• 0

Overtollige voorraden? Wat doe je ermee?!

Hallo alle!

 

Overtollige voorraden kosten elke maand een hoop geld. Als ondernemer zou je er toch minimaal de kosten/kostprijs eruit halen.

 

Ik heb het idee om overtollige voorraden in te kopen en deze door te verkopen aan afnemers in het buitenland (Noord-Afrika), die genoegen nemen met producten die al een paar maanden/jaar uit de mode zijn.

 

Als onderzoek hierop de volgende vraag:

 

Hebben jullie overtollige voorraden en wat doen jullie hiermee? Die dozen die maanden lang al in het magazijn liggen, waar je graag vanaf wilt. Hebben jullie niet gangbare handel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toevallig zijn wij ook onze overtallige voorraad aan het verkopen. Wat wij gedaan hebben is prominent op de website vermelden dat we de restpartijen goedkoop van de hand doen.

 

En dit blijkt te werken. De helft van de oude voorraden zijn in een paar maanden verkocht.

 

Wij hebben prijstechnisch niet heel veel gedaan aan de marge. We hebben een kleine korting gegeven. Veel bedrijven zijn blijkbaar vatbaar voor de term restpartij.

Link naar reactie
  • 0

Een nadeel van een uitverkoop of het wegzetten van restpartijen in je reguliere verkoopmarkt kan zijn dat er blijvend prijseffect ontstaat. Bijvoorbeeld omdat afnemers de lagere prijs gaan verwachten of omdat concurrenten het overnemen. Dan schiet je jezelf dus in de voet.

 

Daarom kiezen sommige bedrijven er juist voor om overtollige of incourante voorraden weg te zetten in een andere afzetmarkt. Dat kan bijvoorbeeld zijn een andere locatie, een andere toepassing of een ander segment. Ook hier kunnen natuurlijk nog andere voor- en nadelen aan vastzitten, dus geen absolute waarheid.

Link naar reactie
  • 0

Een nadeel van een uitverkoop of het wegzetten van restpartijen in je reguliere verkoopmarkt kan zijn dat er blijvend prijseffect ontstaat. Bijvoorbeeld omdat afnemers de lagere prijs gaan verwachten of omdat concurrenten het overnemen. Dan schiet je jezelf dus in de voet.

 

Daarom hebben wij met de prijsstelling ook niet veel gedaan. Alleen de producten op een andere manier aanbieden heeft vaak al veel effect.

Link naar reactie
  • 0

Een nadeel van een uitverkoop of het wegzetten van restpartijen in je reguliere verkoopmarkt kan zijn dat er blijvend prijseffect ontstaat. Bijvoorbeeld omdat afnemers de lagere prijs gaan verwachten of omdat concurrenten het overnemen. Dan schiet je jezelf dus in de voet.

 

Daarom kiezen sommige bedrijven er juist voor om overtollige of incourante voorraden weg te zetten in een andere afzetmarkt. Dat kan bijvoorbeeld zijn een andere locatie, een andere toepassing of een ander segment. Ook hier kunnen natuurlijk nog andere voor- en nadelen aan vastzitten, dus geen absolute waarheid.

 

Hartelijk dank voor je reactie!

 

Veel ondernemingen kiezen er inderdaad voor om hun overtollige voorraden weg te zetten in een andere afzetmarkt, en daar ben ik ook naar opzoek gezien ik hier als afnemer wil optreden. Ik ben er alleen achter gekomen dat het lastig is dit soort "overtollige voorraden afzetmarkten" te vinden. Weten jullie misschien waar ik deze kan vinden?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik ben een beetje verward. Volgens mij heb je ook je startpost aangepast. Ik dacht dat je in eerste instantie zelf overtollige voorraad had en wilde weten hoe je hiervan af kon komen. Nu begrijp ik echter dat jij overtollige voorraden wil gaan kopen om ze vervolgens (met winst) door te verkopen aan andere markten (Afrika).

 

Welke situatie is nu op jou van toepassing?

Link naar reactie
  • 0

Dit vind ik een immorele werkwijze. Met jouw overjarige goedkope spul gaan concurreren met lokale ondernemers. Op die manier zijn in Afrika heel veel lokale producenten verdreven (je hebt van die bakken waar je je oude kleren in kunt doen, en deze worden vervolgens in Afrika verkocht).

 

Ik geef je weinig kans. Ook Afrikanen kopen in Azie in, voor een lagere prijs dan jij restpartijen kunt kopen (en versturen, en vermarkten).

 

 

Link naar reactie
  • 0

De Chinezen zitten in alle hoeken van de Wereld hun producten te dumpen. Laatst een oproep van een warehouse uit de VS met de vraag wie tegen scherpe prijs computer componenten en monitoren kunnen leveren. Ra..ra wie denk je. Wat Europe heeft laten liggen op de Afrikaanse continent pakken de Chinezen op. Zij investeren miljarden in infrastructuur, handel en samen werking met Afrikaanse landen. Zelfs producten net enkele jaren gebruikt in EU willen de Afrikanen niets van weten. Neem auto's. tien jaar geleden heb ik nog Toyota hi-ace bussen aan handelaren uit Africa verkocht. Probeer nu te sluiten met beetje winst. Alles komt uit Azië.

Link naar reactie
  • 0

Ja ,maar toch weet ik dat vanuit Dtsl nog veel handelaren oude 2e hands auto's wekelijks naar Afrika verschepen, en met name oudere auto's die niet met veel moderne electronica zijn uitgerust. Denk ook aan oudere vrachtwagens, ook zonder die moderne electronica wat je tegenwoordig in de nieuwe wagens hebt, maar die gerust in die landen nog tientallen jaren meegaan. En natuurlijk ook oudere kraan- en (land)bouwmachines. In Hamburg was ik een keertje bij een autohandelaar die auto's voor een habbekrats opkocht die niet meer door de TUV gingen, en waar de eigenaren niet meer bereidt zijn geld in te steken. Hij verscheept wekelijks zo'n 500 auto's, volgens zijn zeggen. Al zou hij 50 euro netto per auto eruit halen, tel maar op je winst.

Vergis je niet, er is ergens toch nog een geweldige afzetmarkt, alleen je moet de juiste kanalen weten aan te boren.

Link naar reactie
  • 0

Of het haalbaar is wat de topic starter zegt is niet zijn vraag. Hij vraagt of wij overtollige voorraden hebben en hoe wij hier meestal vanaf komen.

 

Ik denk dat bijna iedereen hetzelfde doet. Voor een iets lagere prijs alsnog aanbieden. Speciale pagina maken, etc. Iedereen heeft wel eens een overtollige voorraad.

 

De laatste vraag vind ik beetje een rare vraag. Of wij niet gangbare handel hebben. Als je op zoek bent naar mogelijk leveranciers voor jou concept is het denk ik niet handig om dit via een forum post te doen.Corrigeer me als ik verkeerd zit.

Link naar reactie
  • 0

neem maar eens contact op,mogelijk weet ik wel wat interessants

 

Dit soort reacties kan beter via een persoonlijk bericht gimas (PM genoemd, zie het im_off.gif-icoontje onder de naam van elk lid hier op Higherlevel.nl), . Mocht je inhoudelijke informatie hebben die ook voor anderen interessant kan zijn, dna zien we die natuurlijk graag hier op het forum verschijnen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.