• 0

Bedrijfspand, kopen of huren?

Weet iemand antwoord/ tips op de volgende situatie.

 

Voor onze onderneming (VOF) hebben we een bedrijfspand nodig. Er is een pand beschikbaar wat zowel te koop als te huur is. Onze voorkeur gaat uit naar koop.

- Als we het pand aankopen op naam van de zaak, betalen we dan belasting over de waardestijging van het pand als we deze, of de hele onderneming, weer verkopen?

- Zo ja, is het dan misschien verstandig om het privé aan te kopen (want dan is winst uit overwaarde toch onbelast?) en vervolgens te verhuren aan je eigen zaak, of kan/mag dit niet?

- Zijn er nog andere mogelijkheden of moeilijkheden waaraan we moeten denken?

 

Al met al veel vragen, alvast bedankt voor jullie moeite!!!

Tom

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het pand zakelijk koopt, zal er uiteindelijk iemand belasting over de eventuele waardestijging moeten betalen. Bij verkoop van het pand kun je, mits je van plan bent dat pand te vervangen, de belastingheffing uitstellen via de herinvesteringsreserve. Bij verkoop van de onderneming kun je de claim mogelijk doorschuiven naar de overnemer, en/of betalingsuitstel krijgen via de stakingslijfrentefaciliteit.

 

Van jezelf huren kan niet. Wel kun je het vermogen etiketteren volgens de regels. Als je het helemaal zakelijk gebruikt, is het ondernemingsvermogen. Gebruik je het helemaal prive, dan is het privevermogen. Gebruik je het zowel zakelijk als privé, dan is het vaak keuzevermogen en mag je op dat moment (en niet op een later moment) de keuze maken om het als ondernemings- of privévermogen aan te merken. Is het pand splitsbaar, dan kun je een deel als ondernemingsvermogen en een deel als privevermogen aanmerken.

 

Het is dus even de vraag of je wel een keuze hebt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met hetzelfde; We hebben een woon / kantoorpand prive gekocht dat geheel afsplistbaar is van elkaar. We hebben het prive gekocht met de gedachte dat als we het ooit weer willen verkopen of verhuren, we geen belasting hoeven te betalen over de waardestijging maar begin nu eigenlijk te twijfelen als ik de informatie op de belastingdienst site lees. Hier kom ik eigenlijk niet helemaal uit.

 

Komt het gedeelte van het kantoorpand dan wel of niet op de balans te staan en wat gebeurd er als we het gehele pand tzt willen verkopen of verhuren?

 

Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft.

 

Mvg,

Mylène

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Mylene

 

Als het pand (administratief) splitsbaar is in een privé en zakelijk deel, dan zul je dat ook moeten doen. Het zakelijk deel komt dan inderdaad op de balans. Je mag daar op afschrijven, wat een belastingvoordeel oplevert, maar als je het verkoopt of je staakt de onderneming, dan moet je wel inkomstenbelasting betalen over de vrije verkoop waarde van het zakelijk deel min de boekwaarde op de balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.