van aandacht is wel de intelligente eigendom op de software die jullie ontwikkelen. Het zou fijn zijn als die bij jou ligt, zodat je die op termijn aan een eigen BV kunt overdragen.

Wat fiscaal voordeliger is, valt niet te zeggen. Daarvoor zullen jullie eerst een tijdje moeten draaien en dan nogmaals bezien, op basis van de cijfers tot dan toe, wat de andere opties zijn, eventueel met terugwerkende kracht.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ok, dank.

Er ligt geen intellectueel eigendom op de software. Iedereen kan en mag zoiets wat wij doen maken.

Dan bedenk ik me nu het volgende:

Is het wel mogelijk om de VOF overeenkomst na een jaar aan te passen met wederzijdse goedkeuring? Dat we dan een herverdeling van de winstpercentages maken?

Is het ook zo dat de belastingdienst aandacht besteedt aan de winstverdeling? Dat dus bij een ieder een derde-verdeling zij ook verwachten dat een bepaald bedrag wordt opgegeven?

Zo nee, kan de winst ook, ondanks de ieder een derde-regel, herverdeeld worden: dus persoon A 45%, B 30% en C 25% ?

• 0

dag Marc

De winstverdeling in een VOF kun je zelfs elk jaar maken, mits die zakelijk is (denk aan urenbesteding of bijdrage in de winst per vennoot). Een veel gebezigde en flexibele oplossing is dat uit de winst eerst een arbeidsbeloning toegekend wordt aan de vennoten op grond van hun inzet/verdiensten en daarna de restwinst verdeeld wordt volgens een sleutel.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar