• 0

Sociale Hygiene Delicatessenzaak?

Goedemiddag,

 

Ik ben bezig met het opstarten van een Mediterrane Specialiteitenzaak, waar ik ook wijnen zal gaan verkopen. Ik ben geen slijterij en geen horeca, maar heb ik dan evengoed Sociale Hygiene nodig?

 

Ik kom er via het wereldwijde web niet echt helemaal uit, ik vind veel tegenstrijdige berichten.

 

Wie o wie kan mij uit de brand helpen??

 

Bedankt!!!

 

MVG, Linda Z

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is dat alleen als je drank voor directe consumptie verstrekt, niet als je een fles wijn dicht verkoopt. Kan me niet voorstellen dat de AH's allemaal iemand in dienst hebben met sociale hygiene diploma? ???

 

Groet, Martin

 

Als je dichte flessen alcoholhoudend drank verkoop, val je onder slijterij. Horeca bedrijven mogen geen dichte flessen verkopen.

 

EDIT: Je dient aan de gemeent een vergunning slijtlokaliteit aan te vragen voor zwak alcoholisch drank.

Link naar reactie
  • 0

Hierdoor ontstaat er bij mij dus ook verwarring. Ik ben geen slijter omdat ik geen sterk alcoholhoudende dranken verkoop. Wijnen en Bieren (zwak alcoholhoudend) mag ik zonder vergunning verkopen.

 

Ik heb dus het idee dat je inderdaad sociale hygiene nodig hebt als je alcohol schenkt maar niet als je alleen dichte flessen verkoopt. Inderdaad het verhaal van supermarkten die wijn verkopen.

 

Hier dus ook tegenstrijdige berichten. Wat is nou juist...?

Link naar reactie
  • 0

Hierdoor ontstaat er bij mij dus ook verwarring. Ik ben geen slijter omdat ik geen sterk alcoholhoudende dranken verkoop. Wijnen en Bieren (zwak alcoholhoudend) mag ik zonder vergunning verkopen.

 

Ik heb dus het idee dat je inderdaad sociale hygiene nodig hebt als je alcohol schenkt maar niet als je alleen dichte flessen verkoopt. Inderdaad het verhaal van supermarkten die wijn verkopen.

 

Hier dus ook tegenstrijdige berichten. Wat is nou juist...?

 

Zoals ik al eerder zei moet je een vergunning slijtlokaliteit aanvragen bij je gemeente voor zwak alcoholisch drank.

Link naar reactie
  • 0

En zoals ik zei hoor ik tegenstrijdige berichten. Ik heb mijn gemeente gebeld en heb daar gehoord dat alleen horeca ondernemingen een drank- en horecavergunning dienen aan te vragen.

 

Maar wat ik wil weten is of ik Sociale Hygiene nodig heb, wanneer ik dichte flessen wijn verkoop en geen wijn schenk.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet er niets van, maar even zoeken geeft dit:

 

http://www.socialehygieneexamen.nl/

 

In ieder horecabedrijf en in andere bedrijven waar alcohol geschonken en/of verkocht wordt, moeten niet alleen de ondernemer en de bedrijfsleider/beheerder in het bezit zijn van de Verklaring Sociale Hygiëne. Volgens de Drank- & Horecawet moet er altijd tenminste 1 persoon aanwezig zijn in het bedrijf die in het bezit is van de "Verklaring Sociale Hygiëne". Niet alleen de politie en de gemeente controleren hierop, maar ook de DHT-teams van de VWA/Keuringsdienst van Waren. Treffen zij deze persoon niet aan, dan kunnen zij de alcoholverkoop stilleggen, hoge boetes opleggen en kan de gemeente zelfs worden verzocht de vergunning in te trekken. Het is dus zaak dat je jezelf goed voorbereid op dit examen.

 

Nog eentje: http://www.sho-horeca.nl/cms/1/20/spoedcursus-sociale-hygiene.htm

 

Bedrijven of organisaties die alcohol schenken en/of verkopen, dienen volgens de Drank- en Horecawet aan de eis Sociale Hygiëne te voldoen. Deze eis geldt níet alleen voor de bedrijfsleider of de eigenaar. Tijdens openingsuren moet er namelijk altijd minimaal één persoon in het bedrijf aanwezig zijn, die de Verklaring Sociale Hygiëne heeft. Iedereen ieder die op de vergunning vermeld staat, is verplicht deze Verklaring in het bezit te hebben. Het is daarom verstandig om ervoor te zorgen dat voldoende medewerkers deze Verklaring hebben. Hierdoor kom je als ondernemer niet plotsklaps voor problemen te staan als je zelf niet aanwezig bent. Als je bedrijf niet aan deze eisen voldoet, loop je het risico dat je bedrijf direct moet sluiten. Dat is het zogenaamde lik-op-stuk-beleid.

 

Link naar reactie
  • -1

Je moet ook geen drank- en horecavergunning aanvragen maar een vergunning slijtlokaliteit. (3x) ;)

 

Als je op mijn quote reageerde: daarin wordt gepraat over het examen Sociale Hygiene, niet over een drank- en horecavergunning.

 

Van overheid.nl:

 

 

Indien u sterke drank wilt verkopen dan moet u hiervoor een slijterijvergunning aanvragen. Onder sterke drank wordt drank met een alcoholpercentage van ten minste 15 procent verstaan.

Voordat aan u een vergunning wordt verleend controleert de gemeente of uw inrichting en de op de aanvraag vermelde personen aan alle gestelde vereisten voldoen.

 

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor een slijterijvergunning moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen:

 

[*]De te verkopen dranken moeten aan bepaalde verpakkingseisen voldoen.

[*]De aanvrager en alle andere leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar oud zijn.

[*]De aanvrager moet een verklaring van goed gedrag overleggen, niet onder curatele staan en in het bezit zijn van een SVH Verklaring sociale hygiëne.

 

Aanpak

De vergunning vraagt u aan bij de gemeente.

 

Wijn valt daar dus niet onder.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft tot drie keer toe verkeerde informatie zonder dat je het beargumenteerd. Daar was de kneus voor.

 

In de teksten die ik gequote heb staat het duidelijk genoeg:

 

Geen slijterijvergunning nodig en wel een examen Sociale Hygiene met goed gevolg hebben afgelegd.

 

Nog weer extra informatie

 

– sterke drank: de drank, die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of meer volumenprocenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van wijn;
Link naar reactie
  • 0

Sociale hygiene is een diploma voor de horeca, dus waar alcoholische drank verkocht bedoeld voor consumptie ter plaatse (cafe, restaurant, etc).

 

Sterke drank mag alleen verkocht worden uit slijterijen, maar die beperking geldt niet voor bier, wijn en andere zwak alcoholische dranken (zeg maar alles dat je in de supermarkt kunt kopen).

 

Wat dat betreft vermoed ik dat de domweg geen enkel diploma of vergunning nodig hebt, afgezien van wat de gemeente vereist voor de vestiging en dergelijke.

 

Link naar reactie
  • 0
Geen slijterijvergunning nodig en wel een examen Sociale Hygiene met goed gevolg hebben afgelegd.

 

óf

 

Sociale hygiene is een diploma voor de horeca, dus waar alcoholische drank verkocht bedoeld voor consumptie ter plaatse (cafe, restaurant, etc).

 

Sterke drank mag alleen verkocht worden uit slijterijen, maar die beperking geldt niet voor bier, wijn en andere zwak alcoholische dranken (zeg maar alles dat je in de supermarkt kunt kopen).

 

Wat dat betreft vermoed ik dat de domweg geen enkel diploma of vergunning nodig hebt, afgezien van wat de gemeente vereist voor de vestiging en dergelijke.

 

O, jee nog steeds tegenstrijdige antwoorden. ???

Maar door de volgende tekst:

 

Bedrijven of organisaties die alcohol schenken en/of verkopen, dienen volgens de Drank- en Horecawet aan de eis Sociale Hygiëne te voldoen

Neig ik toch naar de Sociale Hygiene eis voor mijn winkel (alcohol schenken en/of verkopen).

 

@ Ballorig: Ik heb mijn gemeente nogmaals gebeld (2x) en ik heb géén vergunning slijtlokaliteit nodig, dat is alleen bij verkoop sterke drank. Niet voor bier en wijn. Sociale Hygiene kon de ambtenaar in kwestie even geen antwoord op geven. >;(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens http://wijn.nl/lmbinaries/pw-importeren-44-lruitgave_sept_2008.pdf

 

Diploma’s/vestigingseisen

Voor het uitoefenen van het beroep van importeur/groothandel in wijn zijn geen eisen ten

aanzien van het bezitten van handels- en/of vakdiploma’s van kracht.

Voor de uitoefening van een detailhandel in sterk alcoholhoudende dranken en/of een

horecabedrijf is het certificaat Sociale Hygiëne door het Ministerie van Volksgezondheid,

Welzijn en Sport verplicht gesteld. Tevens moet een vergunning worden aangevraagd bij

B&W in de gemeente waar het bedrijf wordt gevestigd.

Voor het uitoefenen van een detailhandel in zwak alcoholhoudende dranken (bijvoorbeeld

een wijnwinkel) gelden geen eisen. Wel is een vestigingsvergunning noodzakelijk.

 

Maar volgens mij is een vestigingsvergunning ook niet meer nodig (afhankelijk van gemeente)

 

En hier http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Verkoop-alcohol?branch=39&companyact=5&productId=1 staat

Zwakalchoholhoudende drank mag alleen verkocht worden in slijterijen en winkels die een gevarieerd assortiment levensmiddelen of tabak verkopen. Bijvoorbeeld in supermarkten, kruideniers, traiteurs en tabakspeciaalzaken.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.