• 0

BTW tarief bemiddeling bij houtimport van buiten de EU

Sinds begin dit jaar heb ik een eenmanszaak waarbij ik bemiddel bij de verkoop van hout uit Brazilië. Ik krijg voor mijn werkzaamheden een commissie van de Braziliaanse producent en niet van de Nederlandse/Belgische houtimporteur.

 

Mijn vraag is nu in hoeverre mijn werkzaamheden BTW belast zijn. Alvorens mijn bedrijf op te richten, dacht ik dat mijn diensten onder het 0% tarief zouden vallen, daar mijn diensten betrekking hebben op de invoer van goederen en het om diensten van tussenpersonen gaat welke betrekking hebben hierop. Ook mijn accountant was het hier mee eens. In dit geval zou ik dus betaalde voorheffingen alsnog terug kunnen vragen.

 

Sinds januari 2010 is dit echter afhankelijk van de plaats van dienstverlening. Het is voor mij echter niet duidelijk waar mijn diensten plaatshebben. Mijn kantoor is in Nederland gevestigd, maar de diensten worden geleverd aan een Braziliaans bedrijf (en aan Europese klanten). Commissie wordt alleen door het Braziliaanse bedrijf betaald.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je schrijft dat je begin dit jaar je onderneming bent gestart en dat je accountant eerst ook aan gaf dat er geen heffing was maar wel een belaste prestatie (anders zou je geen recht hebben op de verrekening van de voorbelasting). Echter, later schrijf je dat de regels gewijzigd zijn in 2010. Nu verbaasd het mij, dat dit wel het zelfde jaar is. Waar blijft nu je accountant in het verhaal?

 

Wat mij meer bezig houdt. Jouw afnemer is een bedrijf in Brazilië. Als dat je enige klant is, dan kan je wel eens in de problemen komen met de belastingdienst en het feit dat zij mogelijk geen onderneming zien, maar een dienstverband. Heb je dit goed doorgesproken met je accountant?

 

Verder kan je misschien met deze link bepalen waar je dienstverlening plaats vindt

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-19.html#P180_26711

 

en

 

http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Sander, heel erg bedankt voor je reactie en excuses voor mijn late reactie op de jouwe.

 

Ik heb met mijn accountant in januari over de BTW-heffing gesproken. Volgens hem zouden mijn activiteiten gewoon onder het 0%-tarief vallen. Toen ik echter mijn aangifte voor het eerste kwartaal ging doen, werd ik nogal in verwarring gebracht door hetgeen op de site van de belastingdienst vermeld wordt m.b.t. de plaats van dienstverlening. Aangezien ik op het moment in Brazilië ben, heb ik geen mogelijkheid dit met mijn accountant te bespreken.

 

Op het moment heb ik nog maar een afnemer/opdrachtgever en dit is duidelijk een risico ten aanzien van de belastingdienst. De bedoeling is echter wel dat hier in de loop van het jaar 1 of 2 opdrachtgevers/klanten bij komen, waarbij de huidige klant wel veruit de grootste zal blijven. Is dat een probleem?

 

Ik had de check op de site van de belastingdiens al gedaan. Hier komt echter het volgende resultaat uit:

De bemiddeling is belast in hetzelfde land waar de dienst waarvoor u bemiddelt belast is

 

Dit is voor mij nog steeds geen duidelijk antwoord. In mijn geval verleen ik diensten aan zowel een buitenlands bedrijf (wat zou betekenen dat de heffing in het buitenland valt en dus ook geen recht bestaat op verrekening van de voorbelasting) als aan Nederlandse afnemers van de goederen. Deze laatsten betalen mij echter niet voor deze bemiddeling, terwijl het eerste bedrijf mij wel betaalt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op het moment heb ik nog maar een afnemer/opdrachtgever en dit is duidelijk een risico ten aanzien van de belastingdienst. De bedoeling is echter wel dat hier in de loop van het jaar 1 of 2 opdrachtgevers/klanten bij komen, waarbij de huidige klant wel veruit de grootste zal blijven. Is dat een probleem?

 

Een grotere klant hebben dan de andere klanten is geen probleem. Het gaat bij ondernemerschap ook om het risico. Het risico kan je zien als, krijg je niet betaald als je niet werkt (vakantie, ziekte), loop je risico om niet betaald te krijgen van je afnemer. Als die niet van toepassing zijn bij je grotere klant, dan kan de belastingdienst het een verkapt dienstverband vinden. Zijn de risico's (er zijn er meer, maar deze zijn het makkelijkst te bepalen) er wel, dan ben je een ondernemer.

 

 

De bemiddeling is belast in hetzelfde land waar de dienst waarvoor u bemiddelt belast is

 

Dat wil dus zeggen dat je goed moet nagaan waar je dienst wordt afgenomen. Ik neig erna om te zeggen naar degene die het hout gaat ontvangen ondanks dat je via de andere kant betaald krijgt. De ontvanger had anders misschien het hout zonder jouw bemiddeling niet kunnen verkrijgen. Wel ontstaat hierdoor gelijk een probleem voor de leverancier. Als de ontvanger namelijk in Nederland gevestigd is, dan is jouw vergoeding belast met BTW. Deze BTW moet de leverancier dan aan jou betalen en die moet het dan weer terug zien te vorderen van de Nederlandse belastingdienst. Dat is een tijdrovende en lastige klus.

 

Dit is voor mij nog steeds geen duidelijk antwoord. In mijn geval verleen ik diensten aan zowel een buitenlands bedrijf (wat zou betekenen dat de heffing in het buitenland valt en dus ook geen recht bestaat op verrekening van de voorbelasting) als aan Nederlandse afnemers van de goederen. Deze laatsten betalen mij echter niet voor deze bemiddeling, terwijl het eerste bedrijf mij wel betaalt.

 

Als mijn conclusie juist is (en ik raad je aan om bij terugkomst in Nederland contact op te nemen met je belastingkantoor daarover) dan moet je dus kijken waar de ontvanger gevestigd is. Als de ontvanger in NL gevestigd is, dan is je vergoeding belast met BTW. Is de ontvanger buiten NL maar binnen EU dan is de vergoeding belast met 0% in verband met ICP transactie. Is de ontvanger gevestigd buiten de EU, dan is je vergoeding belast met 0% BTW in verband met export. In alle gevallen heb je wel recht op aftrek van de Nederlandse voorbelasting (de BTW die in rekening wordt bij jou).

 

Echter, ik ben niet geheel bekend met de materie (zie ook de opmerking over contact opnemen) en mocht een van de HL-leden het anders zien of het juiste antwoord kennen, dan zie ik hun reactie graag tegemoet.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de uitgebreide reactie. Zodra ik terug ben, zal ik zeker direct contact opnemen met mijn belastingkantoor om het e.e.a. duidelijk te krijgen.

 

M.b.t. het ondernemerschap: ik krijg alleen een commissie (percentage) over de verkopen. Dit betekent dus dat ik als ik geen nieuwe contracten weet af te sluiten, ik niet betaald krijg (ook geen basisbedrag). In het geval van ziekte of vakantie geldt dit ook. Het risico om niet betaald te krijgen, bestaat ook. Uiteraard kan ik dit dan op basis van het agentcontract wel juridisch aanvechten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
M.b.t. het ondernemerschap: ik krijg alleen een commissie (percentage) over de verkopen. Dit betekent dus dat ik als ik geen nieuwe contracten weet af te sluiten, ik niet betaald krijg (ook geen basisbedrag). In het geval van ziekte of vakantie geldt dit ook. Het risico om niet betaald te krijgen, bestaat ook. Uiteraard kan ik dit dan op basis van het agentcontract wel juridisch aanvechten
.

 

Afgaand op wat je hier aangeeft, heb je hier te maken met ondernemerschap.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.