• 0

Meer informatie ZZPer

De term ZZP is mij niet helemaal duidelijk meer.

 

Eerst dat ik dat wanneer je een ZZPer bent dat je gewoon ondernemer bent van een eenmanszaak en dat je geen personeel hebt, Maar de laatste tijd wordt de term steeds vaker gebruikt met allerlei voordelen en belastingregelingen.

 

Wat is nu precies het verschil tussen een ondernemer van een eenmanszaak en een ZZPer?

 

Ben ik bijvoorbeeld een ZZPer, ik werk alleen met freelancers en oproepkrachten (die onder contract staan van een payrollbedrijf). Dus doe ik het al jaren fout?

Of is een ZZPer iemand die alleen een koffer gereedschap naar een klus toegaat? Dus zonder bedrijfspand, voorraad etc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok dan ben ik dus ook een ZZPer, tijd om eens wat voordeel binnen te gaan halen dan. Ook eens een hartig woordje spreken met mijn boekhouder, want volgens mij laten we geld liggen nu.

 

Raar dat er dan zo'n apart term voor gemaakt is terwijl er toch nog een groot verschil zit in de loodgieter die op freelance basis werkt en een bedrijf wat ik bijvoorbeeld heb.

 

Er wordt op internet veel geschreven over de valkuilen die je tegen kunt komen als ZZPer, wat eigenlijk meer een verkapt dienstverband is, maar weinig over de definitie. Sterker nog, het is een term die ebdacht is door de belastingdienst, maar op hun site kan ik er niets over vinden. Nu is hun site erg slecht en onoverzichtelijk, maar ik kon niets vinden.

Link naar reactie
  • 0

De term ZZP is op zich wel redelijk duidelijk - Zelfstandige Zonder Personeel. De kreet freelancer vind ik wat dat betreft een stuk minder duidelijk. De ene definitie stelt het gelijk aan ZZP'er of eenmanszaak, en de andere juist aan iemand wiens inkomsten aangemerkt worden als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

In ieder geval kun je, als eenmanszaak/ZZP'er/freelancer aanspraak maken op alle ondernemersvoordelen die van toepassing zijn (starteraftrek, zelfstandigenaftrek, FOR, afschrijven, etcetera) zolang je voldoet aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden.

Link naar reactie
  • 0

Ok dan ben ik dus ook een ZZPer, tijd om eens wat voordeel binnen te gaan halen dan. Ook eens een hartig woordje spreken met mijn boekhouder, want volgens mij laten we geld liggen nu.

 

Welke voorwaarden denk je nu te missen dan? Overigens kunnen de belastingvoordelen per ZZP-er nog weleens verschillen. Een DGA van een BV kan net zo goed ZZP-er zijn (als de DGA het enige personeel in de BV is).

Dan zijn er nog verschillende collectieven voor ZZP-ers en ook collectieven voor ZZP-ers in verschillende branches. Sommige van die collectieven zijn imho gebakken lucht overigens.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen idee wat iknu mis, maar de politiek is erg bezig vriendjes te maken en de zzper is een groep waar veel over gesproken wordt. Maar je krijgt wel voordeel bij verschillende partijen als je zzper bent.

 

Ik heb trouwens een site gevonden met wat voorwaarden, geen idee of het klopt, de site stelt verder ook niet heel veel voor en is vooral een reclame site:

http://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/freelancer-versus-eenmanszaak

 

Ik heb ook geen idee of het waar is, vooral die laaste slaat helemaal nergens op.

 

Niet alle zelfstandigen zonder personeel zijn zzp'er

Een zelfstandige die zonder personeel bijvoorbeeld een tabakszaak runt, wordt niet als zzp'er beschouwd door de officiële instanties (ministeries, vakbonden, MKB, UWV). Er is een aantal criteria waaraan een zzp'er moet voldoen. Deze zijn vaag; een duidelijke definitie is nog niet voorhanden. Het EIM spreekt in haar onderzoeksrapport over een groep zelfstandigen die zich "in de schemerzone tussen zelfstandigheid (ondernemerschap) en (tijdelijk) werknemerschap beweegt."

