• 0

Factuur/Credit boeken of niet?

Even een klein vraagje van mijn kant: Als ik een factuur ontvang en een paar weken later ontvang ik daarover weer een creditnota met hetzelfde bedrag omdat de eerste factuur een vergissing was, moet ik dan beide facturen nog steeds in mijn boekhouding verwerken ondanks dat het saldo dus nul is of kan ik de facturen gewoon verder vergeten?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen F. v.d. Dungen.

 

Formeel is het antwoord: "beide facturen boeken"

 

Bij grote ondernemingen zal dit "automatisch" plaats vinden daar die alle facturen dagelijks inboeken.

 

Bij kleine ondernemingen, waar periodiek geboekt wordt, zal men eerder in de verleiding komen om de facturen niet te boeken.

 

Let wel. Het komt voor dat de belastingdienst, bij een controle, ook facturen van derden willen vergelijken met de administratie.

Indien de facturen dan niet geboekt zijn en zelfs vernietigd zijn omdat ze samen toch "een nul saldo" vertonen kan dit als een negatief aandachtspunt gezien worden.

 

Het komt in de praktijk, bij kleine ondernemingen, echter veel voor dat beide facturen in de papiervernietiger eindigen.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine nuancering.

 

Het gaat nu om inkoopfacturen en dus voorbelasting. Als het om verkoopfacturen gaat dan moet je ze wel allebei boeken.

 

Voor beide (inkoop en verkoop) geldt overigens wel dat er een consequentie is in de BTW en mogelijk een periode verschuing. Daardoor raad ik aan om voor beide gewoon de boekingen te maken (je hebt het over twee boekingen meer, dus echt veel tijd zal het niet kosten).

 

Nu zal de belastingdienst aan de kant van de voorbelasting niet al te veel problemen maken bij een controle, maar aan de verkoopkant en zeker als de BTW-bedragen wat aan de hogere kant zijn, kan de inspecteur stellen dat er gesleepd wordt met af te dragen omzetbelasting en daar zijn ze niet echt blij mee.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.