Jump to content
Tjaa
Verberg

Garantie bij faillisement

vraag

Goedemiddag,

 

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uit kom. Er is reeds over dit onderwerp op dit forum geschreven, maar had in deze gevallen alleen te maken met een faillisement van de eindverkoper.

 

Ik heb voor ons bedrijf een aankoop gedaan van een bepaald product. Op dit product geldt een fabrieksgarantie van 3 jaar. Nu is dit product defect. De instantie waar ik dit product heb aangeschaft bestaat nog gewoon, maar de importeur/fabrikant (een andere partij dus waar de eindverkoper heeft ingekocht) is failliet. Bij consumenten weet ik dat het recht bestaat om aanspraak te maken op de garantie bij de uiteindelijke verkoper (winkel).

 

Hoe is dit geregeld in het geval van een b2b levering? Oftewel is de leverancier waar ik het product gekocht heb verantwoordelijk voor de fabrieksgarantie (gegeven door de fabrikant welke failliet is)?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Garantie is onderdeel van de overeenkomst tussen jou en jouw leverancier; de fabrieksgarantie is aanvullend. Kijk dus in de voorwaarden van de leverancier hoeveel garantie deze biedt. Dat de fabrieksgarantie een bepaalde duur heeft, is een goede indicatie van de verwachte levensduur.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor het snelle antwoord!

 

Dit wordt genoemd in de Algemene Voorwaarden van onze leverancier:

 

2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van één jaar na levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Indien de door Gebruiker verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld.

 

In de geaccordeerde offerte staat een aanvullende voorwaarde van 3 jaar fabrieksgarantie genoemd. Het product is ca. 2 jaar geleden geleverd. Kan ik nu alleen nog aanspraak maken op de garantie van de fabrikant (welke failliet is)?

 

Wederom bedankt.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik ben geen expert op dit gebied maar vraag mij toch het volgende af.

 

Volgens mij is elke verkoper / leverancier aansprakelijk bij verborgen gebreken.

 

Bij voortijdig uitvallen van een product kan hier sprake van zijn en is de verkoper dus aansprakelijk.

 

Dit geldt m.i. bij elke koop / verkoop van een product en is niet afhankelijk van welke garantiestelling dan ook.

 

Dus als er sprake is van te snel uitval m.i. claimen bij de verkoper.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor het snelle antwoord!

 

Dit wordt genoemd in de Algemene Voorwaarden van onze leverancier:

 

2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie geldt voor een periode van één jaar na levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen anders zijn overeengekomen. Indien de door Gebruiker verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werd geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, die door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt, tenzij anders wordt vermeld.

 

In de geaccordeerde offerte staat een aanvullende voorwaarde van 3 jaar fabrieksgarantie genoemd. Het product is ca. 2 jaar geleden geleverd. Kan ik nu alleen nog aanspraak maken op de garantie van de fabrikant (welke failliet is)?

Het vetgedrukte lijkt mij een goede grond om bij de verkoper aanspraak te maken op 3 jaar garantie.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt, ik zal ook zeker blijven volhouden. Het vreemde in deze zaak is dat (gezien het vorige lid) de fabrikant een garantie gaf voor een langere periode dan de uiteindelijke verkoper. Vraag is dan ook of de uiteindelijke verkoper nu verplicht is om z'n garantie te verlengen zodat het die van de fabrikant evenaart (aangezien de fabrikant er niet meer is).

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 270 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept