• 0

eHerkenning in de plaats van DigiD

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Invoering identificatie met eHerkenning

 

Met eHerkenning kunt u zich op een veilige en eenvoudige manier identificeren als u elektronisch zaken doet met de overheid. U kunt met bestaande middelen zoals een bankpas, mobiele telefoon of token bijvoorbeeld een subsidie aanvragen. U hebt geen andere (inlog)code of wachtwoord nodig.

 

Meer informatie : eHerkenning is de opvolger van DigiD voor bedrijven.

 

NB:

Vanaf begin mei doet Agentschap NL – de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken waaarin SenterNovem, OCNL en EVD zijn ondergebracht – met een subsidieregeling een pilot met eHerkenning. Ondernemers die zich digitaal aanmelden voor subsidieaanvragen kunnen zich eenvoudig identificeren met hun mobiele telefoon.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Slecht idee, de overheid krijgt dan veel te veel grip op andere zaken.

Ik ben tegen al die koppelingen.

 

Met de introductie van het sofinummer werd er ook gezegd dat er geen gegevens aan gekoppeld zouden worden, dat is meteen ook de reden van de naamswisseling. Nu staat alles gekoppeld.

 

 

Bovendien heeft de overheid nog nooit een veilig systeem kunnen ontwikkelen, dus voor je het wete heb je ineens voor 1000 euro extra gebeld of wordt er geld afgeschreven van je bankpas.

 

Voorbeelden zijn er genoeg: patientendossier, digiid & ovpas.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat je er precies mee bedoeld. Mijn onderbuik kan niet op iets anders reageren dan op te weinig of te veel eten.

 

Wel weet ik dat het voor mij geen optie is, tenzij ze net als zoveel dingen gewoon verplichten om iets te nemen.Uit pure ervaring weet ik dat de stap is klein om dan helemaal in de gaten te gaan houden wat jemet je mobiel of kaart doet.

 

Een recent voorbeeld, iedereen heeft ze wel zien hangen de vele camera's langs de snelweg. Alleen bedoeld om de verkeersstromingen in de gaten te houden. Daarom mocht het dus. Maar nu gaan ze dus mensen als test een brief sturen die over de snelweg rijden om een beter alternatief te bieden.

 

De ritten met je ov kaart kun je zonder problemen opvragen bij de informatie desk, daarvoor is geen id nodig. Hoeveel meer van je privacy wil jij (jij in algemen vorm) nog inleveren onder de noemer gebruikersgemak of veiligheid.

 

 

toevoeging: Ik heb net gehoort van 2 bronnen vanuit de kvk en het ministerie dat er in de toekomst ook een losse kaart besteld kan worden. Liever 100 gram extra meedragen dan je privacy nog verder inleveren.

Want veilige systemen bij de overheid zijn schaars.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat je er precies mee bedoeld. Mijn onderbuik kan niet op iets anders reageren dan op te weinig of te veel eten.

 

ik bedoel natuurlijk dat ik vind dat je een reactie hebt gegeven die is ingegeven door onderbuikgevoel. En om misverstanden te voorkomen, de onderbuik was in die zin een pejoratief (heb ik zojuist mogen vernemen) ;D

 

 

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is het praktisch nut ervan?

 

Je hebt nu toch ook de 'inloggen ondernemers' functie waarbij je met een nummer en wachtwoord je aangiftes en dergelijke indient? Ik zie werkelijk niet in waarom dat systeem niet gebruikt kan worden voor meer bedrijfsgerelateerde communicatie met de overheid.

 

Mocht het probleem in beveiliging zitten denk ik dat ze beter het bestaande kunnen fixen - die gegevens lijken me nl ook nogal vertrouwelijk.

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat je er precies mee bedoeld. Mijn onderbuik kan niet op iets anders reageren dan op te weinig of te veel eten.

 

ik bedoel natuurlijk dat ik vind dat je een reactie hebt gegeven die is ingegeven door onderbuikgevoel. En om misverstanden te voorkomen, de onderbuik was in die zin een pejoratief (heb ik zojuist mogen vernemen) ;D

 

 

 

In dat geval (volgens de gegevens van wikipedia dan) is het geen onderbuik gevoel omdat ik mijn standpunt wel degelijk goed onderbouw, met recnte voorbeelden. HEt is dus niet een eerste reactie, maar iets dat vanuit ervaring ondervonden is.

