• 0

Waar moet ik precies rekening mee houden als startende ondernemer?

Hoi allemaal,

 

Voordat ik begin zal ik mij eerst even voorstellen:

 

Mijn naam is Stijn Verhulst, 19 jaar en nog thuiswonend.

 

Heb heel wat (onafgemaakte) opleidingen achter de rug en heb gemerkt dat werken voor een baas absoluut niet mijn ding is!

 

Ik zou graag voor mezelf willen beginnen, omdat je dan zelf je tijd en taken kunt indelen en er niemand op je vingers kijkt wanneer je dat niet wilt.

 

De handel in verschillende producten heeft al lange tijd mijn grote interesse en zou dit graag professioneler en legaal willen aanpakken.

 

Heb al 4/5 jaar ervaring met het verkopen van marktplaats en sinds kort ook met oranje artikelen en jeugdvermaak artikelen.

 

Echter draai ik geen hoge omzetten en winsten maar toch zou ik het graag legaal willen gaan doen, dus belasting afdragen, de BTW regeltjes volgen en alles wat daarbij hoort. Zo eventueel ook denken aan import vanuit het buitenland.

 

Echter weet ik nog niet alles, al ben ik er niet geheel onbekend mee (heb een management opleiding gedaan, waaronder ook boekhouding en administratie en rechten)

 

Graag wil ik op de volgende vragen wat antwoorden van jullie ontvangen om te kijken hoe ik verder kan, en of het slim is om het naast mijn huidige (leer)baan zoiets te doen of dat ik beter een groter kapitaal kan opbouwen voordat ik begin.

 

Rechtsvorm:

 

Ik wil het graag alleen gaan doen, en mocht het straks echt goed lopen evt. iemand aannemen. Kan ik dan het beste kiezen voor een eenmanszaak?

 

Bedrijfshuisvesting:

 

Mag je een (eenmanszaak) bedrijf op je huisadres zetten? Ik woon nog bij mijn moeder in huis en wil alles gewoon vanaf mijn kamer gaan doen. Het is een huurhuis. Geeft dit problemen of moet je het gewoon even doorgeven dat je het doet? Het is niet de bedoeling klanten te ontvangen.

 

Inschrijving:

 

Wanneer ik de rechtsvorm heb bepaald kan ik volgens mij een aanmelding bij de KvK doen, Wat heb ik daarvoor nodig en wat kost mij dit per maand/kwartaal/jaar? Met welke bijkomende kosten moet of kan ik rekening houden?

 

Bankrekening:

 

Het lijkt mij verstandig om voor het bedrijf dan een aparte, nieuwe rekening aan te melden. Welke kosten brengt dit met zich mee? Betaal je iets maandelijks/jaarlijks? of pas bij een bepaalde hoeveelheid transacties? Ik wil graag bij de Rabobank blijven.

 

Verzekeringen:

 

Je leest veel dingen elke keer over verzekeringen, waarvoor zou je je kunnen verzekeren en is dit verplicht of aan te raden? wat kan er gebeuren als je het niet doet? En hoe groot is de kans dat er wat mis kan gaan?

 

Belastingen:

 

En last but not least, hoe zit het met de belasting? Betaal je sowieso omzetbelasting/inkomstenbelasting? of is dat pas vanaf een bepaald bedrag? Is het iets wat ik echt goed moet uitzoeken voordat ik begin of loopt dat allemaal wel los? Hou ik nog wel genoeg over en vanaf hoeveel euro winst/omzet is het eigenlijk verstandig om me aan te melden bij de Kvk?

 

 

Dit is even wat zo in mij opkwam aan vragen, afgelopen tijd. Wellicht heb ik later nog meer of andere vragen.

 

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

 

Groetjes,

 

Stijn Verhulst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over bijna al deze onderwerpen is al heel veel geschreven op dit forum.

 

Natuurlijk willen we je graag helpen, maar een beetje huiswerk doen kan geen kwaad.

 

Je hoeft pas een bedrijf op te richten wanneer je ook echt van plan ben om het een winstgevende organisatie te maken. Anders kun je de inkomsten van marktplaats ook gewoon via de belastingdienst opgeven als extra inkomsten.

 

Sterker nog verkoop via marktplaats is vaak aanaprticulieren dus gaan je prijzen 19% omhoog zonder dat je hier meteen wat van terugziet (met uitzondering van de BTW vrijstelling)

 

 

edit: en wederom type ik veel te langzaam.....

Link naar reactie
  • 0

Rechtsvorm:

 

Ik wil het graag alleen gaan doen, en mocht het straks echt goed lopen evt. iemand aannemen. Kan ik dan het beste kiezen voor een eenmanszaak?

Ja.

 

Bedrijfshuisvesting:

 

Mag je een (eenmanszaak) bedrijf op je huisadres zetten? Ik woon nog bij mijn moeder in huis en wil alles gewoon vanaf mijn kamer gaan doen. Het is een huurhuis. Geeft dit problemen of moet je het gewoon even doorgeven dat je het doet? Het is niet de bedoeling klanten te ontvangen.

Geen probleem.

 

Inschrijving:

 

Wanneer ik de rechtsvorm heb bepaald kan ik volgens mij een aanmelding bij de KvK doen, Wat heb ik daarvoor nodig en wat kost mij dit per maand/kwartaal/jaar? Met welke bijkomende kosten moet of kan ik rekening houden?

 

Inschrijven kvk is per jaar iets van 50-70 euro, afhankelijk van je regio. Bijkomende kosten zijn de belasting die je moet betalen, je bedrijfskosten, bankrekeningnummer.

 

Bankrekening:

 

Het lijkt mij verstandig om voor het bedrijf dan een aparte, nieuwe rekening aan te melden. Welke kosten brengt dit met zich mee? Betaal je iets maandelijks/jaarlijks? of pas bij een bepaalde hoeveelheid transacties? Ik wil graag bij de Rabobank blijven.

 

Bekijk de aanbiedingen van verschillende banken.

 

Verzekeringen:

 

Je leest veel dingen elke keer over verzekeringen, waarvoor zou je je kunnen verzekeren en is dit verplicht of aan te raden? wat kan er gebeuren als je het niet doet? En hoe groot is de kans dat er wat mis kan gaan?

 

Weet ik niet, zie http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/zeker_zaken_doen/verzekeringen/

 

Lees sowieso de site van de kvk van a to z.

 

Belastingen:

 

En last but not least, hoe zit het met de belasting? Betaal je sowieso omzetbelasting/inkomstenbelasting? of is dat pas vanaf een bepaald bedrag? Is het iets wat ik echt goed moet uitzoeken voordat ik begin of loopt dat allemaal wel los? Hou ik nog wel genoeg over en vanaf hoeveel euro winst/omzet is het eigenlijk verstandig om me aan te melden bij de Kvk?

 

http://www.belastingdienst.nl/download/1042.html

 

Lees vooral het "handboek ondernemen"

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.