• 0

inkopen in bedrijf

Ik ben van plan mij in te kopen bij mijn werkgever. In eerste instantie zal het om ca 20% gaan met de optie tot uitbreiding. Op het moment dat ik mij ingekocht heb zal mijn werkgever de bedrijfsvoering aan mij overdragen. Kan iemand mij adviseren hoe ik dit behalve de financiering ook e.e.a. het best fiscaal gezien kan regelen? Dien ik een eigen bv te creeren die facturen gaat sturen voor managementfee of moet ik gewoon in loondienst blijven en moet ik de uit te keren tantime in box 2 van mijn inkomstenbelasting gaan invullen? Elke tip mb.t. het inkopen is welkom. We hebben namelijk net het besluit genomen en kunnen nog alle kanten op. bvd

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar is zo niet echt een antwoord op te geven, maar wel wat algemene opmerkingen.

 

Financiering kun je zelf doen, bij de bank vragen, of bij de verkoper/werkgever regelen. Als je zelf niet het geld hebt, zul je iemand (de bank, de verkoper of iemand anders) moeten overtuigen om het aan je uit te lenen.

 

Met 20% van de aandelen is het doorgaans verstandig een holding op te richten die de aandelen in de werkmij houdt (de grens ligt bij 5%). Je kunt dan in loondienst bij de holding en een managementfee doorbelasten aan de werkmij. Let er wel op dat je met 20% van de aandelen meestal wel verplicht verzekerd bent voor de werknemersverzekeringen.

 

Je bent verplicht jezelf een gebruikelijk loon toe te kennen, dit is gewoon loon en belast in box 1. Dit is in beginsel tenminste 41.000 euro. Tantième is ook loon. Daarnaast kun je - als er voldoende winst is - ook dividend uitkeren, dit is belast in box 2.

 

Als je de aandelen koopt voor minder dan de werkelijke waarde, dan zijn er ook nog gevolgen voor de loonbelasting, want het verschil wordt als loon gezien. Als de optie tot uitbreiding inclusief prijs vastligt, dan speelt loonbelasting daar ook een rol.

 

Lees hier het fiscale subforum "even" door, dan weet je al veel meer. Via de zoekfunctie gaat dat wellicht wat makkelijker.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Ronaldinho,

 

Dank je voor je reactie. Ik heb ondertussen gelezen dat doorbelasten van een managementfee via een op te richten holding voor mij meer flexibiliteit en daardoor ook fiscale voordelen kan opleveren, echter ik las ook dat de belastingdienst dit met een minderheidsbelang niet snel toe zal staan. Zijn er manieren om dit fiscaal toelaatbaar te laten zijn voor een minderheidsbelang van 20%? In het verlengde hiervan.... Ik ben nu in loondienst en ben als werknemer "ontslagbescherming" Kan de huidige eigenaar en toekomstige grootaandeelhouder (80%) mij in en constuktie met een eigen holding mij in een aandeelhoudersvergadering zomaar ontslaan en is hier eventueel wat tegen te doen?

Is onderstaand overzicht realtitisch:?

Ontvangsten holding:

Managementfee (ncl btw)

Eventueel dividend

 

Uitgaven holding:

Af te dragen btw managementfee

Loon

pensioen

autokosten

werknemersverzekeringen.

rente lening vor aankoop aandelen.

 

Blijft over: winst waarover belasting betaald dient te worden?

 

Hoeveel vragen kan ik stellen in een paar zinnen. Ik ben benieuwd naar je reactie.

 

groet,

Link naar reactie
  • 0

Dag Kajjak

 

Er staat op HL inderdaad een opmerking van wijlen Kees de Kruijff over de onmogelijkheid om te werken met een managementfee als je een minderheidsbelang hebt. Die opmerking is echter niet juist. Ook jij kunt met een eigen Holding BV werken in deze opzet met een managementfee.

 

Ontslagbescherming is er niet meer bij. Dat is ondernemen. Als groot-aandeelhouder kan jouw huidige werkgever straks jouw managementovereenkomst opzeggen en jou dwingen de aandelen in de gezamenlijke BV aan te bieden aan hem.

 

In jouw holding gebeurt nog wel wat meer:

- bankkosten

- KvK

- Adviseur/boekhouder

- Verzekeringen

- Eigen GSM/PC

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Het vervallen van de ontslagbescherming is dan inderdaad een part of the deal. MIjns inziens zijn de voordelen van door te belasten managementfee groter dan in loondienst blijven en prive aandelen kopen. Kan dit overigens wel en hoe gaat het dan met dividenduitkeringen? Wordt dat dan in box 2 van mijn IB opgegeven? Is er een rekenmodule waarin uit te rekenen is wanneer het gunstiger is om een managementfee door te belasten en wanneer het voordeliger is in loondienst te blijven?

 

groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen rekenmodule voor omdat elke situatie anders is en afhankelijk is van de cijfers van de onderneming.

 

Door de bank genomen, ben je bij 7% of meer in een BV beter af met een holding BV.

Zou je een belang van meer dan 5% privé houden, dan worden dividenden (en ook de evt. verkoopwinst van de aandelen) direct belast in box 2 IB inderdaad. Daarnaast heb je geen mogelijkheid om pensioen op te bouwen in eigen beheer en te 'spelen' met je salaris zodat de BV overschotten kan oppotten voor later. Zie ook fictief loon.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank je voor je duidelijke uitleg. Nog een klein vraagje mbt het pensioen. Pensioen is nu via werkgever geregeld. Wat zijn de voordelen van het opbouwen van een pensioen in eigen beheer? Is het voor mijn huidige werkgever trouwens ook voordeliger als ik managementfee ga doorbelasten? In ieder geval zal het overzichtelijker worden.

 

groet,

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Dag Frans

 

pensioen in eigen beheer is niet zaligmakend. Het voordeel is dat de holding BV elk jaar een toevoeging aan jouw pensioen ten laste van de winst mag rekenen en dat jij vervolgens beslist hoe de BV rendement maakt op jouw pensioenvoorziening. Je bent dus niet gebonden aan bancaire en verzekeringsproducten.

 

Let er altijd op dat pensioen in eigen beheer niet zo groot wordt dat de heffing over de uitkeringen tegen een hoger tarief gaat plaatsvinden dan de uitkering van dividend. Laat je kundig voorlichten. HL-er Norbert Bakker weet bij wie en hoe.

 

Managementfee heeft als voordeel dat er niet constant overleg nodig is over zaken als salaris, auto, doorbelaste kosten, etc. Dus ja, het is voordeliger (geen werkgeverslasten) en duidelijker.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.