 

Het is ook niet mijn schulf of het ligt niet in mijn macht om overheden te kunnen overtuigen dat ze nog 10 jaar achter lopen.

 

Maar wat is het praktisch nut ervan?

 

Je hebt nu toch ook de 'inloggen ondernemers' functie waarbij je met een nummer en wachtwoord je aangiftes en dergelijke indient? Ik zie werkelijk niet in waarom dat systeem niet gebruikt kan worden voor meer bedrijfsgerelateerde communicatie met de overheid.

 

Mocht het probleem in beveiliging zitten denk ik dat ze beter het bestaande kunnen fixen - die gegevens lijken me nl ook nogal vertrouwelijk.

Het klinkt meer als vriendjespolitiek even bepaalde bedrijven of afdelingen extra werk bezorgen. En dan hard roepen dat er bezuinigd moet worden op het ambtenaren bestel.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval (volgens de gegevens van wikipedia dan) is het geen onderbuik gevoel omdat ik mijn standpunt wel degelijk goed onderbouw, met recnte voorbeelden.

jouw standpunt is dat het de overheid nog nooit is gelukt om een veilig systeem te bouwen en krijgt teveel grip. Ik vind dat nogal boute uitspraken en behoorlijk ongenuanceerd.

 

Helaas staan de kranten in Nederland bepaald niet bol van alle zaken die hier uitstekend geregeld zijn, maar duiken ze (vanzelfsprekend) op ieder geval dat maar riekt naar overheidsfalen. Zijn de door jou aangehaalde voorbeelden werkelijk een onderbouwing van een overheid die (nog steeds) geen flauw benul heeft van het bouwen van een veilig systeem? Is het werkelijk zo dat de overheid voortdurend (heimelijk) de oorspronkelijke doelstellingen van een IT-project wat verruimt en zo onze privacy verder aantast. Of is het zo dat zelfs het best beveiligde systeem ook wel eens kan falen en dat een ander gebruik van een systeem juist is gebeurd met de intentie om de mensen te helpen? Ik neig naar het laatste.

 

Voorzichtigheid is geboden met het koppelen van systemen, maar mijn observatie is dat wat er plaatsvindt aan missers in Nederland vooral te danken is aan een gebrek aan gekoppelde systemen (waarover uiteraard ook volop wordt geklaagd in de media). Wat zou er volgens jou moeten veranderen bij de overheid om wel veilige systemen te krijgen?

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Een goede start zou zijn om bijvoorbeeld niet eindeloos opnieuw het wiel te willen uitvinden. Hoeveel onnodig geld gaat er bijvoorbeeld al naar die ovkaart, die keer op keer weer niet goed blijkt te werken. Dit terwijl er voor een fractie van dat verspilde geld een systeem had kunnen worden aangeschaft dat in Duitsland al jaren blijkt te werken.

De enige reden waarom mensen zijn overgegaan op die kaart is vanwege de dwang vanuit de overheid.

Ik weiger erin mee te gaan en heb het hele openbaar vervoer buiten de regio gedag gezet. In Den Haag is het systeem er nog niet en ik heb begrepen dat de nieuwe busmaatschappij er niet aan mee wil gaan doen, maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

 

Een ander voorbeeld is het opdringen van dat patiente dossier, waar je automatisch aan mee doet tenzij je je afmeldt, wederom een dwang vanuit de overheid omdat anders niemand mee zou doen. Het systeem is nu al meedere keren niet veilig gebleken.

http://www.nrc.nl/nieuwsthema/Patientendossier/article2511807.ece/Studie_EPD_is_niet_goed_beveiligd

http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Privacy-EPD-in-handen-van-arts.htm

(Gelukkig zijn er plannen om het huidige systeem stop te zetten en eerste een systeem te maken dat wel goed getest is. UItspraak ergens in juni 2010)

 

 

Ook het ingevoerde digiid blijkt niet veilig en verkeerd te zijn gelanceerd:

 

http://www.bitbyters.nl/article/86/Genootschap-van-GeenID.html

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2906749.ece/_Een__twee__drie__ndash__en_gekraakt_is_de_website__.html

http://www.security.nl/artikel/22327/www.toeslagen.nl.