 

Verder komt uit dit rapport naar voren dat aan de zzp'er in het algemeen de onderstaande kenmerken worden toegeschreven (hoewel deze niet sluitend zijn):

 

Heeft geen personeel in dienst.

Zit niet in de detailhandel.

Heeft meerdere opdrachtgevers en wordt betaald per opdracht.

Heeft geen of slechts in beperkte vorm een eigen bedrijfsruimte.

Verricht werk dat normaal gesproken meestal in dienstverband wordt verricht.

Verricht de werkzaamheden niet op eigen initiatief, alleen na opdrachtverstrekking.

Draagt verantwoording voor de eigen werkzaamheden.

Beperkt zich veelal tot het inbrengen van kennis en vaardigheden op eigen vakgebied.

Investeert niet of nauwelijks in gebouwen, grond, kapitaalgoederen en dergelijke.

Houdt zich niet of nauwelijks bezig met klantenwerving.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen idee wat iknu mis, maar de politiek is erg bezig vriendjes te maken en de zzper is een groep waar veel over gesproken wordt. Maar je krijgt wel voordeel bij verschillende partijen als je zzper bent.

 

Ik heb trouwens een site gevonden met wat voorwaarden, geen idee of het klopt, de site stelt verder ook niet heel veel voor en is vooral een reclame site:

http://www.lancelots.nl/starten/veelgestelde-vragen/freelancer-versus-eenmanszaak

 

Ik heb ook geen idee of het waar is, vooral die laaste slaat helemaal nergens op.

 

Niet alle zelfstandigen zonder personeel zijn zzp'er

Een zelfstandige die zonder personeel bijvoorbeeld een tabakszaak runt, wordt niet als zzp'er beschouwd door de officiële instanties (ministeries, vakbonden, MKB, UWV). Er is een aantal criteria waaraan een zzp'er moet voldoen. Deze zijn vaag; een duidelijke definitie is nog niet voorhanden. Het EIM spreekt in haar onderzoeksrapport over een groep zelfstandigen die zich "in de schemerzone tussen zelfstandigheid (ondernemerschap) en (tijdelijk) werknemerschap beweegt."

 

Verder komt uit dit rapport naar voren dat aan de zzp'er in het algemeen de onderstaande kenmerken worden toegeschreven (hoewel deze niet sluitend zijn):

 

Heeft geen personeel in dienst.

Zit niet in de detailhandel.

Heeft meerdere opdrachtgevers en wordt betaald per opdracht.

Heeft geen of slechts in beperkte vorm een eigen bedrijfsruimte.

Verricht werk dat normaal gesproken meestal in dienstverband wordt verricht.

Verricht de werkzaamheden niet op eigen initiatief, alleen na opdrachtverstrekking.

Draagt verantwoording voor de eigen werkzaamheden.

Beperkt zich veelal tot het inbrengen van kennis en vaardigheden op eigen vakgebied.

Investeert niet of nauwelijks in gebouwen, grond, kapitaalgoederen en dergelijke.

Houdt zich niet of nauwelijks bezig met klantenwerving.

Wat een flauwekul allemaal ::) Op dit moment heeft de term "ZZP-er" nog geen enkele juridische waarde. De term ZZP-er komt in nog geen enkele wet voor. Wel grappig dat Lancelots dit claimt, zo zullen er nog wel meer partijen zijn die een andere betekenis aan de term geven. Hoewel ik welbeschouwd een ZZP-er ben, (zelfstandige zonder personeel) blijf ik mezelf gewoon ondernemer noemen. Als iemand me vraagt of ik personeel heb, is het antwoord "nee". Als vervolgens de conclusie getrokken wordt dat ik ZZP-er ben, prima ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.