• 0

geen voorlopige aanslag?

Hallo,

 

Afgelopen zaterdag bericht gehad over de aangifte ib2009,waarbij,in een standaard brief zonder aanslagnummer,vastgesteld werd dat er geen voorlopige aanslag plaats zou vinden.Nu hebben wij over 2009 een (te) groot bedrag via de voorlopige aanslag betaald,dit bedrag krijgen wij volgens de aangifte 2009 volledig terug,in de brief word echter met geen woord gerept over het voorlopig terug te ontvangen bedrag.

 

Ik heb gebeld met de BD,hier geven ze aan dat mijn aangifte een "afwijkende behandeling"krijgt,dit kan vanwege verschillende redenen(foute cijfers,te laat aangifte gedaan,wat overigens niet het geval is!)en dat de teruggaaf pas met de definitieve aanslag verrekend gaat worden.

 

Hebben jullie dit al eens zo meegemaakt?en kan uitbetaling inderdaad zo lang nog gaan duren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De regels omtrent de schatting (halverwege 2009 door jullie gedaan) zijn aangescherpt. Mogelijk dat je via de schatting had moeten aangeven dat je inkomen lager zou gaan uitvallen of anders via een vrijwillige aanpassing.

 

Misschien dat de BD nu dus extra naar je aangifte kijkt.

 

Verder ben ik niet bekend met jouw situatie, het is maar gewoon een idee van mij.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Een m.i. correcter antwoord van de belastingtelefoon zou zijn dat de computer de aangifte heeft geselecteerd voor een handmatige verwerking. De reden kan vanalles zijn: grote verschillen tussen verwachting en ingeleverde cijfers, invullen van een bepaalde post, waarop toevallig extra wordt gecontroleerd, maar ook de andere genoemde redenen en nog veel meer. Daar is zo echt niets over te zeggen.

 

In veel gevallen bestaat die 'afwijkende behandeling' eruit dat ze hem op een (tegenwoordig elektronische) stapel leggen met de bedoeling er nader naar te kijken om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze niet voldoende mankracht hebben om de aangifte daadwerkelijk te controleren. Dan wordt de aangifte uiteindelijk toch gewoon gevolgd.

 

Alternatief is dat je een vragenbrief krijgt met een verzoek om extra gegevens. In beide gevallen kan het even duren, maar een teruggaaf gaat wel gepaard met maarliefst 2,5% rente. In principe kun je binnen 6 weken nader bericht verwachten.

 

Staat er in de brief dat je hiertegen in bezwaar kunt? Anders kun je een briefje sturen met een verzoek om een nadere voorlopige aanslag (niet vragen om een vermindering van de voorlopige aanslag, maar echt om een nadere voorlopige aanslag), tot het bedrag dat je volgens de aangifte terug zou moeten krijgen, met een berekening van dat bedrag (bv een print van de aangifte). Maar voor je daar een reactie op hebt, ben je dezelfde tijd verder.

 

Alternatief is nog dat er een boekenonderzoek aan zit te komen, maar meestal wordt daar bij het opleggen van voorlopige aanslagen geen rekening mee gehouden, omdat het een separaat traject is (wat ook nog apart aangekondigd wordt).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
wij hebben geen schattingsformulier gehad in 2009!,maar inderdaad is het inkomen wel veranderd ten opzichte van 2008

 

Kan kloppen. In 2009 moest je elektronisch een schatting doen. Maar had je de onderneming al voor 2009?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Ben al gebeld door de BD,de reden voor geen voorlopige aanslag is waarschijnlijk dat het inkomen over 2009 erg afwijkt t.o.v 2008(aanvangsjaar)

De BD raadde mij aan een brief te sturen waarin ik verzoek om vermindering/kwijtschelding van de voorlopige aanslag 2009 met het overzicht van de aangifte ib 2009

 

Had dus electronisch wel een goeie schatting ondernemers doorgegeven,maar hier is door de BD niets mee gedaan.

Link naar reactie
  • 0

 

Staat er in de brief dat je hiertegen in bezwaar kunt? Anders kun je een briefje sturen met een verzoek om een nadere voorlopige aanslag (niet vragen om een vermindering van de voorlopige aanslag, maar echt om een nadere voorlopige aanslag), tot het bedrag dat je volgens de aangifte terug zou moeten krijgen, met een berekening van dat bedrag (bv een print van de aangifte). Maar voor je daar een reactie op hebt, ben je dezelfde tijd verder.

 

 

Heeft het specifieke verzoek om een "nadere voorlopige aanslag" te maken me het al of niet vergoeden van de heffingsrente?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.