• 0

Drempelvrees / obstakels bij (op)starten van innovatie trajecten

Hoe zijn de ervaringen van mkb-ers met innovatie projecten? En dan met name met het initiëren van een innovatie traject, in het bijzonder met hulp van externe consultants (product ontwikkelaars / developers / etc)? Het zetten van de eerste stap dus.

 

In theorie klinkt innovatie heel mooi. De praktijk is denk ik vaak wat weerbarstiger. Je wilt als mkb er weten wat een innovatie traject gaat opleveren en hoe de samenwerking met een externe groep consultants die dat voor je aanpakken daarbij verloopt.

 

Wie kan me iets vertellen over de mogelijke drempelvrees bij het starten van een innovatie traject en hoe je die overwint?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt er aan, als je een klein concept op kan laten zetten en daarmee je eerste "beta" klant binnen kan halen vind ik dat ook zeker onder bootstrappen vallen terwijl je niet meteen er vol in moet financieel gezien.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon aandurven om de puzzel zelf op te lossen en je eigen strategie uit te zetten. Waarom zou je dat aan meelifters uitbesteden?

Kan me wel voorstellen dat bepaalde kennis simpelweg niet aanwezig is en ingekocht moet worden?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hm, meelifters? Die classificatie gaat me te ver.

 

Bedrijven kopen continu zaken/kennis/advies in die zij zelf niet in huis hebben. Dat hoort bij het zakelijk verkeer.

 

Ik denk aan bedrijven die een nieuw product willen ontwikkelen bijvoorbeeld, en zich daarbij laten adviseren over de marktkansen, het productontwerp en de marketing. Dat kunnen zaken zij waarvoor een ondernemer graag externen inschakelt lijkt me. Tegelijkertijd kan ik me daar bij voorstellen dat dat een drempel is, omdat je externe consultants in je eigen keuken haalt.

 

Mijn initiele vraag gaat daar over. Is die drempel er en zo ja, hoe overwin je die?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee gehad.. Uiteindelijk ben je meer tijd kwijt om die "specialisten" in te schakelen en als die dan een verkeerde beslissing nemen, ligt jouw project aan diggelen. En uiteindelijk kun je ook alleen jezelf er de schuld van geven. Het verkleint je risico's niet en het vertraagt je proces.

Link naar reactie
  • 0

Aha, kijk, dat is nou wel precies het soort ervaring waar ik benieuwd naar was met mijn vraag. Nou snap ik je antwoord ook beter.

 

Dus het goed matchen van het externe team en de ondernemer is erg belangrijk. Wat kun je doen om dat voor elkaar te krijgen en je als ondernemer niet het gevoel krijgt er uiteindelijk toch alleen voor te staan?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee gehad.. Uiteindelijk ben je meer tijd kwijt om die "specialisten" in te schakelen en als die dan een verkeerde beslissing nemen, ligt jouw project aan diggelen. En uiteindelijk kun je ook alleen jezelf er de schuld van geven. Het verkleint je risico's niet en het vertraagt je proces.

 

Als jij nou een uitontwikkeld product hebt, en een verkoop-/marketingexpert inschakelt die je de randvoorwaarden meegeeft en de opdracht om drie verschillende strategie-en uit te werken. Dan heb je toch een duidelijke opdracht gegeven en kan er niet zo veel mis gaan?

 

Als jij nou een product hebt gemaakt, maar er toch nog niet zo zeker bent of het wel echt zo mooi is, dan kun je er toch een designer nog een keer naar laten kijken?

 

Als jij nou denkt dat er misschien wel ergens subsidie valt te halen, maar je zelf geen zin hebt om er achter aan te gaan, dan kun je toch een subsidieadviseur inschakelen?

 

Enzovoorts...

 

Het centrale productontwikkelingsproces/bedrijfsvoering/innovatieproces ontwikkel en schrijf je zelf, maar als je het goed en concreet op papier hebt, en het een opsomming van vele concrete en afgebakende vraagstukken is geworden, kun je toch wel onderdelen outsourcen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik voer een bedrijf dat elektronica ontwerp maatopdrachten uitvoert veelal voor klanten die een nieuw product op de markt willen zetten.

 

Er is een wereld van verschil tussen de diverse klanten. Sommige klanten hebben geen idee wat productontwikkeling inhoudt. Bv. specificatie document niet lezen, geen vragen stellen, voortdurend specificaties veranderen, niet nadenken over kwaliteitscontrole tijdens productie. Ook zien sommigen ontwikkeling in als een 'gewoon' product zoals iets dat je van de plank koopt.

 

Het belangrijkste bij het ontwikkelen van een nieuw product is communicatie met de externen waarmee je samenwerkt. Bovendien moet er de wil zijn samen een oplossing te vinden. Bij inzetten meerdere partijen krijg je heel snel 'vinger wijzen' wanneer iets niet werkt. In zulke situaties dient de opdrachtgever het project aan te sturen.

 

Ik denk dus dat het tot een goed einde brengen van een innovatie afhangt van het opdrachtgever zelf en niet zo zeer van de opdrachtnemer. Dit natuurlijk tenzij de opdrachtnemer ook onervaren is en bv. niet communiceert.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou in het in dit soort gevallen prettig zijn als er een tussenpersoon is die de communicatie / proces begeleiding doet tussen de ondernemer en het externe team (wat uit meerdere personen kan bestaan die wellicht nog nooit met elkaar hebben samengewerkt en waarvan sommigen maar een klein deel van hetproject betrokken zijn)?

Link naar reactie
  • 0

Zou in het in dit soort gevallen prettig zijn als er een tussenpersoon is die de communicatie / proces begeleiding doet tussen de ondernemer en het externe team (wat uit meerdere personen kan bestaan die wellicht nog nooit met elkaar hebben samengewerkt en waarvan sommigen maar een klein deel van het project betrokken zijn)?

 

Een interessante gedachte, vanwaar deze vraag? Communicatie is één van de belangrijkste elementen voor een goede samenwerking. Een tussenpersoon veronderstelt dat de communicatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer niet 100%. Doorgaans betekenen meer schakels in samenwerking alleen maar ruis in de communicatie. De kracht van de tussenpersoon zou dan vooral moeten zitten in het herkennen van de tekortkomingen van opdrachtgever en opdrachtnemer en het bouwen van bruggen. Dat betekent dat iemand niet alleen kennis moet hebben van het product (c.q. de behoefte van opdrachtgever), maar ook van de kwaliteiten in de markt van de opdrachtnemers.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik loop al een tijdje met een idee in deze richting rond en wil met deze vraag eens onderzoeken wat de problemen op dit vlak bij mkb ers zijn.

 

Ik denk het ondernemers in bepaalde gevallen kan helpen om een aanspreekpunt te hebben bij dit soort complexere projecten waarbij je met een wisselend team moet samenwerken.

Link naar reactie
  • 0

Het is een heel verschil of de ondernemer vanuit de marktvraag iets uitvindt/ontwikkelt of dat de ondernemer iets uitvindt/ontwikkelt, omdat hij denkt dat daar markt voor is.

In het eerste geval staat de ondernemer veel sterker en weet zeker dat zijn product zal worden verkocht. In het tweede geval kan het mogelijk zijn dat een marktonderzoek (door derden) uitkomst biedt.

 

Subsidie aanvragen is te simpel om uit te besteden. Er zijn allerlei bureau's die zich presenteren als specialisten, maar een formulier invullen kun je heus nog wel zelf. Bovendien hebben de betreffende subsidie-organen ook online vragen-criteria in de aanbieding, waardoor je al snel te weten kunt komen of je voor een bepaalde subsidie in aanmerking komt.

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je zelf iets uitvindt en je staat er achter moet je in principe zelf het werk doen.

 

Maar het kan ook zijn dat je bedrijf al wat groter is en je al een aantal producten in je portfolio hebt waar je iets nieuws aan wilt toevoegen. Dat is eerder de groep waar ik naar kijk. MKBers die al een bedrijf met werknemers hebben staan en die nieuwe dingen willen ontwikkelen. Niet de uitvinder die in zijn eentje in de garage bezig is.

Link naar reactie
  • 0

Het is een heel verschil of de ondernemer vanuit de marktvraag iets uitvindt/ontwikkelt of dat de ondernemer iets uitvindt/ontwikkelt, omdat hij denkt dat daar markt voor is.

 

Ik zie het verschil niet. In beide gevallen kun je tegen vragen aanlopen waar je zelf geen antwoord op kunt vinden en anderen nodig hebt om het idee te realiseren en vermarkten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is een heel verschil of de ondernemer vanuit de marktvraag iets uitvindt/ontwikkelt of dat de ondernemer iets uitvindt/ontwikkelt, omdat hij denkt dat daar markt voor is.

 

Ik zie het verschil niet. In beide gevallen kun je tegen vragen aanlopen waar je zelf geen antwoord op kunt vinden en anderen nodig hebt om het idee te realiseren en vermarkten.

 

Daar heb je gelijk in. Maar ja. Ik ben er nou eenmaal eentje die alles zelf in de grip wil hebben en ook wil beheersen. Zonder kennis kunnen ze me alles vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk is eigen kennis handig. Wij helpen klanten bij het ontwerpen en ontwikkelen van producten en vinden het prettig als onze klanten daar zelf ook enige kennis van hebben en het proces begrijpen. Vaak worden we ingehuurd omdat bedrijven zelf de tools niet hebben, de specifieke kennis niet hebben en omdat wij als een team werken met verschillende disciplines, wat vaak niet beschikbaar is bij mkb ondernemingen. Wij zien vaak dat als een ondernemer veel zelf doet, hij soms vast komt te zitten in zijn eigen processen, niet over de juiste kennis beschikt of het proces op een niet al te handige manier doorloopt.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Mooi reclamepraatje. Bezint echter voor ge begint. De kosten om voor een project zo'n ontwerpbureau in de arm te nemen, zijn vaak onevenredig hoog. Ik de medische wereld is dat geen probleem, want de patiënten betalen automatisch via verzekeringsgeld. Helaas werkt het niet in alle sectoren zo.

Link naar reactie
  • 0

Mooi reclamepraatje. Bezint echter voor ge begint. De kosten om voor een project zo'n ontwerpbureau in de arm te nemen, zijn vaak onevenredig hoog. Ik de medische wereld is dat geen probleem, want de patiënten betalen automatisch via verzekeringsgeld. Helaas werkt het niet in alle sectoren zo.

Die vergelijking gaat mank. Industriële vormgeving is niet op één lijn te stellen met de ontwikkeling van medische producten en middelen en de vraag of deze al dan niet via de verzekering worden vergoed. Ontwikkeling en de vraag of het product vergoed wordt moeten strikt gescheiden worden.

 

Saillant is dat op dit moment, juist in de farmaceutische sector, vanwege het aflopen van patenten, heel veel aan innovatie wordt gedaan van binnenuit en op eigen kracht met producten en diensten die intellectueel niet beschermd zijn. De vraag of verzekeraars bereid zijn om die producten en diensten te vergoeden speelt geen rol.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Mooi reclamepraatje. Bezint echter voor ge begint. De kosten om voor een project zo'n ontwerpbureau in de arm te nemen, zijn vaak onevenredig hoog. Ik de medische wereld is dat geen probleem, want de patiënten betalen automatisch via verzekeringsgeld. Helaas werkt het niet in alle sectoren zo.

 

Da's nou eens een leuk onderwerp voor een column: uitvinders & ontwerpers*. Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen. Terwijl het zo'n mooi huwelijk zou kunnen zijn. Ik ken prachtige voorbeelden van kleinere bedrijven met goede vindingen die dankzij design een extra dimensie gekregen hebben. Maar beide professies worden bevolkt door eigenwijze mopperkonten, dus het is lastig om een match te vinden.

 

* (okay, ik hoor 'm al) zal ik van het weekend eens aan gaan beginnen: Ontwikkelaars & Ontwerpers: Twee Geloven op Eén Kussen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.