 

 

 

en niet al deze sites zijn in handen van de telegraaf en zullen dus wel degelijk ergens op gebasseers zijn.

 

Ik zie niet in waarom het koppelen van al deze diensten het veiliger zou maken. Zou je dat kunnen toelichten?

Link naar reactie
  • 0

@Jasper,

 

sorry dat ik niet eerder reageerde (zie mijn bericht in Babyboom), maar ik had van zaterdag op zondag effe wat anders aan mijn hoofd ;D

 

Maar om wel even terug te komen op jouw vraag aan mij:

wat ik merk is dat 'de overheid' voortdurend strijdige belangen moet behartigen. Het moet allemaal simpeler en sneller, maar het mag niet onze privacy aantasten. Denk bijvoorbeeld aan het patiëntendossier.

 

Wat jij 'dwingen' noemt, vind ik slagvaardigheid (waarover doorgaans ook volop wordt geklaagd over het gebrek daaraan binnen 'de overheid'). De overheid dwingt ons allemaal om rechts te rijden en te stoppen voor het rode licht. Ik voel me niet erg in mijn vrijheid aangetast wanneer de overheid meent mij te moeten voorschrijven hoe ik aan het verkeer moet deelnemen. En datzelfde geldt ook voor het OV.

 

Ik zeg niet zozeer dat het koppelen van diensten de boel veiliger maakt. Sterker nog, de door jou aangehaalde mogelijkheid dat duister typen met verkeerde bedoelingen er dus gemakkelijker misbruik van zouden kunnen maken. Maar weeg dat af tegen de verwachting van mensen dat de overheid tijdig alle info op de juiste plek bij de juiste instanties heeft (bv met justitie) wat in de praktijk maar zelden is.

 

Ik wil de gemaakte fouten bij DigiD, het patiëntendossier en de OV-chipkaart niet vergoeielijken, maar volgens mij hebben we meer aan een overheid die ook durft te vernieuwen (en soms niet de handigste keuzes maakt) dan een die alles alleen maar op safe wil spelen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik kies liever voor een regering die niet altijd haantje de voorste wil zijn en steeds het wiel opnieuw wil uitvinden alleen maar om hun eigen naam eraan te kunnen hangen, want dan krijg je dat soort ondingen als een ovkaart.

 

Maar ik ben al helemaal tevreden met feit dat je een aparte kaart kan nemen, wanneer het verplicht wordt.

Link naar reactie
  • 0

Wederom laat de overheid zien hoe veilig ze omgaan met prive gegevens:

 

http://www.nu.nl/internet/2249392/ov-website-lekt-gegevens-168000-reizigers.html

inderdaad een beetje knullig. Voor mij een demonstratie van een luie programmeur die de moeite niet wil nemen om een laagje tussen de database en de output naar de gebruiker te maken. Dit is niet (alleen) de overheid te verwijten. Er zijn genoeg bedrijven die dezelfde basale fouten maken als deze. Neemt niet weg dat er inmiddels bij de overheid een checklistje moet gaan komen waarop, hoe dan ook, altijd wordt getest op deze en andere typische beginnersfouten met programmeren.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Ik moet ook een eHerkenning aanvragen. Heb de zaak eens doorgelezen en vind het er niet gemakkelijker op geworden. Waarom niet op dezelfde manier als bij de Belastingdienst? En de tweede vraag: Waarom moeten er commerciële bedrijven bij betrokken worden? Nu moet je een abonnement afsluiten om 1 a 2 keer per jaar een SMS te ontvangen. Eens kijken of ik dat ook zonder SMS kan doen.

 

Al meer mensen zo'n eHerkenning aangevraagd/in gebruik?

 

Hmm... genoeg commentaar te vinden her en der.... Een onding!

Link naar reactie
  • 0

Ik kies liever voor een regering die niet altijd haantje de voorste wil zijn en steeds het wiel opnieuw wil uitvinden alleen maar om hun eigen naam eraan te kunnen hangen, want dan krijg je dat soort ondingen als een ovkaart.

Slecht voorbeeld. Daarin zijn we absoluut geen haantje de voorste geweest.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

nee maar we vonden het wel nodig om opnieuw het wiel uit te vinden. Met als resultaat dat uiteindelijk de NS gewoon de treinkaartjes moeten blijven gebruiken.

