• 0

strategie dure olijfolie op de markt zetten.

Dag beste mensen,

 

Ik ben in het bezit van hoge kwaliteit olijf olie (extra vierge). Aangezien ik eerlijk wil ondernemen en ook echt de kwaliteit wil leveren die echte olijfolie bevat lopen de kosten hoog op waardoor de prijs hoog is. Maar goed, deze olijf olie zou ik graag aan de wat duurdere restaurants aanbieden. Nu heb ik ,na nachten lang in bed nadenken, een strategie bedacht. Namelijk bij enkele restaurants een klein flesje olijfolie afleveren met de vraag of ze deze olijfolie willen beoordelen op kwaliteit. Wat zij er van dus vinden. Lijkt jullie dit wat? Of zal ik iets anders proberen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
doe follow-up

 

Dat is nog belangrijker dan de eerste stap naar het bedrijf toe

 

Wellicht kan je sterren restaurants benaderen om in de restaurants sferen te blijven?

 

Of je daar binnenkomt. heb er een paar geprobeerd en strandde steeds bij de deur... De kok krijg je nooit te spreken , alleen een media contact of zoiets.. Als je dat wil proberen, ga naar beurzen waar die koks vrij rondlopen en spreek ze daar aan..

Link naar reactie
  • 0

Het is zonde om een luxe olijfolie te gebruiken voor bakken/braden, je verliest dan alle smaak van de olie.

Een goede olie kan je het best na de bereiding toevoegen aan een gerecht....

 

Olijfolie wat alle smaak verliest tijdens bakken/braden is geen goede olijfolie. Dit zijn meer gemixte soorten.

Link naar reactie
  • 0

Betreft het bezoeken van luxe restaurants : Ik heb soortgelijk ook al gedaan en mijn ervaring was verrassend.... De duurdere restaurants waren onder de indruk van de smaak van de olie, maar waren niet bereid ervoor te betalen...( 8 euro per liter ). In tegenstelling tot de luxe restaurants was men bij de "slow food" restaurants ook onder de indruk en wel bereid om te betalen...

 

Bij beide was het verhaal achter de olie belangrijk waarbij de luxe restaurants meer interesse leken te hebben in het verhaal dan het product....

 

Delicatessenzaken lijken me goed betere kandidaten voor je olie

 

Bedankt voor je waardevolle informatie..Wat wel opvallend is is dat de luxe restaurants meer interesse in het verhaal hadden dan het product zelf..

Link naar reactie
  • 0

Laatst mocht ik een olijfolieproeverij bijwonen bij een bevriend traiteur in Maastricht. Ze liet ons vijf verschillende soorten olie proeven, gevolgd door een aantal aceto balsamico's en afgerond met een assortiment van Spaanse, Italiaanse en Franse hammen. Dit alles vergezeld van een super Italiaanse wijn. Kortom: ze creëerde de perfecte setting om in de mood te komen en iedereen vond alles heerlijk!!! Misschien ook een idee voor jou? Bepaal welke mensen je op zo'n proeverij wil uitnodigen en of je zelf voldoende producten hebt om een proeverij te vullen. Heb je onvoldoende producten, dan kun je misschien samenwerken met een andere leverancier. Qua doelgroep kun je behalve aan restaurants en particulieren natuurlijk ook denken aan horeca-verenigingen (verenigingen van mensen actief in de horeca die in informeel verband periodiek samenkomen).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wil je eenmalig een partij kwijt, of heb je continu aanvoer?

 

* zorg dat je de herkomst van deze olie precies kent en kan vertellen/illlustreren: de boer, zijn plantages, de persing, de verpakking, het vervoer;

* verkoop of een grote partij met minimale inspanning, of kleinere eenheden met maximale opbrengst;

* overweeg een retailpartner door het product voorverpakt aan te bieden in speciale flessen, kruiken of blikken*;

* test de markt door te praten met een potentiële afnemer, bv een bekende kok met een eigen winkel, een delicatessezaak in een grote stad of een standhouder op een boerenmarkt;

* overweeg zelf op boerenmarkten te gaan staan.

 

Er is overigens al veel olijfolie verkrijgbaar.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou... ik heb weer veel over olie en over de veelzijdigheid van de HL-ers geleerd. Vooral Joost verrast me met zijn kennis.

 

Ik weet daarentegen echt niets van olie (ik bak er gerust vlees in zeg maar :-[), maar zat meer aan een 'Nespresso concept' in combinatie met een 'affiliate programma' te denken:

 

Olie via webshop aan particulieren verkopen. Belangrijk is wel dat deze particulieren de olie eerst ervaren. Bij voorkeur in een exclusief of een slow food restaurant. In ieder geval plekken waar mensen komen om echt van het eten te genieten en waar ook maximale belangstelling voor de achtergrond van de ingrediënten is. Als je op die plaatsen nu olie 'subsidieert' en overeenkomt dat deze restaurants jouw olie wat actiever bij hun klanten gaan promoten...

 

Mensen komen eten, ervaren de olie EN het verhaal er achter (is het goed? Zoals bijv. van Bacardi?). Dit moet kloppen en echt aanspreken. Als de ober enthousiast is, moet dit een sublieme ervaring zijn. En obers worden enthousiast van de kwaliteit en het verhaal.... maar ook als zij 'provisie' krijgen als zij jouw olie verkopen. Geef de restaurants gesubsidieerde olie en een vracht kaartjes (formaat visitekaartje) met een unieke code. Deze code geeft de klant recht op een welkomstpakket / eenmalige korting (bedenk iets leuks) en verbindt de klant aan het restaurant. Vervolgens ontvangt de restauranthouder € 2,50 per verkochte fles. Moet bij een efficiënte webshop wel uit kunnen.

 

Ook hier kan je een variatie in aanbrengen. Bijv. beperken van de looptijd (3 jaren), staffels inbouwen (meer verkopen is hogere beloning per fles), etc. Verder is het leuke van de webshop dat je je hele verhaal er goed op kwijt kunt. Bovendien kan het echt exclusief worden, want het is niet in de winkel te verkrijgen (als Nespresso doet). STERKER NOG, het komt linea recta uit het zonnige zuiden!! Olijven worden op bestelling geplukt / geperst! Ook kan je zo nieuwe oogsten / smaken beter promoten. Doe er een giftshop bij... Maak het geheel af met geweldige recepten en een nieuwsbrief. Verloot periodiek een etentje bij je sponsoren en maak meteen ook reclame voor ze op je site. Of beloon een trouwe klant met een kok aan huis.

 

Een ander hersenspinsel zijn kookclubs te faciliteren.

 

Bovenstaande is wellicht wat ongestructureerd maar ik vind het een erg leuk product en als ik enthousiast wordt dan vliegen de gedachten er kris kras uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Stefan, er is wel al een dergelijk concept: Oil & Vinegar

alleen zijn het geen restaurants waar je kan proeven maar winkels.

TS zal dit ongetwijfeld al kennen en (heeft wellicht al ondervonden) dat je daar lastig tussen kan komen.

 

Ik weet uit mijn directe omgeving dat deze winkels het niet makkelijk hebben,

het gaat met vallen en opstaan, en van de olie alleen kunnen ze niet bestaan.

Ik zie ook nog niet gebeuren dat je een Nespresso model kan maken met olijfolie,

daar zijn domweg te weinig gebruikers voor die bereid zijn dergelijke prijzen neer te tellen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Oil & Vinegar ken ik. Zou ik het niet tussen willen zetten. Ten eerste vertellen ze daar niet het verhaal achter de olie (en dat is belangrijk waarde element). Bovendien concurreer je daar met andere olie. Verder is het wel een gaaf concept.

 

Tegelijk denk ik dat er genoeg mensen zijn die veel voor goede olie willen betalen. Je moet allleen de juiste doelgroep aanboren.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou... ik heb weer veel over olie en over de veelzijdigheid van de HL-ers geleerd. Vooral Joost verrast me met zijn kennis.

 

Nu heet Joost Rietveld ook eigenlijk Guiseppe Rittoveldo :D

 

Olie via webshop aan particulieren verkopen. Belangrijk is wel dat deze particulieren de olie eerst ervaren.

 

 

Maak het geheel af met geweldige recepten en een nieuwsbrief. Verloot periodiek een etentje bij je sponsoren en maak meteen ook reclame voor ze op je site. Of beloon een trouwe klant met een kok aan huis.

 

 

Je hebt nu één olie. Dat is een wat mager assortiment om een business mee op te bouwen. Gevoelsmatig zou ik de restaurants laten voor wat ze zijn. Een echt goed Mediterraans restaurant haalt zijn olie bij familie of uit de streek van het vaderland. Die hebben contacten zat, en kunnen ingrediënten voor een fractie van de prijs hier naar toe halen. Als je een mooie marge wilt maken, moet je bij de particuliere, enthousiaste hobbykok zijn. Voor hen is koken een liefhebberij, geen business. Het zal ze dus salsiccia zijn hoe duur die olie is.

 

Even verder doorborduren op de insteek van StefanO (klinkt ook Italiaans):

Wat dacht je van een "Delicatesse van de maand - Club"? De Wijn van de Maand Club kennen we al, maar maak de Mediterrane ervaring compleet met oliën, bijzondere kazen, olijven, noten... Zorg dat ieder product een goed verhaal heeft. Dan heeft de hobbykok wat te vertellen tijdens een etentje. Maak een abonnementsysteem waarbij je klanten iedere maand twee flessen wijn en wat delicatessen opgestuurd krijgen. Nodig ze uit voor proeverijen, organiseer een culinaire reis naar een bepaalde streek, stuur iedere maand een recept mee. Laat je klanten iedere maand kennismaken met een palet aan sensationele smaken die ze kunnen nabestellen in je webshop. Zo ontdek je wat je individuele klanten lekker vinden en kun je de maandpakketten aanpassen aan verschillende smaakgroepen. Een pakket voor klanten die van zoet houden, een ander pakket voor klanten die een kruidige smaak waarderen of iets speciaals voor de avontuurlijk ingestelde klanten.

 

Zorg voor een fantastische vormgeving. Bied iets exclusiefs, iets bijzonders. Celeste Gusto, hemelse smaken uit de Mediterranee (celestegusto.nl èn celestegusto.it lijken nog vrij). Zorg voor een totale sfeerbeleving, top vormgeving, goed advies en top-notch after sales.

 

Ik krijg toch spontaan trek...

Link naar reactie
  • 0

Er gelden behoorlijk strenge regels voor levensmiddelen; de hele keten moet okay zijn. Er kan ook een andere reden zijn waarom topicstarter zijn olie via de achterdeur aan koks wil verkopen. Hij vraagt om suggesties voor een groothandelsaanpak en ik bespeur geen interesse voor of kennis van retail. Wat je uiteindelijk overhoudt is een menneke met olie en een verhaal, en dat is op zich niet houdbaar. Het lijkt me dan ook belangrijk dat dat menneke op zoek gaat naar iemand met autoriteit als kok of gourmand om samen iets op te zetten, zoals bv:

 

Noa met een wijnhandel,

eulie van Jonnie Boer,

Valderrama met De Keurslager (zie ook Grand Cru in champagnefles),

Terra Personas met Charly de Wijs,

enz.

 

...goh, het is wel druk in dat segment van de markt. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

....of teamen met een partij als ZTRDG - richt zich op mensen die 'in' zijn voor bijzondere, mooie producten en daar graag een blokje voor om fietsen...

 

Whatever het wordt, het moet wel een win-win situatie worden. Puur piggybacken is te kort door de bocht en inderdaad: ben je een groothandel of iets anders? Een groothandel met één product is nogal beperkt!

Link naar reactie
  • 0

www.liquidodoro.nl bezoeken, contact gegevens opschrijven en even bellen met Ridder Drost, vragen hoe hij het heeft gedaan. Dit is een jonge gozer die op z'n 17e in Italië op een olijfolie plantage aan de slag ging om z'n zomervakantie te bekostigen. Nu 5jr later importeur van onder andere dié olijfolie. Grote jongen in NL. Verkoopt aan vele restaurants, timmert hard aan de weg en is bezig een topbedrijf neer te zetten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoi mensen,

 

Ik stel mijn vragen op dit bestaande onderwerp, omdat ik ook bezig ben met een plan om duur olijf olie op de markt te zetten, niet in Nederland, maar in China.

Het probleem wat ik nu heb is het beoordelen of de prijzen die aangeboden zijn door de olie producenten waar zijn voor de kwaliteit die ze aanbieden. De kost prijs van ene producent voor premium organic olie is 11 euro per liter, en de andere zei organic olie voor 3 euro per liter. De ene lijkt extreem hoog en de ander lijkt extreem laag.

Ik heb zelf (nog) geen diep kennis om olijf olie te beoordelen. Als iemand op basis van zijn/haar ervaring kan aangeven tussen welke gebied de gemiddelde kostprijs zou zijn voor een olie, met laag zuurgraad (<0.4%) zou me enorm helpen.

 

Charlene

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb zelf (nog) geen diep kennis om olijfolie te beoordelen.

 

 

Als je hieraan wil verdienen, zul je vooraf moeten investeren. Zoek een olijfolie-expert om en ga samen testen. Dat is jouw leergeld en selectiemethode. Want voor niks gaat alleen de zon op.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.