Goedenmiddag beste forumgebruikers,

allereerst zal ik mij even voorstellen.ik ben student MBO bouwkunde aan het regio college te Zaandam. ik ben 20 jaar en ben op het moment bezig met mijn laatste stage. hierna wil ik doorgaan naar het HBO die 3 jaar duurt. in het weekend ben ik bij mijn vriendin of is zij bij mij waardoor ik eigenlijk geen echte dagen heb waarop ik kan werken. het zou idiaal zijn voor mij om vrij in de avonduren te kunnen werken waardoor ik op het volgende idee kwam.

ik heb tijdens mijn stage op het vmbo stagegelopen bij een binnenhuis architect die freelancers voor hem leit werken. dit zou ik graag ook willen waarnaar ik contact met deze man heb gezocht. hij wil mij werk aanbieden maar ik moet een factuur naar hem sturen. na wat rondvraag gedaan te hebben kwam eruit dat ik dan mijn eigen bedrijf moet starten.

ik dacht laat ik maar eens een forum opzoeken waar ze mij verder kunnen helpen. even kort samengevat. ik wil graag savonds in mijn vrije uren bouwkundige tekeningen maken voor in ieder geval 1 werkgever. ik ben wel van plan als deze werkgever niet genoeg werk voor mij heeft om meer opdrachtgevers te gaan zoeken.

hoe zou ik dit het beste op kunnen starten?

[Mod edit: naam verwijderd]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26647-tekenbureau-voor-in-de-avonduren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Hier een aantal tips:

1) Het handigste is om, in beginsel, een eenmanszaak op te richten. Dit houdt in dat jij hoofdelijk aansprakelijk bent voor dit bedrijf ( kortom: krijgt er iemand nog geld van je, dan kunnen ze dat op jou persoonlijk verhalen )

Het inschrijven doe je door naar de Kvk te gaan ( kijk even op hun site ). Deze registratie kost tussen de 50 en 80 euro ( afhankelijk van je woonplaats ).

2) Nu je dit hebt gedaan, krijg je automatisch een BTW nummer van de belastingdienst.

3) Met de papieren van de KVK kun je naar een bank toe, om een zakelijke rekening te openen ( dit is niet alleen vaak verplicht, maar ook nog handiger om alle financien overzichtelijk te houden ).

4) in principe ben je nu klaar om te gaan ondernemen. Je werkt nu als ZZP'er / Freelancer ( dit zijn beide termen die vaak gebruikt worden voor mensen zelfstandig opdrachten aannemen ).

5) Nog een redelijk belangrijk deel van de Zzp'er is de Var-verklaring. Dit betekend Verklaring arbeids Relatie. Deze VAR kun je via de site van de belastingdienst aanvagen. Hierin staat eigenlijk of jij voor de belastingdienst gezien wordt als ondernemer die winst uit onderneming geniet, of als loonarbeider. Dit is heel belangrijk voor jouw opdrachtgever, aangezien deze loonbelasting moet betalen, als de belastingdienst jou als loonarbeider ziet.

Het is dan ook jouw zaak om deze VAR te regelen, om zo problemen achteraf, te voorkomen

6 ) Heel simpel gezegd: Jij neemt een opdracht aan ( al dan niet contractueel ), je voldoet deze opdracht, je stuur een factuur met 19 % BTW bovenop het gevraagde bedrag, De opdrachtgever betaald deze factuur en jij hebt wat geld verdiend.

Dit is de echte basis van een bedrijf beginnen. Uiteraard komen er nog veel meer dingen bij kijken. Een belangrijk aspect wat je zeker niet moet vergeten is verzekeringen. Met name de WA-verzekering. Deze WA-verzekering heb jij als persoon als het goed is al afgesloten, maar kan voor je bedrijf ook nodig zijn ( Voorbeeld: Als jij de makro in loopt en je gooit iets om wat kapot gaat, of je laat iemand per ongeluk struikelen, ben jij daar in naam van jouw bedrijf en wordt deze aansprakelijk gesteld )

Ik weet niet wat voor kennis je hebt i.v.m. boekhouding en administratie, maar misschien is het ook handig om contact op te nemen met een boekhouder om je BTW en IB afdracht te regelen.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen, mochten er nog meer vragen zijn, stel deze dan graag specifiek.

Mvg,

HLer

[mod edit: naam verwijderd]

• 0
Het is dan ook jouw zaak om deze VAR te regelen, om zo problemen achteraf, te voorkomen

Kleine aanvulling - een VAR verklaring is een intentieverklaring waar de belastingsdienst zonder controle voorlopig mee akkoord gaat. Als achteraf blijkt dat je toch in (verkapte) loondienst hebt gewerkt wordt alsnog je opdrachtgever met terugwerkende kracht verplicht loonheffing e.d. te betalen.

Een VAR kan dus als geruststelling voor je opdrachtgever werken, maar biedt geen enkele garantie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar