• 0

Verkoop marges/inkoopprijs

Hoi Allemaal,

 

Ik heb een paar vragen aan jullie maar zal mezelf eerst even voorstellen.

 

Ik ben ontwerper van (design)meubels waarvan ik de meeste ook zelf produceer.

De verkoop gaat vooral naar buitenlandse particulieren en (web)winkels. Echter, bedrijven willen gaan verkopen maar ik heb de boot nog even af gehouden.

Klanten weten mij te vinden omdat mijn werk in veel woonbladen en op designsites over de hele wereld verschijnt. Vaak krijg ik dan een mailtje met de vraag wat het meubel kost. Na een paar mailtjes over en weer, wordt de koop gesloten en verstuur ik het meubel. Ze gaan dus echt de hele wereld over, Frankrijk, Engeland, VS, Mexico, enz. enz.

 

Omdat ik ook graag in zee wil gaan met bedrijven wil ik graag weten van welke marge's ik uit moet gaan, wat hanteren winkels? Ik heb uiteenlopende producten van stoeltjes tot 'kunst' objecten. Een stoeltje mag de winkel uit voor 450,- en een uniek object kost al snel tussen 2000 en 4,000,-€. Omdat ik de meubels met de hand maak en gebruik maar van duurzame en soms kostbare materialen is de kostprijs redelijk hoog. Waardoor de marge tussen de kostprijs en de redelijke verkoopprijs niet zo hoog is. Een marge van 30% kan ik dus wel geven, maar is dat genoeg? Daarbij vraag ik me ook af hoe ik de prijzen moet communiceren: Geef ik korting op een adviesverkoopprijs (zodat de verkoopprijzen ongeveer gelijk zijn) of bepaal ik een inkoopprijs en geef ik de winkel de vrije hand.

 

Daarnaast vraag ik me ook af of de marge groter wordt naar mate de inkoopprijs hoger is (bedrijf loopt immers meer risico doordat inkoopbedrag stukken hoger is) en visa versa of moet ik hier geen rekening mee houden?

 

Ben heel benieuwd naar jullie tips en adviezen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuke vraag en welkom op HL

 

Een paar wedervragen :)

 

- Je geeft aan dat je een 'redelijk verkoopprijs' hanteert. Hoe weet je dat die goed is? Stel dat je hem 10% hoger maakt, verkoopt het product dan aanmerkelijk minder en vice versa? m.a.w. hoe belangrijk is het prijsaspect bij de aanschaf van je producten?

 

- Dragen je producten bij aan een 'uniekere' uitstraling van je wederverkoper?

 

- Is het betreden van het dealerkanaal een 'must' voor jou ivm je inkomen of is het een voorrecht voor de winkel om jouw producten te mogen verkopen

 

- Wil je zowel zelf rechtstreeks blijven verkopen i.c.m. wederverkoop via dealer. Zo ja: Zijn dat dan dezelfde producten of maak je twee productlijnen. 1 voor de eigen verkoop, en 1 voor de dealerverkoop?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Beste MBM

 

 

Ik zou altijd met een vaste prijslijst werken en altijd een adviesverkoopprijs afgeven!

(Wereldjes zijn klein en inkopers wisselen nog wel eens van stoel, bovendien schept transparantie en eenheid duidelijkheid voor allen )

 

 

Leuk trouwens hoor jouw producten, heb even een kijkje genomen op de site.

Over de getallekes. Je dient eerst een idee te krijgen van de gewenste cq benodigde wederverkoopmarge voor jouw soort product. Als je hier geen idee van hebt kun je de klant er gewoon naar vragen. Je zult dan wellicht het antwoord krijgen dat jouw producten zo uniek zijn (vanwege schaarste ook welllicht) dat het absolute 'marge'-producten moeten worden. Het genoemde zal vermoedelijk ook wat ruimer genomen zijn dan gemiddeld, het is natuurlijk aan jou of je ze dat extratje wil geven ;)

 

Stel dat ze de inkoopprijs (excl)*2.2= verkooprijs (incl btw) voor jouw producten willen hanteren (dit is een fictief genomen factor ik ken de marges verder niet van handmade design meubels)

 

Zelf wil jij voldoende marge maken om je kosten te dekken en je plannen uit te kunnen voeren, eventueel te groeien, er wat aan over te houden etc. Je zou je plannen moeten doorrekenen om op een "benodigde" marge uit te kunnen komen. Dit hangt dus in jouw geval denk ik vnl. af van beschikbare productiecapaciteit die je maximale omzetsnelheid bepaalt

 

Het is in ieder geval prima als jouw klant een goeie marge maakt, dan zijn ze ook bereid er harder voor te lopen. Anderszijds moet je kijken waar jij genoegen mee kunt nemen ;)

 

Als je uiteindelijk een basis inkoopprijs vaststelt hou er dan ook rekening mee dat sommige (grotere) klanten (wellicht) daarop kick backs hanteren. Bekendere conditie eisen die ze kunnen neerleggen zijn kwartaal en eindejaars bonus op basis van doorverkoop, logistieke fee (igv central warehousing), factuurkortingen, betalingskorting, evt een hoofdkantoorfee etc . Dit zal branchespecifiek verschillen en is aan jou om dit wel of niet te accepteren en hierin te onderhandelen. Beter nog is natuurlijk om zelf alle condities neer te leggen van jullie samenwerking:)

 

Daarnaast vraag ik me ook af of de marge groter wordt naar mate de inkoopprijs hoger is (bedrijf loopt immers meer risico doordat inkoopbedrag stukken hoger is) en visa versa of moet ik hier geen rekening mee houden?

 

Op je laatste vraag, naarmate de waarde van een product hoger ligt neemt de procentuele margebehoefte vaak wat af, maar dat is zeker geen wet want uiteindelijk gerelateerd aan de omloopsnelheid. Over hun inkooprisico zou ik mijniet al te veel zorgen maken, ze zullen in het begin voorzichtig orderen en in gevallen wellicht ook pas na een getekende verkoop (schat ik in).Als ze niet zelf iets durven investeren op een 1e inlading dan is het wellicht niet de juiste wederverkoper.

 

 

grt en succes

Link naar reactie
  • 0

@Frans,

 

-Ik baseer mijn prijzen meestal op die van de concurrentie. Maar ze blijven moeilijk te bepalen. Uiteindelijk maakt een 10 % prijsverschil misschien helemaal niks uit......

 

-zeker. Mijn producten zijn uniek en schaars.

 

-Verkopen via een dealer is vooral een last. Maar ik heb ze wel nodig voor een grotere afzetmarkt. Veel mensen willen een product nu eenmaal toch in het echt zien en om ze allemal in Breda uit te nodigen.......

 

- Ik blijf graag ook zelf producten verkopen omdat er in veel landen helemaal geen dealers zitten. Als ik zelf verkoop zijn de verdiensten ook wat leuker.

 

Misschien is het wel een idee om twee productlijnen te starten. Op mijn babybedjes is gewoon moeilijk geld te verdienen als er een winkel tussen zit. Of de prijs moet omhoog maar dat is de afzet markt zo klein.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.