• 0

hoe veel rente vraag je bij een risico lening?

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om de draad toch vooral weer op te pakken... :'(

 

Het is inderdaad lastig om het rentepercentage te bepalen. Banken laten zich vooral door zekerheden indekken. Die zijn hier vast niet beschikbaar. Je zou de verstrekking naar mijn idee met een achtergestelde lening kunnen vergelijken. Tarieven van 12% a 15% zijn dan niet vreemd, maar vaak is de verstrekker dan tevens aandeelhouder en volgt het rendement op succes dan wel via die route. In de info die je geeft, meldt je hier verder niets over dus ik ga uit van een stand alone lening. De lening heeft daarom de functie en risicoprofiel van eigen vermogen en het rendement zal overeenkomstig moeten zijn. Bovendien zal de startup waarschijnlijk niet veel opties voor financiering zonder aandelen hebben (markt is vrij dun).

 

Op basis van het bovenstaande, zou ik een rendement van 25% - 30% niet zo vreemd vinden. Al kan ik me ook voorstellen dat de ondernemer(s) achter de startup daar anders over denken. En dat maakt participatie in de aandelensfeer wellicht (toch weer) bespreekbaar. Is deze discussie überhaupt gevoerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat editten niet meer kan en ik nog wel opmerkingen omtrent mijn vorige post verwacht, nog aanvullende comment.

 

De lening moet in tegenstelling tot het eigen vermogen wel worden terugbetaald. Hoewel... een aandeelhouder gaat er ook vanuit zijn inleg terug te zien. Bij een risicovolle startup heeft de verstrekte lening naar mijn idee hetzelfde risicoprofiel als eigen vermogen.

 

Ander puntje is dat leningnemer kan bepalen wanneer wordt afgelost. Dat zal gegeven het hoge tarief heel snel zijn. Mits de resultaten dat toelaten. In dat geval zal herfinanciering geen issue zijn of wellicht niet nodig vanwege de eigen middelen die dan wel voorhanden zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

De beste financieringsvorm voor een onderneming is sterk afhankelijk van de aard van de onderneming en de daarmee gepaard gaande risico's.

 

Wordt het geld gebruikt om machines of gebouwen te komen, dan kunnen die in onderpand gegeven worden en is het risico een stuk lager. Wordt het geld gebruikt door een startend bedrijf voor een reclamecampagne dan kan je het in 1 keer afschrijven en is 100% rente nog niet genoeg.

 

Verder moet je je afvragen of een lening de juiste financieringsvorm is. Het risicoprofiel en de looptijd van de financiering bepalen dat. Is het risico hoog of de looptijd lang (langer dan 18 maanden) kan je beter aandeelhouder worden. In alle gevallen is het belangrijk dat de ondernemer meer te verliezen heeft dan de investeerder. anders gaat het helemaal niet werken.

 

Misschien kan je iets meer vertellen over de aand van de investering. 100k is niet niks.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils, Stefan,

 

Dank jullie wel voor de tips! Het startup gaat een unieke dienst op markt brengen. Ze hebben een omvangrijke portal nodig. Ik heb een software bedrijf. Mijn investering in het bedrijf is dan dat ik de portal bijna gratis laat ontwikkelen door mijn eigen bedrijf. Deze startup wil verder geen aandelen geven omdat ze geen invloed van een leverancier op de bedrijfsuitvoering willen hebben. Dat betekent dat mijn investering een soort risicolening wordt. Jullie tips geven mij wat houdvast om een samenwerking model uit te werken met dit startup.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 2

OK, dat is top risico. Staan de ondernemers persoonlijk garant? Zo niet, dan komt de risico premie boven de 35% en dat lijkt me niet wenselijk. Roepen: wij geven geen aandelen aan leveranciers is wel erg kort door de bocht. Als ze dat willen moeten ze de "leverancier" gewoon betalen.

 

Je kan ook investeren gebruik makend van de "royalty based finance" methode. Info te vinden via google of op mijn site. Het werkt zo:

 

De ondernemers willen 100k

 

Je doet 10k tegen 30% van de aandelen met een terugkoopoptie van 3x de inleg op elk gewenst moment.

90 in achtergestelde lening tegen een rente van zeg 8%, 1 jaar grave en terug betalen in max 3 jaar

royalty fee van 3% op de omzet hetzij de geprognotiseerde omzet, hetzij de gerealiseerde omzet (wat het hoogste is)

 

De royalty fee stopt als de achtergestelde lening is terugbetaald en de aandelen zijn teruggekocht

De aandelen kunnen alleen worden teruggekocht als de achtergestelde lening is terugbetaald en geen betalingsachterstand is voor rente en royalty fee's.

 

Anyway, het lijkt heel ingewikkeld, maar het is goed te doen. Ik heb voorbeeld contracten (in het engels). Het is een goede manier om een "investeerder op afstand" enige zekerheid op terugbetaling te geven.

 

Succes.

 

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de opheldering. Nils geeft een mooie tip.

 

Al zou ik het zelf niet zo'n probleem vinden om aandelen af te staan (of wellicht een optie daarop). In mijn beleving ben je ook niet zozeer een leverancier, maar een partner. Bovendien is jouw dienst kritiek voor het succes van het geheel. Dus zodra je kwaliteit is gebleken, zou ik jouw bedrijf aan boord willen houden en je proberen te binden. En het verstrekken van aandelen is dan een goede mogelijkheid. Voorkomt ook dat je straks aan concurrenten gaat leveren.

 

Het is dus maar hoe je er naar kijkt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils, Stefan,

 

Dank jullie wel voor de tips! Het startup gaat een unieke dienst op markt brengen. Ze hebben een omvangrijke portal nodig. Ik heb een software bedrijf. Mijn investering in het bedrijf is dan dat ik de portal bijna gratis laat ontwikkelen door mijn eigen bedrijf. Deze startup wil verder geen aandelen geven omdat ze geen invloed van een leverancier op de bedrijfsuitvoering willen hebben. Dat betekent dat mijn investering een soort risicolening wordt. Jullie tips geven mij wat houdvast om een samenwerking model uit te werken met dit startup.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen

 

Paar keer vaker dragons den kijken?

 

X percentage aandelen als onderpand welke vervallen wanneer lening binnen x termijn is terugbetaald misschien een optie?

ben geen expert, maar lijkt me wel zo verstandig

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.