Dat gaat nog wel veranderen. We mogen blij zijn dat ze niet het systeem uit Londen hebben gekocht bijvoorbeeld. We zijn de eersten met een open systeem waardoor de kaart niet alleen bruikbaar is bij de NS, maar ook bij de RET e.d. Dat is een enorm voordeel. Ik gebruik 'm nu al een jaar of vier en ben er heel erg blij mee. Wel ben ik het met je eens dat de chipkaart misschien iets is dat niet in beheer van de overheid ontwikkeld had moeten worden. eHerkenning en DigiD wel.

 

Overigens is de titel niet helemaal duidelijk: eHerkenning komt niet in de plaats van DigiD. Het is het alternatief voor ondernemers.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een aanvraag ingediend bij Getronics. Het stoorde me eigenlik wel dat je je gegevens moet invullen op onbeveiligde pagina's. Gebruik van deze eHerkenning is de eerste drie jaar gratis. Gaat dus alleen via SMS op mobiele telefoon. Uiteindelijk moet je een eindformulier uitprinten en opsturen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm. Bij je aanvraag moet een kopie van je identificatiebewijs en een uittreksel van KvK worden opgestuurd. Dat uittreksel mag uiterlijk 1 jaar oud zijn. Dan moet ik dus nu een nieuwe aanvragen, want ik heb er een uit 1988 opgestuurd. Ik moet de volgende keer beter lezen, of het moet duidelijk worden aangegeven. Ik heb het niet gezien.

 

Edit: Ik zie nu ook dat elke ingeschrevene éénmaal per jaar een gratis elektronisch uittreksel kan ophalen bij de KvK.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er al meer mensen die met dit systeem werken? BEhalve hier op de site ben ik het verder nergens tegen gekomen. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik ook geen digiid meer heb. Ik moet een nieuwe aanvragen volgens de brief, maar zie nog helemaal in waar ik hem voor nodig heb.

 

Mijn boekhouder zal hem voor mijn aangifte wel weer nodig hebben en aanvragen. Verder gebruik ik hem niet.

 

Mikky vertelde eerder dat het neit gratis is, maar volgens mij is niveau 1 wel gratis. Tenminste voor zover ik de websites van de aanbieders begrijp en men openheid durft te geven over de prijzen.

Link naar reactie
  • 0
Ik moet een nieuwe aanvragen volgens de brief, maar zie nog helemaal in waar ik hem voor nodig heb.Mijn boekhouder zal hem voor mijn aangifte wel weer nodig hebben en aanvragen. Verder gebruik ik hem niet.

 

 

Welke overheidsorganisaties momenteel eHerkenning gebruiken lees je hier. Dat zullen er in de toekomst alleen maar meer worden.

 

 

Mikky vertelde eerder dat het neit gratis is, maar volgens mij is niveau 1 wel gratis. Tenminste voor zover ik de websites van de aanbieders begrijp en men openheid durft te geven over de prijzen.

 

Een eHerkenningsmiddel op niveau eH1* wordt gratis ter beschikking gesteld bij het overstappen van DigiD voor bedrijven naar eHerkenning via overstappen.eherkenning.nl. Zie vraag 15 . Niveau eH1* is sowieso het eerste jaar gratis.

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik was vanmiddag nog van plan het eens te proberen, nergens op al die sites staat dat alleen het eerste jaar gratis is.

Blij dat ik het niet heb aangevraagd. Dat eerste jaar maar zolang mogelijk voor me uitschuiven, tot we er echt niet meer onderuit kunnen en met een beetje geluk hebben we dan weer een andere regering die het misschien weer afschaft.

 

 

edit: hmm als ik het goed begrijp zou ik nu juist snel een digiid moeten aanvragen en dan hem overzetten dan blijft hij gratis. OF lees ik het verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

De tekst van FAQ vraag 15 is aangepast:

 

"Een eHerkenningsmiddel op niveau eH1* wordt gratis ter beschikking gesteld bij het overstappen van DigiD voor bedrijven naar eHerkenning via overstappen.eherkenning.nl. U kunt een eHerkenningsmiddel op niveau eH1 het eerste jaar gratis gebruiken, de verwachting is dat het daarna ook gratis blijft."

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.