Ik heb een paar vragen aan jullie maar zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben ontwerper van (design)meubels waarvan ik de meeste ook zelf produceer.
De verkoop gaat vooral naar buitenlandse particulieren en (web)winkels. Echter, bedrijven willen gaan verkopen maar ik heb de boot nog even af gehouden.
Klanten weten mij te vinden omdat mijn werk in veel woonbladen en op designsites over de hele wereld verschijnt. Vaak krijg ik dan een mailtje met de vraag wat het meubel kost. Na een paar mailtjes over en weer, wordt de koop gesloten en verstuur ik het meubel. Ze gaan dus echt de hele wereld over, Frankrijk, Engeland, VS, Mexico, enz. enz.
Omdat ik ook graag in zee wil gaan met bedrijven wil ik graag weten van welke marge's ik uit moet gaan, wat hanteren winkels? Ik heb uiteenlopende producten van stoeltjes tot 'kunst' objecten. Een stoeltje mag de winkel uit voor 450,- en een uniek object kost al snel tussen 2000 en 4,000,-€. Omdat ik de meubels met de hand maak en gebruik maar van duurzame en soms kostbare materialen is de kostprijs redelijk hoog. Waardoor de marge tussen de kostprijs en de redelijke verkoopprijs niet zo hoog is. Een marge van 30% kan ik dus wel geven, maar is dat genoeg? Daarbij vraag ik me ook af hoe ik de prijzen moet communiceren: Geef ik korting op een adviesverkoopprijs (zodat de verkoopprijzen ongeveer gelijk zijn) of bepaal ik een inkoopprijs en geef ik de winkel de vrije hand.
Daarnaast vraag ik me ook af of de marge groter wordt naar mate de inkoopprijs hoger is (bedrijf loopt immers meer risico doordat inkoopbedrag stukken hoger is) en visa versa of moet ik hier geen rekening mee houden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MBM
MBM
Hoi Allemaal,
Ik heb een paar vragen aan jullie maar zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben ontwerper van (design)meubels waarvan ik de meeste ook zelf produceer.
De verkoop gaat vooral naar buitenlandse particulieren en (web)winkels. Echter, bedrijven willen gaan verkopen maar ik heb de boot nog even af gehouden.
Klanten weten mij te vinden omdat mijn werk in veel woonbladen en op designsites over de hele wereld verschijnt. Vaak krijg ik dan een mailtje met de vraag wat het meubel kost. Na een paar mailtjes over en weer, wordt de koop gesloten en verstuur ik het meubel. Ze gaan dus echt de hele wereld over, Frankrijk, Engeland, VS, Mexico, enz. enz.
Omdat ik ook graag in zee wil gaan met bedrijven wil ik graag weten van welke marge's ik uit moet gaan, wat hanteren winkels? Ik heb uiteenlopende producten van stoeltjes tot 'kunst' objecten. Een stoeltje mag de winkel uit voor 450,- en een uniek object kost al snel tussen 2000 en 4,000,-€. Omdat ik de meubels met de hand maak en gebruik maar van duurzame en soms kostbare materialen is de kostprijs redelijk hoog. Waardoor de marge tussen de kostprijs en de redelijke verkoopprijs niet zo hoog is. Een marge van 30% kan ik dus wel geven, maar is dat genoeg? Daarbij vraag ik me ook af hoe ik de prijzen moet communiceren: Geef ik korting op een adviesverkoopprijs (zodat de verkoopprijzen ongeveer gelijk zijn) of bepaal ik een inkoopprijs en geef ik de winkel de vrije hand.
Daarnaast vraag ik me ook af of de marge groter wordt naar mate de inkoopprijs hoger is (bedrijf loopt immers meer risico doordat inkoopbedrag stukken hoger is) en visa versa of moet ik hier geen rekening mee houden?
Ben heel benieuwd naar jullie tips en adviezen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26622-verkoop-margesinkoopprijs/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag