• 0

Financiering GmbH

LS,

 

Ik voornemens om met een partner in Duitsland een GmbH op te richten. In principe 50/50, hetgeen een minimum kapitaalstorting van EUR 12.500 pp betekent. Ik vanuit mijn personal holding (dochter) en de partner privé.

 

We hebben vervolgens werkkapitaal nodig. Ik zou dit kunnen inbrengen vanuit mijn holding als een lening, echter de eerste paar jaren kan de GmbH de rente en aflossing niet echt makkelijk voldoen. Ik kan met rente en looptijd kunnen spelen, maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Wellicht de eerste paar jaren aflossingsvrij, maar weet niet of dat mag, mag dat?

 

Een tweede optie is wellicht een (informele) kapitaalstorting, zodat er geen rente en aflossing nodig is. Ik weet in dat geval niet wat de opties en de voor- en nadelen zijn. Krijgt mijn holding dat automatisch meer aandelen? Ik wil graag de verdeling 50/50 houden. Maar wil (moet?) vanuit mijn holding wel rendement maken op geinvesteerd vermogen.

 

Kan iemand me hierbij helpen? Als ik te weinig informatie verschaf, hoor ik 't graag.

 

Als iemand niet thuis is hoe dit in Duitsland werkt, maar wel weet hoe dit in Nederland werkt, dan zou ik graag de projectering naar de Nederlande situatie weten (er zijn namelijk best veel overeenkomsten).

 

Groet Stier

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Er zijn diverse opties, maar je zit wel met wetgeving in 2 verschillende landen. In eerste instantie zou je kunnen denken aan een achtergestelde lening, bijvoorbeeld met uitgestelde rentebetaling of een (deels) winstafhankelijke rente. Aflossingen kun je vrij laten, of een aflossingsschema opstellen waarbij de eerste tijd niet wordt afgelost. Let er wel op dat de fiscale behandeling afhankelijk is van de leningsvoorwaarden. Daar kun je ook mee spelen: maak de leningsvoorwaarden zo dat de lening voor Nederlandse fiscale doeleinden als eigen vermogen geldt, terwijl deze voor Duitse doeleinden nog steeds als lening wordt aangemerkt. Niet (meer) zo makkelijk voor elkaar te krijgen echter, niet in de laatste plaats omdat Duitsland ook behoorlijk strenge renteaftrekbepalingen heeft.

 

Maar belangrijkste is om eerst eens na te gaan wat je zelf wilt (inclusief de hoogte van het rendement).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.